Европейската комисия разследва милиарди евро държавна помощ за нова АЕЦ в Полша

Европейската комисия започна задълбочено разследване за оценка дали държавната подкрепа, която Полша планира да отпусне за нова атомна електроцентрала, съответства на правилата на ЕС за държавна помощ.
Новата АЕЦ Лубятово-Копалино (до Жарновец, на брега на Балтийско море) е с мощност за производство на електроенергия до 3750 MW.
Планирано е строителството на три реактора AP1000 да започне през 2026 г., а да влезе в експлоатация през 2033 г., като повиши сигурността на доставките за Полша и за съседните страни, ще помогне за декарбонизацията на енергийния сектор и диверсифицирането на полския енергиен микс.
Към 17 декември под формата на заявени намерения от американски, френски и канадски компании и банки проектът е събрал ангажименти за общо 22 млрд. евро. От тях €17.5 млрд. са само от Американската финансова корпорация за международно развитие. |
През септември 2024 г. Полша уведоми Комисията за своя план за подкрепа на специалната държавна компания Polskie Elektrownie Jądrowe sp. z o.o ("PEJ") в изграждането, като общите инвестиционни разходи на проекта се оценяват на приблизително 45 млрд. евро (192 млрд. злоти).

Достъп на АЕЦ до еврофондовете за климата, искат България и още ядрени държави
Полша планира да подкрепи тази инвестиция чрез:
- капиталова инжекция от приблизително 14 млрд. евро, покриваща 30% от разходите по проекта;
- държавни гаранции, покриващи 100% от дълга, поет от PEJ за финансиране на инвестиционния проект
- т.нар. двупосочен договор за разликата (CfD), осигуряващ стабилност на приходите през целия живот на електроцентралата от 60 години.
Дотук предварителната оценка на комисията е установила, че пакетът от помощи е необходим и има стимулиращ ефект, тъй като проектът няма да бъде изпълнен без обществената подкрепа. Но има съмнения дали мярката е напълно в съответствие с правилата на ЕС за държавна помощ.
Задълбоченото разследване ще се насочи към целесъобразността и пропорционалността на пакета от помощи и конкретно дали 60-годишната продължителност на CfD е оправдана, като се вземат предвид другите две мерки. Както и дали е могло да има други компании, заинтересовани да ръководят проекта, което може да доведе до по-малък размер на помощта.
Във финансовата сфера CfD е договор между "купувач" и "продавач", гарантиращ, че първият ще плати на втория разликата между сегашната оценка на актива и оценката му към момента, в който договорът влезе в сила. Ако между началото и края на договора цената се повиши, продачавът компенсира купувача, от което вторият печели, и обратното. |
- Задълбочено ще се провери и въздействието на пакета за помощ върху конкуренцията на пазара на електроенергия и дали то е сведено до минимум.
- Комисията ще проучи дали конкретният двупосочен договор за разликите стимулира в достатъчна степен електроцентралата да работи и да участва ефективно в пазарите на електроенергия в рамките на техническия си капацитет. Това е важно, за да се сведат до минимум изкривяванията на пазара, да се улесни интегрирането на възобновяеми енергийни източници и да се позволи на електроенергийната система да премине към декарбонизация.
- По-специално електроцентралата трябва да планира поддръжката и зареждането си с гориво по оптимален начин и да адаптира производството си на електроенергия към пазарните цени.
- Освен това Комисията не може да изключи на сегашния етап възможността помощта да не бъде прехвърлена на потребителите на електроенергия чрез директни договори.

Европейските държави се договориха как да субсидират ядрените централи
Всяко от тези първоначални опасения ще бъде проверено дали се потвърждава или не. Това не предопределя по никакъв начин изхода от разследването, подчертават от комисията.
Откриването на задълбочено разследване дава възможност на Полша и заинтересовани трети страни да представят коментари. Това не предопределя по никакъв начин изхода от разследването.
Решението за насърчаване на ядрената енергия е национална компетентност на страните в ЕС. Съгласно Договора за функционирането на ЕС (ДФЕС) държавите членки са свободни да определят своя енергиен микс, условията за използване на своите енергийни ресурси и общата структура на своите енергийни доставки.
Но държавната помощ за ядрена енергия може да бъде оценена и одобрена директно съгласно член 107, параграф 3, буква в) от ДФЕС, който я позволява, но при определени условия: да остане необходима и пропорционална и да не засяга неблагоприятно търговските условия до степен, която противоречи на общия интерес, напомня съобщението от Брюксел.