Чехия и Полша пускат супер бързи влакове, България получава пари за паркинги

Чехия и Полша пускат супер бързи влакове, България получава пари за паркинги

Проектите, свързани с железопътния транспорт, са победителят в тазгодишната селекция на Европейската комисия за финансиране на транспортни проекти със 77% от средствата, които ще бъдат разпределени между 94 инициативи
Reuters
Проектите, свързани с железопътния транспорт, са победителят в тазгодишната селекция на Европейската комисия за финансиране на транспортни проекти със 77% от средствата, които ще бъдат разпределени между 94 инициативи
Европейската комисия обяви в четвъртък списък от 94 транспортни проекта, които ще получат финансиране по линия на Механизма за свързаност в Европа. Един от тях е от България - за изграждане на шест паркинга от висша категория за тирове.
Комисията е поискала от държавите от ЕС да представят предложения, като е получила 258 заявления до крайния срок през януари.

Влаковете печелят

Най-големият дял от одобреното финансиране от общо 2.8 млрд. евро е насочен към развитието на железопътния транспорт (77%), като за първи път се предвижда високоскоростни влакове да бъдат пуснати в Източна Европа. Европейските средства ще бъдат вложени в проучване за изграждане на високоскоростна линия между Полша и Чехия, която ще минава през Катовице и Острава.
Чехия е защитила близо 300 млн. евро за удвояване на линията, докато Полша - 18 млн., като проектът е още в проучвателна фаза.
Двете държави ще използват европейското финансиране и за инсталиране на европейската система за безопасно движение на влаковете ERTMS, която прави невъзможни челните сблъсъци на влаковете.
За първи път тази година сред селектираните проекти има и едно предложение от Украйна, като ЕС ще плати за подобряване на жп линията между Полша и Украйна при Лвов и Медика, за да ускори граничните проверки. Проектът е на стойност 76 млн. евро и ще бъде изпълняван от украинските железници.
Системата за управление на железопътното движение във влаковете и коловозите ще бъде внедрена и в
Австрия, Германия, Унгария, Италия и Швеция.
Естония, Финландия и Швеция са защитили проекти за изграждане на многоцелеви ледоразбивачи, които ще бдят за сигурността на комуникационните и енергийни кабели в Балтийско море след поредица от инциденти след началото на войната в Украйна, съобщи Европейската комисия.
Във Франция и Испания ще бъдат внедрени цифрови системи за управление на корабния трафик, а в Ирландия, Кипър, Малта, Хърватия и Полша ще бъде изградено брегово електрозахранване, което ще се използва от акостиралите в пристанищата кораби, за да се намалят СО2 емисиите при престоя им на котвена стоянка.
Десет държави, сред които и България, са кандидатствали за финансиране на проекти в областта на автомобилния транспорт. Повечето от одобрените от Еврокомисията предвиждат мултимодални пътнически центрове в градове като Льовен (Белгия), Норкьопинг (Швеция), Ница и Марсилия (Франция) и Болцано (Италия), както и интелигентни системи за пътна безопасност.

Българският проект

Единственият проект, одобрен за България се отнася до създаването или модернизирането на шест първокласни паркинга за тежкотоварни камиони.
Транспортният коридор Балтика-Черно море-Егейско море започва от Финландия и завършва в Кипър. През България той има две разклонения - между Видин и София и между Бургас и турско-гръцката граница
European commission (audiovisual service)
Транспортният коридор Балтика-Черно море-Егейско море започва от Финландия и завършва в Кипър. През България той има две разклонения - между Видин и София и между Бургас и турско-гръцката граница
Сдружението "Аутомотив клъстер" ще получи 37 449 300 евро за организирането на 816 паркоместа, които ще бъдат разпределени в шест паркинга по транспорния коридор Балтийско-Черно-Егейско море. Те ще бъдат сертифицирани като платиново и златно ниво на сигурност - двете от общо четири според европейските стандарти.
Най-високите нива паркинги изискват постоянно видеонаблюдение, тоалетни, топла вода, душове, интернет, зона за хранене, интернет и др.
Транспортният коридор, който започва от Финландия и завършва в Кипър, минава през Прибалтика, Полша, Словакия, Унгария, Румъния, България и Гърция, с разклонения към Украйна и Молдова.
Европейската комисия не дава подробности за локацията на паркингите в България, но от одобрения списък с проекти става ясно, че паркинги за тирове ще се правят и в Румъния. Там изпълнителят е SC Caspy Europarcing, но проектът е значително по-скромен и се отнася до 51 места по магистралата западно от Плоещ.
Според маршрута на транспортния коридор на българска територия той има два клона. Единият минава през Видин към София, а вторият е между Бургас и турската граница.
Сдружението "Аутомотив клъстер" е организация с нестопанска цел, която представлява интересите на автомобилни производители, доставчици и организации, които предоставят услуги за автомобилната индустрия, се казва в справочника на НПО. То е създадено през 2012 г. и има годишен оборот между 200 хил. и половин млн. лв.