Страни от ЕС искат общи мерки срещу заглушаването на GPS, България не е сред тях

Европейският съюз разполага с възможности да противодейства на опитите за прекъсване или манипулиране на сигнала от GPS системата и през последните месеци поне половината държави членки призовават те да бъдат използвани, защото за по-малко от една година регистрираните случаи в някои части са се удвоили.
Единствената черноморска държава, присъединила се към тези призиви, е Румъния. Не само че България не е в тази група, но и няма официална статистика колко пъти на българска територия, във въздушното пространство или териториалните води са регистрирани такива прекъсвания.

Графика на деня: Къде беше заглушен GPS сигналът в България в неделя
В края на май трите балтийски републики и Полша описаха (по данни на ICAO ID) в писмо от Секретариата на Съвета на ЕС до националните делегации каква промяна наблюдават:
- Литва - 556 случая през март 2024 г., увеличаване до 890 през октомври и повече от удвояване до 1185 през януари 2025 г.
- Латвия - от 790 през октомври на 1288 през януари 2025 г.
- Естония - 1150 случая през октомври и 1085 през януари 2025 г.
- Полша - 1908 през октомври миналата година и 2732 през януари 2025 г.
Съобщението за предстоящо подписване на писмо от няколко държави посочваше, че е използвана и информация от Дания, Германия, Финландия, Испания и Словения.
Писмото бе подписано на съвета на министрите на транспорта, телекомуникациите и енергетиката на 6 юни. Присъединиха се още 4 държави от ЕС - Словакия, Чехия, Италия, Нидерландия и Румъния и така зад инициативата застанаха 13 държави (без Полша).

ЕС ще засили сателитната защита срещу GPS заглушаване
Те директно посочват, че източникът на въздействие върху сигналите на системи за глобално позициониране идват основно от Русия и Беларус. Особено са зачестили от началото на годината случаите с морски съдове.
Регистрирани са двата основни метода:
- Jamming - вид умишлена намеса чрез средства за електронна борба, при което не се получава информация за местоположението, времето и надморската височина
- Spoofing - умишлена радионамеса, в която средства за електронна борба изпращат погрешни GPS сигнали и споменатите три параметъра за самолет са неверни, т.е. показва се, че той се намира на място, различно от действителното.
"Случаите на смущения на глобални навигационни системи (GNSS) не са случайни инциденти, а систематични, умишлени действия от страна на Русия и Беларус, които могат да бъдат използвани като хибридна атака срещу стратегическия радиочестотен спектър, който е от съществено значение за съвременните технологии и регионалната безопасност и сигурност. Досега причиняването на значителни щети е лесно и евтино, без поемане на каквато и да е отговорност. Следователно, тази дейност е най-вероятно да продължи, освен ако не бъдат предприети пропорционални контрамерки", се казва в текста.
Предложенията към тях са следните:
- Оценка и координиране на възможността за временно спиране правото на Русия и Беларус Международният телекомуникационен съюз за съобщенията (ITU е агенция на ООН за цифровите технологии - бел.ред.) да регистрират използването на радиоресурси, докато се извършват смущения срещу GNSS. Липсата на процедурно законодателство не може да бъде извинение за умишлено нарушаване на духа на ITU и нейните общи принципи, застрашавайки общественото здраве и живот, без да се понасят никакви последствия.
- Преоценка на настоящата зависимост на транспорта от навигация, базирана на GNSS, и внедряване на алтернативни или допълващи системи, включително наземни решения.
- В зависимост от рисковете, задължителни редовни обучения по оперативни процедури за пилоти, авиодиспечери, персонал по електроника за безопасност на въздушното движение относно откриване, реагиране (включително използване на алтернативни навигационни процедури) и смекчаване на смущения от GNSS.
- Насърчаване сътрудничеството между индустрията и производители за инструменти за смекчаване [на последиците] и актуализации. Подкрепа за прегледите на ниво оператор на готовността на резервните системи, като се гарантира, че алтернативите, различни от GNSS, са използваеми и приложени в практиката.
- Привличане вниманието на операторите на критична инфраструктура и производителите на безпилотни системи към рисковете, които могат да възникнат от смущения с GNSS.
- Разработване на планове за действие за различни области (космос, авиация, морско дело, телекомуникации), за да се избегне потенциално дублиране на усилията и да се координират краткосрочни и дългосрочни мерки на ниво ЕС и на национално ниво.
- Продължаване сътрудничеството с всички заинтересовани страни (ITU, ICAO, IMO, EASA, EMSA, IATA, EUROCONTROL).
Писмото е адресирано до Върховния представител Кая Калас, изпълнителния вицепрезидент Хена Виркунен, комисарите Андриус Кубилиус, Апостолос Цицикостас и Пьотр Серафин.

Flightradar24: Самолетът не е кръжал час над Пловдив и GPS сигналът е бил добър
Секретариатът на Съвета на ЕС предложи и други идеи. Някои от тях са свързани със сътрудничеството ЕС - НАТО: за по-добри механизми за координация между гражданските и военните организации на държавите членки за споделен мониторинг, обмен на данни и евентуално реагиране на смущения от GNSS.
Други са за засилен мониторингът на радиочестотните намеси (RFI) от съответните национални организации и органи като национален регулатор, полиция и военни, като некласифицираната информация за наблюдаваните RFI да се обобщи в публично достъпна услуга за мониторинг и предупреждение в почти реално време на европейско ниво.
По повод европейската програма "Галилео" идеята е да се ускори внедряването на устойчиви на смущения GNSS услуги, (особено функциите против подправяне), удостоверяване и/или криптиране на сигнали, обменяни между станции и потребителско оборудване.
Вероятно трябва да се разработят и внедрят алтернативни или допълващи се системи, включително наземни решения за позициониране, навигация и определяне на времето (PST). Едновременно с това може да се надстроят и модернизират конвенционалните навигационни инфраструктури, за да служат като надеждни "резервни планове".