Еврокомисията се уточни за самолета на Фон дер Лайен, България няма да разследва

Еврокомисията се уточни за самолета на Фон дер Лайен, България няма да разследва

Еврокомисията се уточни за самолета на Фон дер Лайен, България няма да разследва
Reuters
Той заяви, че заглушаването на GPS сигнала, наложило промяна на начина на кацане, не е хибридна или кибератака и затова не е необходимо да се разследва.
Според Желязков заглушаването не е било насочено конкретно към самолета на Фон дер Лайен и е било установено от пилотите.
"Такива неща се случват ежедневно, затова и самолетите, много преди да има GPS система, също са излитали и кацали. В тези моменти има създаден протокол, този протокол е във всички страни, в които Европейската агенция по авиационна безопасност има наблюдения за радиуса на въздействие, и тези протоколи много ясно казват, че когато има смущение в GPS сигнала, се подхожда с инструментално навигиране, т.нар. конвенционен метод", заяви Желязков, цитиран от БТА.
В понеделник Европейската комисия съобщи, че е била информирана от българските власти, че те подозират Русия в намеса, довела до заглушаване на сигнала на борда на машината, използвана от Фон дер Лайен. Наличието на евентуални доказателства не бяха коментирани нито от София, нито от Брюксел във вторник.
Европейската комисия препрати към изявление на държавната фирма "Ръководство въздушно движение", но такова на сайта й или на интернет страницата на транспортното министерство не е публикувано.
Според неин говорител от началото на войната в Украйна има "значително и много забележимо увеличаване на заглушаване в GPS сигнала и спуфинг в България и по източния фланг от Финландия до Кипър, които засягат самолети и кораби на ЕС".
Спуфингът е измамна тактика, използвана при кибератаки и измами, за да се прикрие произходът на съобщение или самоличност.
Говорителят добави, че това е особено характерно в райони близо до зони на конфликти, "обхващайки големи райони от Балтийско до Черно море".

Някои уточнения

Във вторник Европейската комисия уточни, че самолетът на Фон дер Лайен не е кацнал с хартиени карти, както съобщи "Файненшъл таймс", който първи писа за инцидента.
Говорител на Европейската комисия, който е била на борда на самолета, каза, че полетът е отнел "повече време от очакваното", след като Fligth Radar24 публикува данни, опровергаващи информацията, че машината е кръжала един час, преди да кацне в Пловдив
Reuters
Говорител на Европейската комисия, който е била на борда на самолета, каза, че полетът е отнел "повече време от очакваното", след като Fligth Radar24 публикува данни, опровергаващи информацията, че машината е кръжала един час, преди да кацне в Пловдив
Корекция беше направена и на информацията, че машината е кръжала час над летището, преди да може да се приземи.
Говорител на комисията, който е била на борда й, каза, че "полетът е отнел значително повече време от очакваното", като посочи час и половина като фактическа продължителност.
В петък вечер тракерът на полети FligthRadar24 публикува информация, според която самолетът е направил два кръга над Пловдив, удължавайки полета от Варшава от първоначално предвидените 1.48 ч на 1 час и 57 минути.
FligthRadar24 не е регистрирал прекъсване или намеса в GPS сигнала на "Фалкон 900", използван от делегацията на Фон дер Лайен.
"Имаше заглушаване GPS сигнала, но за щастие самолетът кацна безопасно", заяви говорител на Европейската комисия във вторник при искане да коментира данните на FligthRadar24.
Европейската комисия отново насочи към българските власти за получаване на повече информация за инцидента:
"Тази информация получихме от българските власти за ръководство на въздушното движение (РВД) и има прессъобщение, публикувано от българските власти по водене на полети в този смисъл", заяви говорителят.
Според него в съобщението на РВД се казва, че сигналът е загубен при подхода към летище Пловдив и за да се гарантира безопасността на полета, кулата е предложила незабавно промяна на пистата и използването на системата за кацане по прибори.