Словакия - Хонконг на Централна Европа?*

Словакия - Хонконг на Централна Европа?*

Словакия може да се превърне в следващия Хонконг или Ирландия, да стане ориентир на демократичния капитализъм и рай за инвеститорите. Това блестящо бъдеще е предсказано от собственика на престижното бизнес списание "Форбс" Стив Форбс за малката централно европейска страна. Американският мултимилионер писа: "Чуждестранните инвестиции в тази страна с 5.4 милиона население са се увеличили от 2 на 10 милиарда годишно от 1999 г. досега, а инвеститорите са привлечени от способната, добре образована и лоялна работна сила, съгласна да се труди за "изгодната" цена от 3-4 долара на час. Картината може да изглежда още по-добре, смята Форбс, ако правителството осъществи плановете си да наложи 19-процентна обща данъчна ставка, ореже социалните и здравните плащания и реформира пенсионната система. В статията си, основана на реч, произнесена в Словакия на 10 юли, Форбс твърди, че "ако Словакия остане на пътя на реформите, може да стане доминото, което да тласне останалата част от ЕС и особено представителите на "стара Европа" Германия и Франция към нова епоха на по-свободно предприемачество". Словашката икономика определено се представя добре в момента и въпреки политическото напрежение и скандалите в четирипартийната коалиция правителството на Микулаш Дзуринда засега изглежда решено да осъществи своите икономически реформи.

Според данните на Словашкия бизнес алианс (PAS), който представлява средните и големите компании, функционирането на политическата система се е подобрило с 3.3 % между април и юни, а генералният бизнес индекс (IPP) е нараснал с 0.4 %. