Европарламентът е съгласен 90% от вносителите да не се облагат за СО2 емисии

Европарламентът е съгласен 90% от вносителите да не се облагат за СО2 емисии

Механизмът за облагане на вносителите на стоки, произведени със замърсяващи технологии, целеше да разпредели тежестта от по-високите екостандарти, която оскъпява произведените в Европа материали, и върху вносителите, които могат да ги предлагат на пазара в ЕС от държави, които не следват строги климатични политики
Reuters
Механизмът за облагане на вносителите на стоки, произведени със замърсяващи технологии, целеше да разпредели тежестта от по-високите екостандарти, която оскъпява произведените в Европа материали, и върху вносителите, които могат да ги предлагат на пазара в ЕС от държави, които не следват строги климатични политики
Европейският парламент се съгласи в четвъртък да бъдат променени новите правила, изискващи вносителите на продукти, създадени по енергоемки технологии с използване на горива, произвеждащи големи СО2 емисии, да не бъдат облагани, когато ги предлагат на пазара в ЕС.
Европейската комисия предложи промени в механизма на ЕС за корекция на въглеродните емисии на границите (CBAM), въведен със Зелената сделка, за да облекчи бизнеса и да го направи по-конкурентоспособен.
Членовете на европарламента подкрепиха нов минимален праг за маса, подлежаща на облагане, от 50 тона. Това би освободило по-голямата част (90%) от вносителите - главно малки и средни предприятия и физически лица, които внасят малки количества стоки по CBAM. Според ЕНП, която е сред най-горещите причини за опростяването на механизма, освобождението от облагане ще обхване 182 хил. вносители.
Екологичните цели на CBAM остават постижими, тъй като 99% от общите емисии на CO2 от вноса на желязо, стомана, алуминий, цимент и торове все още ще бъдат обхванати от правилата, се казва в съобщение на парламента.
Промените опростяват и процеса на разрешаване на деклараторите (страните, желаещи да внасят стоки, предмет на CBAM), изчисляването на емисиите и управлението на финансовата отговорност на CBAM, като същевременно засилват разпоредбите за борба със злоупотребите, казва парламентът, където 564 депутати ги подкрепиха и само 20 бяха против.
Сега евродепутатите трябва да убедят страните членки да се ограничат само до малките и средните фирми, преди да стане ясно каква част от CBAM ще остане в сила.
Механизмът за корекция на въглеродните емисии на границите все още не се прилага в цялост, тъй като е в пилотна фаза. През нея таксата не се плаща, а вносителите само регистрират вида и количествата стоки, които подлежат на облагане.
Механизмът цели да предотврати износа на замърсяващи производства от ЕС, тъй като строгите екостандарти ги правят твърде скъпи. Това става чрез определяне на цена върху СО2 емисии при вноса на материали като цимент, желязо и стомана, алуминий, торове, електроенергия и водород, някои прекурсори и продукти надолу по веригата.