Чешки проект "пали" интереса на учениците към техническите науки

Снимката се разпространява под лиценза на Creative Commons.
Мрежата Евроактив, включваща онлайн медии за европейски въпроси, продължава поредицата "Проект на месеца", която представя успешни проекти, финансирани по линия на Кохезионния и структурните фондове на ЕС.
Проектът за месец май от поредицата е чешката образователната инициатива "Стартех" на Техническия университет в Либерец, финансирана по оперативна програма "Образование и конкурентоспособност ".
---
Подобно на много европейски държави в Чехия интересът на младите хора към техническите и природните науки е слаб, въпреки че тъкмо специалистите в тези области помагат за икономическото възстановяване и развитие, твърдят експерти. Статистиките показават, че докато в Азия около 60% от децата избират образование в сферата на техническите или природните науки, то за Европа този процент е 15%.
EU project seeks to revive children's interest in Czech tech Un projet en République tchèque pour raviver l'intérêt des enfants pour la technologie |
Либерец е регионалната столица на малък планински край в близост до границата с Германия и Полша. Регионът има традиция в текстилната индустрия и в машиностроенето.
Техническият университет в Либерец, който е известен с научните си постижения в областта на нанотехнoлогиите (нанотъкани) и автоматизираните технологии за глас-към-текст, в последните години изразява притесненията си, че все по-малко студенти се интересуват от технически науки.
За да преобърне тази тенденция, университетът предприема редица мерки, една от които е проектът "Стартех – да останем при технологиите". Проектът е финансиран по чешката оперативна програма "Образование и конкурентоспособност" и целта му е да повиши интереса на учители и ученици от основните училища към техническите науки. Инициативата се осъществява съвместно с изследователската библиотека на Либерец и с местния технически техникум.
Още от детството
Идеите за бъдеща кариера се формират още от детството. Това е експертният съвет, който следва Милош Херних, координатор на проекта и член на Факултета по мехатроника, информатика и интердисциплинарни изследвания на университета в Либерец.
Търсим атрактивни начини да привлечем най-младите да изберат да се развиват в областта на технологиите, обяснява координаторът. Децата имат възможност, например, да управляват чрез компютър модел на железница и да си играят с роботи като "Лего Майндстормс" или "Байолойд".
Също така инициативата поощрява учителите и хората, който водят извънкласни занимания, да участват активно в кариерните избори на учениците си.
Регионът подкрепя техническо образование
Проектът "Стартех" не е единствената инициатива, която се стреми на повиши интереса на младите хора към техническите науки. В същото време регион Либерец започва да предлага стипендии за обучение в технически техникуми.
Регионът си сътрудничи и с местната търговска камара и с Асоциацията на строителните предприемачи. С тяхна помощ се рекламира образованието в индустрии, за които в момента няма достатъчно специалисти.
Целта ни е да избегнем ситуацията, в която регионът ни не е конкурентоспособен поради липса на специалисти или дори не може да предложи елементарни обществени услуги, заявява Станислав Айхлер, който ръководи регион Либерец.
Партньорски дейности
Университетът и техникумите обединяват усилия, за да постигнат повече. По думите на Херних, без помощта на техникумите дейностите по проекта са щели да бъдат доста по-ограничени. В употреба влизат работилниците на училищата и там се провеждат разнообразни отворени класове. По време на "Технологичните съботи и недели", например, учениците изработват свои собствени неща като дървени коледни украшения или масички.
Децата се интересуват
На въпроса колко деца са участвали в проекта, Херних обяснява, че местата за много от събитията са били запълени веднага след обявяването им. "Говоря най-вече за роботика и химия, също така за електроника и учудващо за механика. Например за "Технологичните съботи и недели" са идваха деца от места на 100 км. от Либерец, добавя Херних.
Бремето на бюрокрацията
Както става с повечето проекти, финансирани от ЕС, и този е свързан с твърде много и тежка бюрокрация, оплаква се Херних.
Според него правилата за обществени поръчки също са много ограничаващи. "Университетът е голяма институция, правилата са по-строги", обяснява координаторът. Така доставчици, които биха предложили по-евтини стоки и услуги, се отказват, защото не могат да задоволят формалните изисквания.
Въпреки тези трудности, Херних оценява много положително отношението и съдействието, оказано от чешкото Министерсто на Образованието, младежта и спорта", което управлява програмата. "Служителите в министерството наистина правят най-доброто", споделя Херних.
"Броят на грешките, правени от кандидатстващи за финансиране, постепенно намалява", заявява Ян Витула, който ръководи оперативната програма. Освен това министерството се стреми да помогне на тези, които изпълняват проекти да правят грешки. "Организираме семинари, правим консултации по телефона или лице в лице с представители на управляващия орган", обяснява Витула, а думите му по-късно са потвърдени от координатора на "Стартех".
За (не)ефективността на "меките" проекти
Без съмнение европейските фондове ни помагат да се справим успешно с предизвикателствата в сферата на образованието, казват от министерството.
От своя страна, президентът на регион Либерец Станислав Айхлер не споделя позицията на министерството. Според него ефектът от проектите за инфраструктура и за подобряване на градската и селската среда ясно може да се види, дори да се пипне.
Това не е така за образователните проекти. Айхлер не убеден, че парите по тези така наречени "меки" проекти се изразходват ефективно. В същото време, обаче, той мисли, че във време на криза, проекти повишаващи образоваността и конкурентоспособността са необходими.
Критиката, към проектите с трудно оценими резултати е честа в Чехия. Според Ян Витула от министерството на образованието той и колегите му могат да отсеят качествените проекти. Всички проектни предложения се оценяват на две фази – първоначално от образователни специалисти и след това от експерти по икономическа ефективност.
Контекст Европейските регионални фондове за Чехия за периода 2007-2013 са 26.7 милиарда евро. Според EurActiv.cz структурите за финансиране в страната са възприемани като изключително усложнени, а броят на оперативните програми е 26. Всички чешки региони освен прага имат БВП под 75% от средното за ЕС. В Чехия еврофинансиране за повишаване стандарта на живот е налично от седем оперативни програми и осем секторни програми. Целта на оперативна програма "Образование и конкурентоспособност" с управляващ орган Министерствотот на Образованието, младежта и спорта е да подобри качеството на началното, средното и висшето образование, да създаде условия за продължаващо обучение и да подобри условията за научни изследвания. |