Да извозим Брюксел по магистрала Люлин

Да извозим Брюксел по магистрала Люлин

Да извозим Брюксел по магистрала Люлин
 За два дни ще успеем да асфалтираме и за посещението на еврокомисарката ще сме готови, уверява бригадир от строителния екип на автомагистрала "Люлин". На участъка от първия до петия километър в момента кипи трескава работа.
На 18 юни се очаква да дойде еврокомисарят по регионалната политика Данута Хюбнер и да присъства на откриването на първите пет километра от автомагистралата, които започват от околовръстното шосе на София при квартал "Люлин" и завършват два километра преди село Мало Бучино. За предстоящата визита съобщиха преди седмица на пресконференция от Националната агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ).
Притесненията на домакините какво ще покажат на еврокомисаря са основателни, защото Хюбнер вече отмени няколко пъти посещението си заради проблеми в бившия пътен фонд, а и според източник, близък до комисаря, и този път решението е било трудно - екипът й я е посъветвал да откаже, защото присъствието й ще бъде на спорен обект, а и преди избори.
Определено забързахме работата, особено сега заради височайшето посещение, казва строител. "Сега ще асфалтираме надве-натри, колкото да замажем очите на хората - както винаги, и после ще му мислим", казва младеж от работниците, които поставят асфалта. Според негов колега няма как строителните дейности по обекта да приключат до ден-два, защото нормално подобна пътна настилка се поставя за около месец и половина.
От НАПИ направиха уговорката, че това, което предстои на 18 юни,
няма да е истинско откриване
а ще бъде отбелязан краят на строително-монтажните дейности. В отговор на въпроси на "Дневник" от агенцията съобщиха още, че в действителност отсечката ще бъде пусната за граждани в края на юли. Дотогава обектът ще се тества и ще вървят довършителните работи.
По данни на пътната агенция досега са договорени 137.4 млн. евро по проекта, който се финансира от предприсъединителната програма ИСПА. От тях са изплатени около 42.5 млн. евро за строителство на цялата магистрала. Крайната цел е 19-километровият аутобан да свърже околовръстното на София с началото на магистрала "Струма", край пътен възел Даскалово до Перник. Работата по цялото трасе е в много ранна фаза.
Сега може да се мине свободно от единия край на участъка пред откриване до другия, по едното платно на магистралата, като за предпочитане е да се използва кола с висока проходимост. По продължение на пътя има работници, концентрирани главно в двата края на отсечката. В тази част са построени три моста и един пътен възел. Мостовете са изградени до бетон, предстои да им бъде направена хидроизолация и да се положи асфалтът. Част от пътната настилка също не е завършена и е до ниво на изсипана баластра за изравняване на платната. Накъде по средата на пътя има готов на пръв поглед участък, който дори е с маркировка. Единственото, което липсва, са централните и страничните мантинели, както и канавките.
"В четвъртък ще мине министърът и затова подготвяме платното", казва възрастен работник. На пътните платна по продължение на петте километра са спрели доста коли, с които пристигат наблюдаващите по проекта. Повечето от автомобилите са с пернишка регистрация. По-голяма част от работниците са турци. Това е разбираемо, тъй като изпълнител на магистралата е турската компания "Мапа-Дженгиз". Тя от своя страна е наела 10 български фирми за подизпълнители, обясняват от НАПИ. Надписите по камионите и строителните техники са на фирмите "СК-13 Пътстрой" и "СК-13 Хидрострой".
В началото на магистралата при кв. "Люлин" стои табела, според която обектът трябва да е завършен до 29 декември 2009 г. Дори представители на пътната агенция
не вярват, че срокът ще бъде спазен
Началото на изграждането беше през 2007 г., но истинската работа започна преди няколко месеца. От всичките 19 км до края на юли ще бъдат пуснати 5. Според съобщение от НАПИ отпреди месец на обекта работят около 1000 работници. "Видяхме, че някъде се казва, че тук работят 1000 души, но това не е вярно, много по-малко са", възразява един от наблюдаващите строителството. По думите му на смяна работят около 100 души, но се работи на няколко смени денонощно.
Изграждането на магистралата се забави по няколко причини. Проектът се финансира от предприсъединителната програма ИСПА и средствата по него бяха блокирани до началото на май заради установените злоупотреби в пътния фонд в края на миналата година. Забави се и отчуждаването на земите, през които минава трасето.
При сегашния темп на работа от пътната агенция уверяват, че съоръжението ще бъде готово през 2010 г. Неотдавна при посещението си у нас зам.-ръководителят на отдел "България" в Европейската комисия Карстен Расмусен направи друга прогноза, според която магистралата може да бъде завършена и през 2011-2012 г.