Младите българи гледат политика от "Фейсбук" и не вярват някой да ги мами с фалшиви новини

На живо
Заседанието на Народното събрание

Младите българи гледат политика от "Фейсбук" и не вярват някой да ги мами с фалшиви новини

Младите в Европа се информират за политика от социалните мрежи, а сред тях най-популярната е "Инстаграм", показа допитване във всичките страни от ЕС, направено по поръчка на Европейския парламент.
Reuters
Младите в Европа се информират за политика от социалните мрежи, а сред тях най-популярната е "Инстаграм", показа допитване във всичките страни от ЕС, направено по поръчка на Европейския парламент.
Социалните мрежи са най-основният източник на информация по политически и социални въпроси за четирима от всеки десет европейци между 16 и 30 години, установи поръчаното от Европейския парламент проучване Евробарометър.
Според публикуваните в понеделник резултати телевизията е вторият най-популярен източник (39%), като тя ползва с повече популярност сред 25-30-годишните. Между тях има повече хора, които биха разчитали на различни източници, сред които новинарски сайтове и радио, биха обсъждали с близки и колеги. При 16-8-годишните социалните мрежи са номер едно за почти половината (45%) младежи.
Прави впечатление, че в южните държави като Португалия (53%), Италия (52%) и Франция (43%) телевизията продължава да е първостепенен източник на информация, като социалните канали идват на второ място.
Последното проучване на Евробарометър покзава, че социалните мрежи вече са предпочитан източник за повече от една трета от българските младежи, макар тези, които разчитат на телевизиите, също да не са малко и да се доближават до 30-те процента.
European parliament (audiovisual service)
Последното проучване на Евробарометър покзава, че социалните мрежи вече са предпочитан източник за повече от една трета от българските младежи, макар тези, които разчитат на телевизиите, също да не са малко и да се доближават до 30-те процента.

Социалните мрежи и политиката

Сред социалните медии най-популярният източник на новини и политическа информация в Европа е "Инстаграм", следван от "ТикТок" и YouTube с почти изравнени сили. През "Фейсбук" се информират около една трета от младите европейци, а на Х разчитат един от петима.
WhatsUp, Snapchat, Telegram, Messenger, Linkdin и Discord се използват от под 20% от потребителите.Viber e популярна сред 2%.
За българските младежи "Фейсбук" остава основен източник за почти половината от тях (48%), следван от видеоплатформата YouTube.
Българите до 30 г. все още предпочитат "Фейбсук" за политическите новини, когато не ги научават от телевизията, макар повечето млади европейци да разчитат повече на друг продукт на "Мета" - "Инстаграм".
European parliament (audiovisual service)
Българите до 30 г. все още предпочитат "Фейбсук" за политическите новини, когато не ги научават от телевизията, макар повечето млади европейци да разчитат повече на друг продукт на "Мета" - "Инстаграм".
Значително мнозинство (76%) от младите хора смятат, че са били изложени на дезинформация и фалшиви новини, като около половината се сблъскват с тях "често" или "много често".
Предвид причините за анулиране на президентските избори в Румъния, където водещият кандидат беше спечелил след силна кампания в социалните мрежи, най-много млади хора смятат, че никога не са били излагани на фалшиви новини в Румъния - един от петима и в България - почти един от 10.
Почти 70% са убедени, че могат да разпознаят дезинформацията. Респондентите от Малта и Хърватия са най-уверени в способността си да разпознават дезинформацията, докато тези от Австрия, Германия и Словения се чувстват най-малко уверени.

Най-важните теми

Повишаването на цените и разходите за живот са повод за безпокойство за 40% от хората на възраст 16-30 години, които взеха участие в последното проучване на Евробарометър за младежта. Една трета от анкетираните смятат, че ЕС трябва да съсредоточи вниманието си върху околната среда и изменението на климата през следващите пет години, а други 31% заявяват, че приоритет трябва да бъдат икономическото положение и създаването на работни места.
Почти три от всеки десет млади хора (29%) искат ЕС да даде приоритет на социалната закрила, благосъстоянието и достъпа до здравеопазване. Повече от един на всеки пет респонденти посочва образованието и обучението (27%), жилищното настаняване (23%) и отбраната и сигурността на ЕС (21%) като важни приоритети за ЕС. Европейската отбрана е от особено значение за младите хора в три граничещи с Украйна държави - Чехия (36%), Полша (33%) и Естония (32%).
Като цяло няма особени различия между отговорите на младите за европейските приоритети в ЕС и в България, като различни икономически аспекти се поставят в челото, но все пак с някои особености - докато средните европейци се вълнуват най-вече от последиците от поскъпването на живота, българските младежи поставят най-високо достъпа до социални услуги.
European parliament (audiovisual service)
Като цяло няма особени различия между отговорите на младите за европейските приоритети в ЕС и в България, като различни икономически аспекти се поставят в челото, но все пак с някои особености - докато средните европейци се вълнуват най-вече от последиците от поскъпването на живота, българските младежи поставят най-високо достъпа до социални услуги.
В България най-голям брой младежи поставят на първо място въпроса за социалната защита, благосъстоянието и достъпа до здравеопазване (40%) и искат ЕС да го постави като свой приоритет. За поскъпването на живота и икономическата ситуация са практически с изравнена важност за около една трета от тях. На трето място е грижата за околната среда и опасенията за климатичните промени, от което се вълнуват 31% от запитаните българи.

Европейските ценности

От посочените от Европейския парламент приоритети най-ниско са оценени достъпа до жилище и равенството между половете, посочени от около 14% от анкетираните.
По отношение на ценностите изследването показва, че българите приоритизират защитата на човешките права, мира, човешкото достойнство (36%), толерантността (32%) и националната идентичност и култура (29%). На четвърто място е свободата на изразяване, която е важна за 28% от участвалите в проучването.
В дъното на европейските ценности са поставени върховенството на правото (15%) и равенството на половете (17%).
Парламентът пита младите и дали се чувстват повече европейци или част от своята местна общност. Тук без изненада 45% от анкетираните българи казват, че преди всичко държат на българското, докато 16% се възприемат първо като европейски граждани. Независимо от това 73% от българите виждат ползи от членството в ЕС, като 24% не смятат това за разумно, а 8% казват, че не знаят.