Чехия и Полша пускат супер бързи влакове, България получава пари за паркинги

Европейската комисия обяви в четвъртък списък от 94 транспортни проекта, които ще получат финансиране по линия на Механизма за свързаност в Европа. Един от тях е от България - за изграждане на шест паркинга от висша категория за тирове.
Комисията е поискала от държавите от ЕС да представят предложения, като е получила 258 заявления до крайния срок през януари.
Влаковете печелят
Най-големият дял от одобреното финансиране от общо 2.8 млрд. евро е насочен към развитието на железопътния транспорт (77%), като за първи път се предвижда високоскоростни влакове да бъдат пуснати в Източна Европа. Европейските средства ще бъдат вложени в проучване за изграждане на високоскоростна линия между Полша и Чехия, която ще минава през Катовице и Острава.
Чехия е защитила близо 300 млн. евро за удвояване на линията, докато Полша - 18 млн., като проектът е още в проучвателна фаза.
Двете държави ще използват европейското финансиране и за инсталиране на европейската система за безопасно движение на влаковете ERTMS, която прави невъзможни челните сблъсъци на влаковете.
За първи път тази година сред селектираните проекти има и едно предложение от Украйна, като ЕС ще плати за подобряване на жп линията между Полша и Украйна при Лвов и Медика, за да ускори граничните проверки. Проектът е на стойност 76 млн. евро и ще бъде изпълняван от украинските железници.
Системата за управление на железопътното движение във влаковете и коловозите ще бъде внедрена и в
Австрия, Германия, Унгария, Италия и Швеция.

Влаковете в ЕС трябва да се движат поне със 160 км/ч до 2040 г.
Естония, Финландия и Швеция са защитили проекти за изграждане на многоцелеви ледоразбивачи, които ще бдят за сигурността на комуникационните и енергийни кабели в Балтийско море след поредица от инциденти след началото на войната в Украйна, съобщи Европейската комисия.
Във Франция и Испания ще бъдат внедрени цифрови системи за управление на корабния трафик, а в Ирландия, Кипър, Малта, Хърватия и Полша ще бъде изградено брегово електрозахранване, което ще се използва от акостиралите в пристанищата кораби, за да се намалят СО2 емисиите при престоя им на котвена стоянка.
Десет държави, сред които и България, са кандидатствали за финансиране на проекти в областта на автомобилния транспорт. Повечето от одобрените от Еврокомисията предвиждат мултимодални пътнически центрове в градове като Льовен (Белгия), Норкьопинг (Швеция), Ница и Марсилия (Франция) и Болцано (Италия), както и интелигентни системи за пътна безопасност.
Българският проект
Единственият проект, одобрен за България се отнася до създаването или модернизирането на шест първокласни паркинга за тежкотоварни камиони.

Сдружението "Аутомотив клъстер" ще получи 37 449 300 евро за организирането на 816 паркоместа, които ще бъдат разпределени в шест паркинга по транспорния коридор Балтийско-Черно-Егейско море. Те ще бъдат сертифицирани като платиново и златно ниво на сигурност - двете от общо четири според европейските стандарти.
Най-високите нива паркинги изискват постоянно видеонаблюдение, тоалетни, топла вода, душове, интернет, зона за хранене, интернет и др.
Транспортният коридор, който започва от Финландия и завършва в Кипър, минава през Прибалтика, Полша, Словакия, Унгария, Румъния, България и Гърция, с разклонения към Украйна и Молдова.
Европейската комисия не дава подробности за локацията на паркингите в България, но от одобрения списък с проекти става ясно, че паркинги за тирове ще се правят и в Румъния. Там изпълнителят е SC Caspy Europarcing, но проектът е значително по-скромен и се отнася до 51 места по магистралата западно от Плоещ.

Еврокомисията препоръча отпускане на 7 млн. евро за втори мост при Русе
Според маршрута на транспортния коридор на българска територия той има два клона. Единият минава през Видин към София, а вторият е между Бургас и турската граница.
Сдружението "Аутомотив клъстер" е организация с нестопанска цел, която представлява интересите на автомобилни производители, доставчици и организации, които предоставят услуги за автомобилната индустрия, се казва в справочника на НПО. То е създадено през 2012 г. и има годишен оборот между 200 хил. и половин млн. лв.