Производителите на коли получават още време да свалят СО2 емисиите

Производителите на автомобили ще получат три години вместо една, за да се съобразят с новите лимити за СО2 емисии от леки коли и микробуси.
След дълго колебание Европейската комисия реши да даде отсрочката, поискана от производителите, които изостават от китайските и американските конкуренти в продажбите на електромобили. Това натоварва въглеродния им отпечатък, заплашвайки ги с глоби за отклонение от емисионните стандарти.
Съгласно предложените промени, публикувани във вторник, ЕС ще базира спазването на правилата за CO2 за 2025 г. на средните емисии на автомобилния производител за периода 2025-2027 г., а не само тази година.
"С днешната инициатива предоставяме повече гъвкавост на този ключов сектор и в същото време оставаме в курса на нашата цел за климата", заяви председателят на Комисията Урсула фон дер Лайен.
Тя обеща в началото на март да разхлаби правилата за производителите на автомобили, след като те изчислиха, че са заплашени от глоби до 15 милиарда евро за неспазване на целите, които биха ги довели до фалит.
По-строгите ограничения на емисиите на въглероден диоксид за производителите на автомобили влязоха в сила в началото на годината, което изисква най-малко една пета от всички продажби да бъдат електрически превозни средства, за да се вместят в тях.
Предложението от вторник за коригиране на закона изисква одобрение от Европейския парламент и страните от ЕС, които могат да предложат допълнителни промени. Чешката република, център за производство на автомобили, по-рано заяви, че ще настоява за петгодишен период на съответствие.

Не знаехте, нали? Купуването на кола и жилище е климатична политика
Не всички производители искат отсрочка. Автомобилното поделение на "Волво", което е мажоритарна собственост на китайския производител на електромобили Geely, предупреди да не се поставят в неблагоприятно положение компаниите, които вече са инвестирали в по-чисти двигатели, за да изпълнят целите. "Фолксваген" и "Рено" обаче приветстваха хода на еврокомисията.
Индустриалната група за електрически транспорт E-Mobility Europe предупреди, че отсрочката ще увеличи изоставането на Европа при електрическите автомобили спрямо Китай и ще забави инвестициите в изграждане на станции за зареждането им.