Производителите на автомобили в ЕС получават отсрочка за новите лимити на СО2 емисиите

Производителите на автомобили в ЕС получават отсрочка за новите лимити на СО2 емисиите

Производителите на автомобили в ЕС получават отсрочка за новите лимити на СО2 емисиите
Reuters
Производителите на автомобили и ванове в ЕС получиха отлагане с две години на глобите, които ги заплашват за невъвеждането на новите пределни нива за СО2 емисии. То се съдържа в план, предложен от Европейската комисия в сряда.
От средата на 2025 г. в ЕС влизат в сила нови максимални нива за емисиите, които предвиждат границата да се свали от 95 г въглероден диоксид на километър на 93.6 г CO2/км.
Според плана производителите ще получат три години вместо една, за да се съобразят със заложените в Зелената сделка предели на СО2 емисиите, преди да бъдат глобявани за нарушение на стандартите. Вместо целта да се основава на годишните продажби, тя ще се изчислява на тригодишна средна стойност, което ще улесни компании, които са направили по-малко за почистване на своите автопаркове.
Така еврокомисията едновременно изпълни обещанието си да не се отказва от целта си от 2035 г. всички нови автомобили, продавани в ЕС, да са с нулеви въглеродни емисии и в същото време отстъпва пред натиска на производителите, които предупредиха, че високите глоби ще влошат още повече икономическите им перспективи.
Еврокомисарят за транспорта Апостолос Дзидзикостас съобщи, че до края на март ще се предложи промяна на регламента за стандартите за СО2 за леките автомобили и за вановете, което да позволи на производителите да постигнат целите чрез осредняване на резултатите за период от три години (2025-2027 г.), като ще могат да компенсират недостига на резултати в част от периода с наваксване в останалата част от него.
Още промени в законодателството за стандартите могат да се очакват в края на 2025 г., поясни комисарят.

"Неразбираемо"

Въпреки това производителите на автомобили са недоволни и смятат отсрочката за недостатъчна. Най-голямата парламентарна група в Европейския парламент - ЕНП, похвали комисията за гъвкавостта й, като каза, че тя е "отговорила на най-спешния въпрос и е осигурила производителите с необходимата гъвкавост да управляват настоящата криза".
"Продажбите на електрически автомобили значително изостават спрямо прогнозите и много производители просто не могат да се справят с целите за 2025 г.", поясни отговарящият за автомобилната индустрия в групата германски евродепутат Йенс Гизеке.
Според него "би било неразбираемо за обществеността, ако в момент, когато заводи за автомобили затварят, Брюксел беше наложил глоби от милиарди евро на европейските производители или ги принуди да купуват скъпи сертификати от конкуренти в Китай или Америка".
Не всички са на това мнение. Потребителската асоциация BEUC и транспортната изследователска група T&E разкритикуваха удължаването на сроковете за налагане на глоби, заявявайки, че това ще намали натиска върху производителите да произвеждат по-достъпни автомобили и ще остави Европа да изостава още повече от Китай.
T&E заяви, че автомобилният план на ЕС е голяма отстъпка за индустрията и че законодателите трябва да застанат твърдо срещу натиска за промяна на стандартите за CO2 за автомобили за 2030 и 2035 г.

Пренасочване на пари за наука

Планът за автомобилния сектор предвижда осигуряването на 1.8 млрд. евро за укрепване на веригата на доставки на суровини за акумулаторни батерии, а също насърчаването на вътрешното производство на автомобили в Европа.
Предвижда се осигуряване на публично-частни инвестиции от 1 мрд. евро, които ще бъдат подкрепени със средства от научната програма на ЕС "Хоризонт Европа".
Комисията обещава да помага на властите в страните членки да подобрят схемите за подпомагане на потребителите, които купуват нискоемисионни или електрически автомобили и ще отпусне повече пари за преквалифициране на съкратени работници.