Какво пише в конвергентния доклад на Европейската комисия, с обяснения

Какво пише в конвергентния доклад на Европейската комисия, с обяснения

Седем години без три седмици, след като подаде заявка, че иска да влезе в еврозоната, България получи положителна препоръка от Европейската комисия и може да се надява да започне да използва общата европейска валута от 1 януари 2026 г.
European parliament (audiovisual service)
Седем години без три седмици, след като подаде заявка, че иска да влезе в еврозоната, България получи положителна препоръка от Европейската комисия и може да се надява да започне да използва общата европейска валута от 1 януари 2026 г.
Европейската комисия обяви, че България изпълнява всички критерии за присъединяване към еврозоната в извънредния доклад, поискан от правителството през февруари, и предложи на страните членки тя да приеме еврото като официална валута от 1 януари.
В публикувания в сряда извънреден конвергентен доклад Комисията казва, че оценката й за правна съвместимост и за изпълнение на критериите за конвергенция, както и на допълнителни фактори като интеграция на пазара, плащания по текущата сметка и цената на труда показват, че "България отговаря на условията за приемане на еврото".

Четирите критерия

Оценката за готовността на България за приемане на общата европейска валута е базирана върху анализ за изпълнението на четири критерия: ценова стабилност (инфлация), стабилност на публичните финанси, динамика на дългосрочните лихвени проценти и стабилност на обменните курсове, както и на наличието на нужните законови актове, позволяващи използването на еврото като официална валута и още няколко фактора, от които се вадят изводи за съвместимостта между българската държавна система и тази на еврозоната.
По всички тях Европейската комисия дава положителен отговор, макар на места да не пропуска да отбележи и продължаващи проблеми, сред които състоянието на върховенството на правото, малките пазари на акции и недостатъчно развития финансов сектор.

Стабилност на цените

Критерият за стабилност на цените или за нивото на инфлация беше последният, който България изпълни. През 2024 г. Европейската комисия в редовния си доклад за готовността за присъединяване на държавите извън еврозоната заключи, че България се отклонява от него с 1%.
Сега Комисията оценява средната годишна инфлация в България с трите държави, представящи се най-добре по отношение на ценовата стабилност - Ирландия (2.8%), Финландия (2.9%) и Италия (3.7%). Съгласно изискванията инфлацията в България не трябва да надвишава техните с повече от 1.5%.
За разлика от миналогодишния доклад този път при изчислението на стойностите не са изключвани държави от сметката, тъй като нивата на инфлация са били сравнително близки във всички 20 държави от еврозоната.
Според анализа инфлацията в България през последната година е била средно 2.7% при 2.8% при трите държави, с които тя е сравнявана. Така с 0.1% под референтната стойност България изпълнява критерия за ценова стабилност.
"Средният темп на инфлация в България през 12-те месеца до април 2025 г. беше 2.7%, под референтната стойност от 2,8%. Прегледът на широк набор от показатели не установява причини за безпокойство относно устойчивостта на ценовата стабилност, се казва в анализа на Европейската комисия.
Годишният темп на инфлация по HICP (Хармонизиран индекс на потребителски цени) в България е средно 8.6% през 2023 г. и е намалял до 2.6% през 2024 г. Годишната HICP инфлация е намаляла от 14.3% през януари 2023 г., като се е стабилизирала на около 2.8% през май-юли 2024 г., преди да намалее допълнително и да се стабилизира на 2.1% през октомври-декември 2024 г. След това тя се е повишила значително в началото на 2025 г., достигайки връх от 4% през март, преди да намалее до 2.8% през април 2025 г.", пише в доклада.
Европейската комисия отдава резките покачвания на цените в началото на 2025 г. на възстановяването на ДДС за хляб и ресторанти на 20%, по-високите акцизи за тютюна и поскъпването на тока и газа за домакинствата.

Публични финанси

Критерият за стабилност на публичните финанси също е преценен като изпълнен въпреки значителното влошаване на бюджетния дефицит, който според Комисията се дължи на увеличаването на заплатите в публичния сектор, увеличаването на социалните помощи и особено на пенсиите, което не е било компенсирано от увеличение на бюджетните приходи.
Така дефицитът на консолидирания държавен бюджет се е увеличил от 2.0% от БВП през 2023 г. до 3.0% през 2024 г. Това е максималната допустима стойност според Маастрихтския договор и България не подлежи на процедура за прекомерен дефицит, която е определяща за оценка за изпълнението на този критерий.
Според прогнозите на Еврокомисията дефицитът ще се запази под лимита и през тази и през 2026 година на ниво 2.8% от БВП.
"Въпреки ниското прогнозирано ниво на дълга до 2035 г. (39% от БВП), рисковете за устойчивостта на дълга на България изглеждат средни в средносрочен план, с висока несигурност относно динамиката на дълга през следващите пет години, основана на историческата нестабилност. България разполага с ключовите компоненти на стабилна фискална рамка, но остават някои трудности при прилагането. България има сложна система от национални фискални правила и има възможност за подобряване на ключови аспекти, включително по-нататъшно укрепване на мандата на Фискалния съвет", се казва в доклада.

