Осчетоводяване на получена помощ от партньор по проект

Осчетоводяване на получена помощ от партньор по проект

Осчетоводяване на получена помощ от партньор по проект
''Дневник'' публикува възможните решения по проблеми, възникнали при изпълнение или кандидатстване с проекти по еврофондовете. Всички казуси и техните възможни решения можете да намерите на http://evropa.dnevnik.bg/kazusi. Най-често срещаните проблеми при изпълнението на проекти ще бъдат събрани в анализ, който ще изпратим на ресорния министър за усвояването на еврофондовете.
''Фирма участва като партньор по оперативна програма ''Развитие на човешките ресурси''. При одобрение на направените разходи и получаване на помощта трябва ли да се издаде фактура? Ако да, на кого и ще бъде ли начислена нулева ставка по ДДС съгласно чл.173, ал.1 от Закона за ДДС или помощта се отнася по приходна сметка?''
Читател на ''Дневник'' изпрати този казус в рамките на кампанията ''Еврофинансиране: Проблеми и решения''. Проблемът е възникнал при изпълнение на проект по оперативна програма ''Развитие на човешките ресурси''.
В рамките на ОП ''Човешки ресурси'' се инвестира в проекти, които защитават идеята за придобиване на нови знания и умения. Целта е да се утвърди практиката човек да се усъвършенства професионално през целия си живот, както и да се осигури по-високо качество на работната сила и достъп до качествено образование и обучение за всички. Средствата по програмата са от Европейския социален фонд.
''Дневник'' потърси мнение по подадения казус от Агенцията за социално подпомагане, която е едно от трите междинни звена по оперативната програма заедно с Агенцията по заетостта и Министерството на образованието и науката.
Мнение на Агенцията за социално подпомагане
Съгласно общите условия на договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ бенефициентът и договарящият орган са единствените страни по договора и договарящият орган не признава съществуването на договорна връзка между него и трета страна.
Бенефициентът трябва да сключи договор със своя партньор, с който се уреждат всякакви взаимоотношения помежду им, свързани с изпълнението на проекта, в това число и финансови.
В този смисъл за разходи по проекта, извършени от партньора, последният се отчита пред бенефициента и разходите се префактурират от партньора на бенефициента.
По отношение начина на третиране на ДДС от бенефициентите по посочената процедура е необходимо да се запознаете с Указанията на министъра на финансите (№91-00-502/
27.08.2007 г.) относно третиране на данък върху добавена стойност като допустим разход при изпълнение на проекти по оперативните програми, съфинансирани от структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз, които можете да намерите на интернет страницата на АСП www.asp.government.bg, рубрика Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси", подрубрика "Нормативна уредба".  
Ще се спрем и на втори казус, свързан с тълкуването на ДДС като част от бюджета на проект:
''Община изпълнява проект за изграждане на ВиК и пречиствателна станция по мерки 321 и 322 на Програмата за развитие на селските райони. Дадена фирма изгражда ВиК в рамките на проекта, по който основен бенефициент е общината. Но фактурата ще е с ДДС, а ако общината няма регистрация по Закона за ДДС, това дали ще се счете за невъзстановим данък и следователно може ли цялата сума на дейността (с вкл. ДДС) да се впише директно в бюджета на проекта. В крайна сметка по програмата не се възстановява ДДС, но какво следва за община, която не генерира приходи и не е регистрирана?
Какво се записва в проекта под "обща стойност" - сумата с включен невъзстановим ДДС? И най-вече - има ли някъде записано по какви правила ще се изпълняват проектите по ПРСР, защото те не попадат под обхвата на ПМС-тата за оперативните програми?''
Мерките 321: "Основни услуги за населението и икономиката в селските райони", и 322: "Обновяване и развитие на населените места", са отворени за кандидатстване с проекти от 1 септември 2008 г. По двете мерки се финансират дейности за подобряване на инфраструктурата и зелените площи в българските общини.
За отговор на този проблем се обърнахме към консултанти от бранша. Ето и възможното му решение:
Стоян Недев, консултант, "Елана инвестмънт"
В текста на мерките 321 и 322 няма изискване към кандидатите задължително да бъдат регистрирани по Закона за ДДС (ЗДДС). В допълнение е предоставена възможност да се получи субсидия върху стойността на инвестицията, за която кандидатства, с начислен ДДС. В тази насока кандидатите са облагодетелствани, тъй като ще получат субсидия и за стойността на данъка добавена стойност в случая, когато той е невъзстановим, т.е. когато не са регистрирани по ДДС.
Моля, имайте предвид, че няма възможност кандидатите за субсидия да бъдат регистрирани по Закона за ДДС за някои дейности, а за други - не. При всички случаи кандидатите по мерките трябва да спазват изискванията на Закона за ДДС, съгласно който всички стопански субекти, които за срок от дванадесет месеца имат нетни приходи от продажби (оборот) на стойност, равна или по-голяма от 50 000 лева, задължително подлежат на регистрация по ЗДДС.
В допълнение, в случай че кандидат по мярка 321 или 322 е регистриран по ДДС, той трябва да кандидатства за субсидия със стойността на инвестицията си без начислен ДДС, тъй като той ще си възстанови пълния размер на ДДС от държавата. В случая, когато кандидатът не е регистриран по ЗДДС, той може да кандидатства по мярката за получаване на субсидия за инвестицията си с начислен ДДС в нейната стойност - в този случай в проекта под "обща стойност" се записва сумата с включен ДДС
Стоян Цветков, управител, "И-Финанси" ООД
До колкото разбирам в момента подготвяте проект за кандидатстване по мярка 322 на ПРСР. Ако общината не е регистрирана по ЗДДС ще трябва да отбележите в бюджета и стойността на ДДС като невъзстановим или с други думи като допустим разход с което искате и финансиране на ДДС-то. Ако вашият случай е такъв то задължително предвидете стойността на данъка в бюджета на проекта.
В обща стойност на проекта ще запишете стойността на целия проект с включено невъзстановимо ДДС. .