Информационните технологии стимулират творчеството, смятат учители

Tворчеството е основополагащо качество, което трябва да бъде развивано в училище, смятат 94% от учителите в ЕС.Това показват резултатите от проучване на Европейската комисия (ЕК), представено на заключителната конференция в Стокхолм по повод на Европейската година на творчеството и иновациите, съобщи пресслужбата на ЕК.
Повечето европейски учители (95%) вярват, че творчество може да се прилага във всички области на познанието и във всички училищни предмети. Те не възприемат креативността като качество, необходимо само за предмети като рисуване, музика или театър. Според изследването това схващане е изключително важно за развиването на творческото мислене като способност за свързване на познания от различни области.
Мнозинството учители вярват, че всеки има творчески способности (88%). За развиването им важна роля играят информационните и комуникационните технологии (ИКТ) като компютри, образователен софтуер, видео, онлайн инструменти за обучение и безплатни материали и курсове в интернет, смятат 80% от учителите.
Също така проучването сочи, че иновативните педагогически методи са широко разпространени в Европа. Шест от всеки 10 учители заявяват, че са били обучавани в такива методи. Обаче само 4 от 10 учители споделят, че са получили тренинг за развиване на собствените си творчески способности или тези на учениците. Освен това само 36% от учителите са обучени да използват ИКТ в класната стая.
Процентът на учителите, които вярват, че творчеството играе важна роля в образователните им методи, варира значително в различните държави. Седемдесет и пет процента от учителите във Великобритания, Италия и Латвия са убедени, че креативността е поставена на централно място в националните им образователни програми. От своя страна по-малко от половината учители в Белгия, Германия, Естония, Испания, Португалия, Франция и Унгария смятат, че творческите способности играят важна роля в образователните програми на техните държави.
Първата цел на направеното проучване е да се разбере какви концепции за творчеството споделят учителите в Европа. Втората цел на изследването е да се събере информация за подкрепата, която учителите получават, и за тази, от която имат нужда, за да поощряват творческите способности на учениците си, заявяват от пресслужбата на ЕК. По техните думи за пръв път проучване събира толкова много мнения на учители от 32 европейски страни.
За целите на заключителната конференция в Стокхолм по повод на Европейската година на творчеството и иновациите са анализирани обаче само отговори от 27-те страни - членки на ЕС. Броят на тези отговори е приблизително 9460. По-задълбочени анализи на резултатите ще бъдат направени през следващата година.
Изследването е пуснато в ход от Европейската училищна мрежа (EUN), в която участват 31 образователни министерства. Партньор в проекта, финансиран от ЕК, е Институтът за перспективни технологични изследвания (IPTS).