Стабилност на обменния курс

Този критерий се смята за изпълнен по силата на факта, че в България има валутен борд, който предвижда фиксиран курс на лева спрямо еврото.
Еврокомисарят за еврото Валдис Домбровскис определи като "исторически момент за България и за целия Европейски съюз" положителният доклад за готовността на София да се присъедини към еврозоната. "Стъпката не е финална, но е важна. Решението на Съвета ще бъде взето в първата част на юли. Това ще позволи въвеждането на еврото в България през 2026 година", увери той
European commission (audiovisual service)
Еврокомисарят за еврото Валдис Домбровскис определи като "исторически момент за България и за целия Европейски съюз" положителният доклад за готовността на София да се присъедини към еврозоната. "Стъпката не е финална, но е важна. Решението на Съвета ще бъде взето в първата част на юли. Това ще позволи въвеждането на еврото в България през 2026 година", увери той
Изискването е през последните две години да не е имало девалвация на лева спрямо еврото, което Комисията потвърждава.
"Валутният курс на лева остана на централния курс на ERM II за двете години, обхванати от оценката, без никакви признаци на напрежение или обезценяване спрямо еврото. Допълнителни показатели, като например развитието на валутните резерви и краткосрочните лихвени проценти, показват, че възприятието на инвеститорите за риск спрямо България остава благоприятно", се казва в оценката на Европейската комисия.

Дългосрочните лихви

Преценката за изпълнение на този критерий се основава на изискването поне 1 г. дългосрочните лихви да не надхвърлят с повече от 2% тези в трите най-добре представящи се държави по отношение на ценовата стабилност: Ирландия, Финландия и Италия.
"Средният дългосрочен лихвен процент през 12-те месеца до април 2025 г. беше 3.9%, под референтната стойност от 5.1%. Българският дългосрочен лихвен процент е стабилен на или близо до 4% от април 2023 г., след две поетапни увеличения през февруари и март 2023 г. Дългосрочният лихвен процент се увеличи от 1.9% през януари 2023 г. до 4.2% през март. След това той остана непроменен на 4.0% за останалата част от 2023 г. и на 3,9% през цялата 2024 г. и до април 2025 г.", се казва в анализа на Европейската комисия.

Други фактори

Тук докладът изследва политиките за развитието на платежния баланс, интеграцията на пазарите и институционалната среда.
Комисията посочва, че външният баланс (комбинираната текуща и капиталова сметка) се е подобрил до 0.7% от БВП през 2023 г. и беше почти балансиран (-0,1% от БВП) през 2024 г.
"Българската икономика е добре интегрирана с еврозоната чрез търговски и инвестиционни връзки. Избрани показатели, свързани с институционалната среда, показват, че България се представя по-зле от много държави членки на еврозоната. Съществуват значителни предизвикателства, свързани с върховенството на закона, борбата с корупцията и качеството на регулаторната рамка. Въпреки това като част от участието си в ERM II (чакалнята за еврозоната) и в съответствие със своята предложената цена от търговията на дребно (цената, която производителят на продукта предлага като ориентир за продавачите на дребно). България предприе мерки за подобряване на своята институционална рамка и бизнес среда, включително в четирите области, обхванати от ангажиментите след влизането в ERM II", смята Европейската комисия.
Докладът отчита, че финансовият сектор е по-малък и по-слабо развит, отколкото в еврозоната, но че е доминиран от банковия сектор, който пък е добре интегриран във финансовия сектор на еврозоната чрез високо ниво на чуждестранна собственост.
Комисията отбелязва и скромните пазари за акции и дълг на частния сектор, но смята, че сътрудничеството с Европейската централна банка и благоприятната макроикономическа среда са намалили рисковете за финансовия сектор и уязвимостите във него.
Напомня се, че развитието на конкурентоспособността на разходите на страната, цените на жилищата и кредитните потоци към домакинствата са обект на наблюдение от Европейската комисия.
Докладът не пропуска да отбележи изоставането в изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост, където България е получила само едно плащане, и то през 2022 г. Въпреки това готовността на правителството да го преработи отново се оценява положително.
"Би било важно България спешно да ускори изпълнението на реформи и инвестиции, за да изпълни ангажиментите по плана", се казва в документа.
Изтъква се, че европейският бюджет предоставя по линията на сближаването еврофондове на България от10.7 милиарда евро за 2021-2027 г.
"България е постигнала напредък в прилагането на политиката на сближаване на ЕС, но остават предизвикателства", пише в доклада.