Mрежа на доверието

Mрежа на доверието

Дневник Online "Европейски перспективи" публикува резюмета на предложенията, участващи в конкурса "Голямото усвояване". Конкурсът е за най-оригинална и добре представена идея за проект, както и за познаване на условията на европейските финансиращи програми. Участниците изпращат идеята си, разписана като проектно предложение до избрана от тях програма. Предложения за участие в конкурса се приемат до 3 май 2005 г. Повече информация за конкурса може да намерите тук

---

Вид организация: Вносител на проекта е младежка инициативна група от 20 ученици на възраст от 14 до 19 години, членуващи в клуб "Млад психолог" и педагогическият съветник при СОУ"Цанко Церковски" гр.Полски Тръмбеш.

Екипът кандидатства за финансиране чрез "Областен младежки център", младежка организация със седалище в гр.В.Търново, регистрирана по ЗЮЛНЦ като сдружение с нестопанска цел за обществено полезна дейност.

Избрана финансираща пограма: дирекция "Младеж"

Кратко резюме на проекта

"Мрежа на доверието" е метод за групова работа, при която двама инициатори предприемат реализацията на мероприятие, насочено към решаване на конкретен проблем. Всеки от тях от своя страна, привлича по още двама доброволци, на които има доверие и ще възложи изпълнението на определени дейности, те ангажират други двама и така, докато се получи мрежа, която работи ефективно за решаването на възникнали проблеми, разчитайки на лоялното отношение и изпълнителността на отделните членове, основани на доверието и взаимопомощта.

Това е основният принцип на настоящия проект, който е израз на стремежа на младите хора към търсенето на нов, оригинален и икономически изгоден подход за решаването на конкретния обществен проблем социалната адаптация на децата в риск към училищната среда.

Проектът е широкоаспектен и дейностите, които ще се осъществяват в него ще се реализират в контекста на образованието, културата и социалните дейности на територията на Община Полски Тръмбеш.

Анализ на ситуацията и обосновка на проекта

Община Полски Тръмбеш е разположена в североизточната част на Великотърновския регион в Централна Северна България. Идеята за осъществяването на проекта се появи при анализ на съществуващото състояние в сферата на дейности, където обект и субект са децата и младежите. В този контекст се откроиха редица проблеми, както и предпоставките, които биха благоприятствали адекватното им решаване в перспектива.

Населението на Община Полски Тръмбеш е 18369 души, от които деца от 0 до 18 годишна възраст 3002. Голяма част от тях 1593 са обхванати в училищната мрежа на Общината. Тя е представена от 11 училища, от които основни 9, 1 начално и 1 средно общообразователно. Качеството на предлаганите в тях образователните услуги е ниско по отношение на материално техническата база и сравнително високо по отношение на квалифициран преподавателския състав.

Политиката на правителството е насочена към решаването на най- актуалните образователни проблеми. Най- същественият от тях е социалната интеграцията на определена група деца и младежи, класифицирани от Закона за закрила на детето като деца в риск, към тях се причисляват децата със специални образователни потребности, извършителите на противообществени прояви и тези от малцинствен етнически произход. За привличането на тези деца към училището, като втора по значимост за детското развитие институция след семейството, са въведени много промени, които се основават на взаимното сътрудничество между Министерството на образованието и науката и на Министерството на Труда и Социалната политика. Сред тях по- значими са обвързването на социалното подпомагане с посещаемостта на учебните занятия и изработването на стратегия за интеграция на деца от малцинствен етнически произход, в контекста на която бе осигурена закуска за всички деца в начална училищна възраст.

Изготви се и стратегия за осигуряване на училищата с ресурсни учители, които да участват, заедно с родителите, учителите и психолозите в изработването на индивидуални учебни програми за децата с увреждания. За съжаление реализацията на тази стратегия до голяма степен зависи от наличието на определен финансов ресурс. Някои общини, сред които и Община П.Тръмбеш, не разполагат с достатъчно средства за изграждането на ресурсни центрове, които да предлагат услугите на ресурсни учители. При тези обстоятелства децата със специални образователни потребности, които по официални данни са 30, чийто родители не желаят настаняването им в помощно училище, далече от дома, не успяват да покрият изискванията на съответния училищен клас и остават да повтарят годината. Наред с това, поради спецификата на интелектуалното си развитие те могат да усвоят сравнително лесно порочни и опасни за здравето навици, недостатъчно обмислят действията си, много трудно прогнозират негативните резултати от поведението си, лесно биват манипулирани и могат да бъдат въвлечени в криминално деяние или, което е по лошо, да станат жертва на престъпление, недооценявайки напълно опасностите, които крие заобикалящата ги социална среда, поради ниската си критичност.

Паралелно с това статистическите данни сочат, че нараства броят на децата, извършили противообществени прояви. Списъкът и разновидностите на тези прояви, техният диапазон се разгръща от системно нарушаване на реда в училище до опити за убийство. Причините се търсят на първо място в семейната среда, където най- често цари недоимък, семейството е непълно, с много деца или родителите са безработни. Такова семейство само по себе си е изолирано от обществото. В тази ситуация детето, извършило противообществена проява най- често приема света като враждебен и отхвърлящ го, озлобява се по отоншение на тази социална среда, към това се прибавят и отрицателното отношение на учителите съучениците, които поради социално слабия му произход и антисоциалното му поведение го отхвърлят, това води до поява у децата на чувство за неуспех и отчуждение от училищния опит, влошаване на климата и взаимоотношенията в училище, недисциплинираност, нервност, потиснатост, агресивност и тревожност. При тези обстоятелства, за да задоволи естествената си психологическа потребност от принадлежност детето се ориентира към друга референтна група, която в общия случай е с криминална насоченост, завърта се порочен кръг и вместо да осъзнае необходимостта от корекции в поведението, детето задълбочава противоправното си поведение.

