Отказ на разходите по строително-ремонтни дейности на одобрен проект

Отказ на разходите по строително-ремонтни дейности на одобрен проект

Отказ на разходите по строително-ремонтни дейности на одобрен проект
Всеки понеделник очаквайте в рубрика "Еврофинансиране" на "Дневник" възможните решения по проблеми, възникнали при изпълнение или кандидатстване с проекти по еврофондовете. Всички казуси и техните възможни решения може да намерите на http://evropa.dnevnik.bg/kazusi. В края на 2008 г. най-често срещаните проблеми при изпълнението на проекти ще бъдат събрани в анализ, който ще изпратим на ресорния министър за усвояването на еврофондовете.
Вашите проблеми може да изпращате на: http://evropa.dnevnik.bg/problem
''На одобрен проект по оперативна програма ''Развитие на човешките ресурси'' ни отказват разходите за строително-ремонтни дейности. Екипът по изпълнение на плануваните дейности (координатор, техн. секретар и счетоводител) по проекта не е бил пряко свързан с тях и остава без ремонтиран (освежен) офис и работни помещения, в които да изпълнява задълженията си и да съхранява офис техниката и документацията. Направили сме съфинансиране в определените норми, като сме имали предвид ремонта. Наложи се да извършим ремонта с допълнителен заем, а съфинансирането незнайно къде се стопява."
Казусът е изпратен от читател в рамките на кампанията "Еврофинансиране: проблеми и решения". Той е възникнал при изпълнението на проект по ОП ''Човешки ресурси'', схема за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ "Грижа в семейна среда за независимост и достоен живот на хора с различни видове увреждания и самотно живеещи хора - дейности "Социален асистент" и "Домашен помощник". Вестник "Дневник" потърси мнение по казуса от консултанти от бранша, както и от експертите от Агенцията за социално подпомагане (АСП), едно от междинните звена по ОП ''Човешки ресурси''.
Всички експерти, до които се допитахме, са единодушни, че АСП има пълно право да откаже финансирането на ремонт на офис. Според насоките за кандидатстване по схемата посочените от бенефициента разходи за строително-ремонтни дейности не са пряко свързани с дейностите по проекта и не подлежат на възстановяване.
Оперативна програма ''Развитие на човешките ресурси'' 2007 - 2013 г. се осъществява със средства от Европейския социален фонд. Общият бюджет на програмата е 1 213 869 575 евро. Стратегическата й цел е да се подобри качеството на живот на хората в България чрез усъвършенстване на човешкия капитал, постигане на високи нива на заетост и повишаване на производителността. Управляващ орган на програмата е ''Главна дирекция "Европейски фондове, международни програми и проекти" на Министерството на труда и социалната политика. Изпълнението на ОП ''Човешки ресурси'' е делегирано на три междинни звена по различните й приоритетни оси - Агенцията по заетостта, Министерството на образованието и науката и Агенцията за социално подпомагане.
Мнение на Агенцията за социално подпомагане:
Съгласно Насоките за кандидатстване по схемата за безвъзмездна финансова помощ по допълващ начин могат да се финансират следните дейности по правилата на Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР):
- преди стартиране на дейностите по реалното предоставяне на услугите да бъде извършван ремонт и/или обновяване на помещенията, пряко свързани с конкретната услуга
- доставка на ново оборудване, пряко свързано с изпълнението.
Разходите за ремонтни дейности на помещения са допустими само ако се извършват за помещения, пряко свързани с предоставянето на социалната услуга и произтичащи от дейностите по проекта. Тези разходи не са допустими в случаите когато се извършват само за освежаване на работните помещения и за подобряване на работните условия на екипа по проекта.
Бенефициентът има финансов принос по проекта по негово желание, като съфинансирането му е част от общата стойност на проекта.
Съгласно чл. 12, т. 12.1 от Приложение I към договора - общи условия към финансираните по оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" договори за безвъзмездна финансова помощ:, "За да бъдат признати за допустими по проекта, разходите трябва да отговарят на изискванията, предвидени в насоките за кандидатстване по настоящата схема за финансиране."
В случай че в хода на изпълнението на проекта бъде извършен недопустим разход, включително и свързан с недопустима дейност, то същият няма да бъде възстановен и няма да бъде счетен като финансов принос на бенефициента.
Мнения на консултантите:
Мартин Петков, "Консулто България"
В повечето случаи по оперативната програма "Развитие на човешките ресурси'' се допуска извършването на непреки разходи, в които се включват (най-често изчерпателно изброени) разходи за екип по проекта, разходи за консумативи и т.н.
В конкретната схема на АСП се допуска да се покриват разходи за издръжка на офис на проекта, както и разходи за ремонт на помещение, пряко свързано с предоставяната услуга (социален асистент, домашен помощник), но никъде не е посочено, че могат да се извършват разходи за ремонт на офиса на екипа по проекта, поради което последните следва да се разглеждат като недопустими, а недопустимите разходи не подлежат на възстановяване от страна на договарящия орган (в случая АСП).
Стоян Цветков, управител, "И-Финанси" ООД
Според мен в случая АСП имат основанието да откажат разходите за тази дейност поради обстоятелството, че допустими строително-ремонтни дейности са само тези, които се отнасят до интервенция на помещения, пряко свързани и/или ползвани единствено за проекта. Във вашия случай помещението се използва от НПО не само за този проект и не пряко за предоставяне на социалните услуги, а за администриране на проекта, поради което тези разходи са недопустими. Необходимото съфинансиране трябва да се отнася само за допустимите разходи по проекта. Така разходите, които вие сте направили за ремонта, няма да бъдат приети като съфинансиране от ваша страна.
Пълните мнения на АСП и консултантите можете да намерите на http://evropa.dnevnik.bg/kazusi.
Очаквайте следващия понеделник решението на казуса: ''Проблем при осъществяване на проект за изграждане на мини ВЕЦ от ВЕИ''.