Еврокомисията няма да отложи новите стандарти за СО2 емисиите на колите

На живо
Заседанието на Народното събрание

Еврокомисията няма да отложи новите стандарти за СО2 емисиите на колите

Производителите на автомобили настояват, че няма да са готови навреме за влизането в сила на новите стандарти за СО2 емисии, което ще повлече глоби от Европейската комисия и допълнително влошаване на ситуацията в сектора
Reuters
Производителите на автомобили настояват, че няма да са готови навреме за влизането в сила на новите стандарти за СО2 емисии, което ще повлече глоби от Европейската комисия и допълнително влошаване на ситуацията в сектора
Европейската комисия не обмисля да отложи влизането в сила на новите лимити за СО2 емисиите от автомобилите, които трябва да започнат да се прилагат от средата на 2025 г. Това заяви еврокомисарят за екологията Вопке Хукстра пред Ройтерс в четвъртък.
Автомобилната индустрия и най-голямата група в Европейския парламент - ЕНП, настояват за отлагане на стандарта с две години, като изтъкват трудностите, с които се сблъскват производителите на автомобили в Европа, притиснати от китайската конкуренция и понижения интерес към електрическите автомобили у европейските потребители.
Според прието през 2023 г. решение максималните емисии от парникови газове за автомобили се намаляват на 93.6 г CO2/km (95 сега). Стъпката е съобразена с амбицията на ЕС да стане въглеродно чиста икономика до средата на века.
Хукстра, който също е част от ЕНП, заяви по време на изслушването си в европарламента през ноември, че новите стандарти ще влязат в сила както е планирано по Зелената сделка, като посочи, че опасенията на производителите при предишното намаляване на максималните емисии са се оказали неоснователни.
Той получил в разговори с почти всички производители информация, че те ще бъдат в състояние да отговорят на новите изисквания.
Според Европейската комисия новите климатични правила са необходими за постигане на правно обвързващите европейски цели за емисиите, които да осигуряват предвидима инвестиционна среда за компаниите.
Производителите на автомобили твърдят, че сумите, които ще трябва да платят като глоби заради забавянето си, биха могли да се инвестират в развитие, помагайки на сектора да преодолее трудностите.
Хиляди работни места са заложени на карта заради слабото търсене, конкуренцията от страна на китайски конкуренти и по-ниски от очакваните продажби на електрически превозни средства.
Асоциацията на европейските производители на автомобили заяви, че секторът потенциално е заплашен от глоби за 15 милиарда евро заради новите цели за емисии през 2025 г. Според асоциацията това би намалило необходимите на компаниите средства за инвестиции.
ЕНП предлага да се използва средна стойност, определяна за период от три години, за да се отчете съответствието на автомобилните производители с лимитите за въглероден диоксид на техните нови модели. Това би им позволило да избегнат глоби дори ако не отговарят на целите за 2025 г., но успеят да наваксат изоставането през 2026 и 2027 г.
В края на ноември седем страни от ЕС, сред които и България, се обявиха против намаляването на лимитите на емисиите за нови автомобили.