Шофьорската книжка става 15-годишна, медицинските прегледи се изравняват в ЕС

Валидността на шофьорската книжка става 15 години, а основният й формат ще бъде електронен. За това се разбраха преговорните екипи на Европейския парламент и на полското председателство на Съвета на ЕС, приемайки промени в директивата за шофьорските книжки рано сутринта във вторник.
Директивата, която трябва да е въведена в националното законодателство до четири години, предвижда шестгодишен период за подмяната на шофьорските книжки в Европа.
Промените, предложени през 2023 г., не бяха възприети преди европейските избори до миналия юни заради спорове между страните членки, но евродепутатите решиха да ги прехвърлят в новия си мандат и това е едно от първите законодателни изменения, които приема настоящият парламент.

Брюксел предлага е-книжка за ЕС и нови правила за обучение на шофьори
Директивата ще стане факт, след като се гласува окончателно от парламента и от страните - членки на ЕС, което се очаква в близките месеци.
Шофьорската книжка
До края на 2030 г. всеки шофьор ще трябва да има книжката в телефона си, като тя ще изглежда по еднакъв начин във всички 27 държави. Електронната книжка ще бъде основен формат, но шофьорите ще могат да поискат да им бъде издадено и физическо свидетелство за управление.

България е с най-високата смъртност на пътя в ЕС
И двете версии, физическата и цифровата, ще бъдат валидни за управление на леки автомобили и мотоциклети за 15 години от датата на издаване и 10 години, когато законът в съответната държава позволява книжката да се използва като документ за самоличност.
Директивата позволява по желание властите в отделните държави да намалят валидността на шофьорските книжки за водачи, които са прехвърлили 65 години.

Страни от ЕС критикуват "дискриминационно" предложение на Брюксел за възрастните шофьори
Лицензите за камиони и автобуси ще трябва да се подновяват на всеки пет години.
Медицинските прегледи
Законодателството, договорено тази сутрин, предвижда изравняване на условията за провеждане на медицински прегледи за шофьори. При издаването на шофьорски книжки всички ще трябва да минат такъв.

По германските магистрали колите на "Мерцедес" ще се движат автономно с до 95 км/ч
Преди да му бъде издадена първа книжка, водачът трябва да премине медицински преглед, включително за зрение и състояние на сърдечно-съдовата система. При подновяване управляващите леки коли и мотоциклети ще могат да избират между преглед и самооценка, като във втория случай ще оценяват състоянието си по формуляр, еднакъв в цяла Европа.
Новите шофьори
Правилата за изпитателните срокове за начинаещи водачи също ще бъдат хармонизирани в цяла Европа, като първата книжка ще върви с изпитателен срок от поне две години. По време на този период за новите водачи се предвиждат по-строги правила или санкции за управление под въздействието на алкохол или наркотици, неизползване на колани или возене на деца без столчета и друго обезопасяване. Директивата обаче оставя на всяка държава сама да ги определи.

Без да го прави задължително, новото законодателство поощрява властите да отменят минималното количество алкохол, което сега е допустимо при управление на МПС.
Професионалните водачи
През следващите години е предвидено и намаляване на минималната възраст за издаване на професионална шофьорска книжка, която от 21 става 18 години, а за автобус - от 24 на 21 години.

20 357 водачи са глобени през 2024 г. за говорене по телефон докато шофират
За справяне с проблема с недостига на шофьори в професионалните категории ще бъде въведена схема за шофиране с придружител с книжка (C). Тя ще позволи минаване на курсове за обучение от по-ранна възраст, като до достигане на разрешената тези шофьори карат с опитен шофьор. Схемата ще се предлага във всички държави членки за леки автомобили. Държавите ще могат също да предложат тази възможност за микробуси и камиони.
Така в кабината на камиона и микробуса ще могат да сядат и 17-годишни, но само ако са придружени от опитен шофьор. Тази система от придружени водачи ще се прилага по-широко в ЕС за шофьорите на автомобили.
Шофиране в чужбина
Шофьорската книжка ще има валидност на цялата територия на ЕС. Но когато живеят в чужбина, шофьорите ще могат да получат лиценз за лек автомобил в другата държава след тестове. Ако държавата на пребиваване не предлага тестовете на родния език на водача, той може да ги държи и в родината си.
В момента след шестмесечен престой шофьорската книжка трябва да се подмени с такава, издадена в страната на пребиваване.

Опасното изпреварване и пресичане на непрекъсната линия ще се преследват и в чужбина
В шофьорските курсове за начинаещи ще бъдат включени теми за безопасното използване на телефон при шофиране, за риска от пешеходци, деца, велосипедисти и за мъртвата зона, безопасното отваряне на врати, управление в сняг и при хлъзгав път, както и за модерните системи за подпомагане на водача, намиращи се в съвременните автомобили.