Автомагистрала "Люлин" трябва да изведе транзитния тежкотоварен трафик извън София
Строителството на автомагистрала "Люлин" трябва да започне до края на годината, за да бъдат усвоени парите, отпуснати по програма ИСПА. Това каза в понеделник по време на гражданска дискусия за проекта на автомагистралата Костадин Топуров, заместник-ректор на Университета по архитектура,строителство и геодезия.
Автомагистрала "Люлин" е по направлението на Общоевропейски Транспортен коридор номер IV в частта му "Видин - София - Кулата" и е с проектна дължина около 19 км. Тя започва от
Околовръстния път на София, преминава през Мало Бучино и Голямо Бучино и на пътен възел "Даскалово" се свързва с автомагистрала "Струма".
В момента движението е по пътя през кварталите "Княжево" и "Владая" до "Даскалово". Поради високата интензивност на движението, във върхови периоди се образуват големи задръствания за автомобилното движение, както и екологични проблеми за жителите на тези места, смятат от Изпълнителна агенция "Пътища".
През март 2000 г. по програма ФАР "Трансгранично сътрудничество с Република Гърция" е сключен договор с италианската консултантска фирма "СПЕА" за изпълнение на "Проучване и проектиране на автомагистрала "София - Кулата". През юли проектът, който има седем варианта на трасе, е внесен за разглеждане в Министерството на регионалното развитие и благоустройството и има разрешение за следващата фаза на проектиране да продължи по комбиниран вариант. През септември миналата година преработеният доклад за оценка на въздействие върху околната среда е внесен за разглеждане от Висшия експертен екологичен съвет на Министерството на околната среда и водите и е дадено разрешение за строителството и експлоатацията на автомагистралата.
Изпълнителна агенция "Пътища" подготвя в момента и реализацията на строителството на автомагистралата. За изпълнението на проекта на 21 януари 2003 година е подписан финансов меморандум за 111,337 млн. евро по програма ИСПА.
Предлаганият вариант на автомагистралата включва изграждането на две ленти за движение в една посока и лента за аварийно спиране, тунели с обща дължина -2 802 м. и мостове с дължина 3 667 м.
Целите на проекта са извеждане на транзитния тежкотоварен трафик извън София и бърза пътна връзка между европейски път Е 79 и Софийски околовръстен път, намаляване на отрицателното
въздействие върху околната среда, както и на шума, което е важно за жилищните райони, през които в момента преминава пътната връзка. С магистралата ще бъдат намалени задръстванията
и времето за пътуване, както и ще бъде осигурено по-високо ниво на безопасност за интензивното автомобилно движение.
Заместник-кметът на Столична община Иван Гечев каза, че реализацията на проекта трябва да започне скоро.
Част от жители на Мало Бучино са против предложеното трасе на автомагистралата. Според проекта магистралата ще минава на 500 м. от къщите, обясни инж. Тодор Тодоров, директор "Планиране, проектиране и норматива уредба" към ИА "Пътища". Това разстояние е съобразено с европейските норми, добави той.