Местната комисия за борба с противообществените поряви на малолетни и непълнолетни, съвместно с инспектора на детска педагогическа стая се стремят да налагат своевременни мерки за предотвратяване на бъдещи антисоциални прояви, но ресурсите на Общината не са достатъчни, за да задоволи нуждите от професионалисти за индивидуална работа с децата за корекция на поведението и превенция на бъдещи антисоциални прояви. Понастоящем в Община П.Тръмбеш функционират трима обществени възпитатели, към МКБППМН и РПУ на МВР гр.П.Тръмбеш не са назначени психолог и социален педагог отоново поради липсата на средства.

Трета група деца са тези от малцинствен етнически произход. Числеността на малцинственото население в Община П.Тръмбеш по последни данни е 2331 от ромски произход, 2111 от турски произход и 185 от други етноси. Не са рядкост конфликтите на етническа основа, особено в училище, където поради възрастовата си специфика подрасващите реагират бурно и емоционално и при най- малкия стимул и не притежават умения за мирно решаване на конфликти. Онтошението на българските ученици към тези от малцинствен етнически произход може да се окачестви като нетолерантно.

Това налага търсенето на алтернативни решения на проблема с интегрирането на трите горепосочени групи деца в масовите училища. От гледна точна на обучението, въпреки трудностите, повечето училища са намерили свой специфичен подход за решаването на проблема, разчитайки на амбициозността и трудолюбието на педагогическите си кадри, открит обаче остава въпросът с адаптацията към училището като социална среда включването в кръга от връстници и приобщаването към вътреучилищните норми и ценности за предотвратяване на по тежки сблъсъци и за изграждане на атмосфера на приемане, разбиране и уважение на различията.

Спорадични опити се правят в различни райони на Общината. В СОУ"Цанко Церковски" ежегодно се организира училищен турнир по футбол, в който вземат участие отбори, в чийто състав влизат ученици с различен етнически произход, в резултат се наблюдава сплотяване между децата и младежите в името на обща кауза. В някои училища се осъществява обучение по "Религия", "Турски език" и "Ромски фолклор".

Като цяло обаче в обществото липсва подходящ социално психологически климат, гарантиращ образователните права на децата и учениците в риск за равноправната им интеграция и развитието на културната им идентичност.

За пълната интеграция на децата в риск и техните семейства и най вече за промяна на общестевните нагласи спрямо тези обществени групи е необходима по широка инициатива, решаваща проблема в дълбочина и на различни равнища.

В Община Полски Тръмбеш съществуват реални предпоставки за решаването на тези сложни проблеми. Основната е от тях е неограниченият и необременен с предръзсъдъците на възрастните хора, младежки ентусиазъм и потенциал. Инициаторите на Проект "Мрежа на доверието" изхождат от позицията, че младежките общности са огромна сила, която ако бъде умело насочена в правилната посока би довела до постигането на значителни резултати в борбата срещу редица негативни обществени явления.

Община Полски Тръмбеш все още не е използвала пълноценно тази своя възможност. В много от училищата на територията и се реализират мероприятия, инициирани от младите хора, те обаче не са структурирани, не следват ясна концепция. Проблемът е в това, че младежите в общината не са обединени. До настоящият момент липсва организационна структура, която да играе ролята на свързващо звено между децата и младежите от града и селата в селищната система на Община П.Тръмбеш. Тези млади хора не се познават и съответно не общуват и не се обединяват при решаването на актуални обществени проблеми на местната общност.

В предвид гореизложеното, настоящият проект е насочен към решаването на два кардинални проблема на местната общност, а тоест създаване на реални предпоставки за по лесната адаптация на децата в риск / в тази група се включват децата със специални образователни потребности, деца, извършители на противообществени прояви и тези от малцинствен етнически произход/ към масовото училище като социална среда и образователна институция и осигуряване на активното участие на младите хора в обществения живот на Общината. Проектът се реализира в подкрепа на правителствената политика за деинституциализация, тоест извеждането на децата от институциите и социалното им включване в обществото. Държвата предприема мерки за образоването на тези деца в новата за тях среда, ролята за социалното им интегриране до голяма степен обаче принадлежи именно на тази социалнна среда, към която те следва да принадлежат, а именно на гражданското общество.

Проект "Мрежа на доверието" ще способства за адаптацията на децата в риск към социалната среда и корекция на недостатъците в психичната им организация, чрез ангажирането им с градивни, социално полезни и приемливи за обществото дейности.

Паралелно с това ще задоволи естествената нужда на младите хора от формирования и колективна съвместна дейност. Ще формира у тях умения за ефективно преодоляване на негативен натиск от външни фактори и преодоляване на т. нар. "екзистенциален вакуум".

Това най -общо ще бъде постигнато чрез формиране на младежка структура клуб "Мрежа на доверието"; обучителен тренинг за развитие на личностни и социални умения за 40 младежи, доброволци за работа с деца в риск; системна екипна работа с деца в риск за постигане на конкретни резултати; обучение по гражданско образование; здравна просвета; информационна кампания за родители, учители и директори на училища.

Името на проекта "Мрежа на доверието" най- пълно илюстрира базисната му концепция, която се основава на идеята за помощ чрез взаимопомощ, посредством изграждането на доверителни отношения между участниците. Активните и инициативни младежи ще помогнат на своите връснтици с проблеми в адаптацията, като по този начин развият качества и умения, предпоставка за отговорно гражданство и умело самостоятелно и конструктивно решаване на лични и обществени проблеми.

Бюджет на проекта ( в лева) Обща сума: 6991,80 лв лв.