"Абсолютно, абсолютно не": Еврокомисията глоби "Епъл" и "Мета", отрича отмъщение за митата

На живо
Заседанието на Народното събрание

"Абсолютно, абсолютно не": Еврокомисията глоби "Епъл" и "Мета", отрича отмъщение за митата

"Епъл" и "Мета" трябва да платят общо 700 млн. евро глоба на ЕС за нарушаване на Закона за цифровите пазари
Reuters
"Епъл" и "Мета" трябва да платят общо 700 млн. евро глоба на ЕС за нарушаване на Закона за цифровите пазари
Европейската комисия наложи глоби на американските технологични гиганти "Епъл" и "Мета" за нарушения на Закона за цифровите пазари в сряда, категорично отричайки те да са отмъщение за повишаването на митата върху вноса на редица стоки, въведени от президента на САЩ Доналд Тръмп.
Двете компании бяха разследвани повече от година за различни нарушения, като определените им глоби са първите по новия европейски закон и по-ниски от санкциите, налагани от Еврокомисията досега.

Нарушението на "Епъл"

Производителят на iPhone ще трябва да заплати 500 млн. евро към европейския бюджет, затова че не информира потребителите, свалящи апликации от магазина му App Store, че могат безплатно да изтеглят алтернативни оферти извън продаваните от него приложения.
"Епъл" заяви, че ще обжалва глобата, тъй като е положила неимоверни усилия да угоди на Европейската комисия, която постоянно е предявявала нови искания към нея
Reuters
"Епъл" заяви, че ще обжалва глобата, тъй като е положила неимоверни усилия да угоди на Европейската комисия, която постоянно е предявявала нови искания към нея
"Поради редица ограничения, наложени от "Епъл", разработчиците на приложения не могат напълно да се възползват от предимствата на алтернативните канали за дистрибуция извън App Store. По подобен начин потребителите не могат да се възползват напълно от алтернативни и по-евтини оферти, тъй като "Епъл" пречи на разработчиците на приложения да информират директно потребителите за такива оферти", се казва в решението на Европейската комисия, взето в сряда.

Простъпките на "Мета"

"Мета", майката компания на Фейсбук, Инстаграм и WhatsUp, е глобена с 200 млн. евро заради модела "Съгласие или плащане", при който потребители, които плащат абонамент, имат право на по-малко персонализирани реклами.
В момента според Еврокомисията обединяването на лични данни от различните профили във Фейсбук и Инстаграм за потребители, които не са съгласни данните им да се ползват за персонализиране на рекламите, не отговаря на изискванията на закона.
"Европейската комисия "се опитва да попречи на успешните американски бизнеси, като същевременно позволява на китайските и европейските компании да работят при различни стандарти", заяви главният служител по глобалните въпроси на "Мета" по повод наложената глоба
Reuters
"Европейската комисия "се опитва да попречи на успешните американски бизнеси, като същевременно позволява на китайските и европейските компании да работят при различни стандарти", заяви главният служител по глобалните въпроси на "Мета" по повод наложената глоба
Комисията смята, че рекламният модел "не дава на потребителите необходимия конкретен избор да изберат услуга, която използва по-малко от личните им данни, но в противен случай е еквивалентна на услугата "персонализирани реклами". Моделът на "Мета" също така не позволява на потребителите да упражнят правото си на свободно съгласие за комбинирането на личните им данни."
Добавя се, че глобата за "Мета" е по-малка, защото тя е предложила нов рекламен модел, който сега Еврокомисията оценява за съответствие.

Връзка с митата

Говорител на Европейската комисия категорично отрече глобяването на двете компании да е отмъщение или предупреждение за оказване на натиск по водените в момента търговски преговори между ЕС и САЩ.
"Това е абсолютно, абсолютно отделен въпрос. Тези решения нямат нищо общо с преговорите за митата. ние прилагаме законодателство, което е в сила и по един и същи начин", заяви говорителят.
За първи път в последните 10 г. обаче решение по политиката за конкурентоспособност, представляващо такъв обществен интерес, не беше обявено лично от еврокомисар. Вместо това Комисията публикува само прессъобщение, в което не се правят политически заявления.
Глобите срещу американските технологични гиганти се смятат за едно от силните оръжия в преговорите, които ЕС в момента води с администрацията на Доналд Тръмп за намаляване или отмяна на митата, които той въведе през изминалите два месеца.
В момента европейският внос върху алуминия и стоманата и върху автомобилите се облага с допълнителни мита съответно от 25 и 20 процента, докато митата от 20% върху голям брой други стоки, известни като "така наречените реципрочни мита", са временно отсрочени до средата на юни от Вашингтон, за да се даде възможност за преговори.
От своя страна Европейската комисия отложи за 90 дни всички ответни мерки, които възнамеряваше да наложи, дори тези на действащите американски мита, като израз на добра воля за преговорите.
"Размерът на глобите е определен въз основа на определени критерии като тежест и продължителност на действието на нарушенията, както и предвид факта, че Законът за цифровите услуги е нов и е в сила от по-малко от година", заяви говорител на Еврокомисията.
Той добави, че ако двете компании не отстранят нарушенията за 60 дни, те ще бъдат заплашени от определянето на ежедневни глоби, които могат да достигнат до 5% от глобалния им дневен оборот.
Говорителят отхвърли съмненията, че Комисията сега е по-предпазлива в санкционирането на нарушенията, за да не разгневи допълнително Белия дом.

Гняв отвъд океана

Още преди решението на Еврокомисията да бъде официално огласено, "Епъл" заяви, че ще го обжалва пред съда.
"Днешните съобщения са още един пример за това, че Европейската комисия несправедливо се насочва към "Епъл" в поредица от решения, които са лоши за поверителността и сигурността на нашите потребители, лоши за продуктите и ни принуждават да предоставяме нашата технология безплатно", се казва в изявление на компания.
"Прекарахме стотици хиляди инженерни часове и направихме десетки промени, за да се съобразим с този закон, нито една от които нашите потребители не са поискали. Въпреки безбройните срещи Комисията продължава да премества целите на всяка стъпка", добавя "Епъл".
Главният служител по глобалните въпроси на "Мета" Джоел Каплан, заяви, че Европейската комисия "се опитва да попречи на успешните американски бизнеси, като същевременно позволява на китайските и европейските компании да работят при различни стандарти".
"Това не е просто глоба; Комисията, която ни принуждава да променим нашия бизнес модел, ефективно налага мита за милиарди долари на "Мета", като същевременно изисква от нас да предлагаме по-нискокачествена услуга. И чрез несправедливо ограничаване на персонализираната реклама Европейската комисия също вреди на европейските бизнеси и икономики", каза Каплан в изявление, цитирано от американската телевизия Си Ен Би Си.