Натюрмортът оживява в Поморие

Натюрмортът оживява в Поморие

Цветелина Стефанова, "Винтидж натюрморт 2", 50/100 см, маслени бои, платно
Цветелина Стефанова, "Винтидж натюрморт 2", 50/100 см, маслени бои, платно
Който е в Поморие през юли и август, може да види една уникална експозиция от живопис, графика и скулптура под името Първа национална изложба биенале "Натюрморт" в Градската художествена галерия. Благодарение на инициативата на поморийската художествена
галерия "Дечко Стоев" и лично на нейния директор Милчо Талев, над 100 художници от цялата страна - творци от различни генерации, от различни региони на страната, с разнообразни стилови особености представят своята визия за вечно живия, неостаряващ жанр на изкуството, носещ сякаш парадоксално името "Nature morte" - "Мъртва природа".
Целта на първата националната изложба биенале "Натюрморт" в Поморие е да привлече вниманието на творците и ценителте към този основополагащ жанр в изобразителното изкуство. Големият интерес на художниците към дебютното издание на новия артфорум, разнообразието и качеството на творбите доказват голямото значение на идеята на директора на Градската галерия живописеца Милчо Талев, подкрепена от Община Поморие, Съюза на българските художници, Министерството на културата. Организаторите са издали и цялостен изящен каталог.
Творбите са селектирани от авторитетно жури, което - по думите на председателя на СБХ Любен Генов, е чест за художниците, тъй като е оглавявано от Ивайло Мирчев, носител на двете най-престижни награди за живопис, и съставено от доказали се талантливи художници и изкуствоведи като Долорес Дилова, Богомил Живков, Марин Добрев, Валентин Узунов, Милчо Талев и Антон Лалев, директора на дирекция "Хуманитарни дейности" към община Помори
Неумиращият жанр "Натюрморт" - от античността, през ябълките на Сезан, слънчогледите на Ван Гог, до съвременните разчупени предмети, все така магнетичен за очите и душата
В залатите на галерията, пред художествените творби, председателят на СБХ Любен Генов говори за непреходния магнетизъм на натюрморта - от античността до днес. Той цитира фрагменти от сборника "В късни часове" на изкуствоведа и литературен историк Борис Делчев:
"Лулата и табакерата са безжизнени, но цветята не. Защо тогава картината, която изобразява едното и другото, да се нарича "мъртва природа"? Пред този жанров термин, зает от французите, предпочитам английския "безмълвен живот" (Still life). Макар също така да е оспорим, вече на друго основание, той е по-точен, защото дава предимство на живота и ни доближава до одухотворяващата същност на изкуството."
С уговорката, че френският термин е отдавна надживял буквалността на думите и звучи чудесно, Любен Генов обяснява на присъстващите ценители, че цитира Борис Делчев най-вече заради последната част от неговото откровение - за одухотворяващата същност на изкуството в нашия живот.
Експозето на Любен Генов, самият той живописец, с фрагментите на Борис Делчев за стойността на жанра "Натюрморт", беше изслушано със затаен дъх от посетителите на биеналето:
"В изобразителното изкуство, още от фреските в Помпей, "Стъклените купи с ябълки" и "Клончетата праскови", украсявали домовете на римляните, през прецизния реалистичен подход на холандците и обособяването на натюрморта като самостоятелен жанр през 17-ти век, през хедонизма и "разточителството" на фламандците; или по-късно от френския класицизъм и Шарден до импресионистите Мане, Моне и Реноар, до шедьоврите с ябълки на Сезан или ирисите, слънчогледите и прочутите стари обувки на Ван Гог; от кубизма и абстракционизма, Хуан Грис, Жорж Брак и още, през провокативната "Лула" на Рене Магрит, която "не е лула" и която разшири контекста на концептуалното във визуалните послания на изкуството, до съвършената простота на натюрмортите на Джорджо Моранди и до съвременното изобилие на форми в този жанр - именно натюрмортът с кавалетния си характер, с общителната си същност можеше елегантно да влезе в непосредствена близост, в синтез с нашия живот, в нашия дом, но и също така и беше издиган до качеството му на музеен експонат - шедьовър."
Малка част от творбите можете да видите във фотогалерията. Снимките са на Антон Чалъков.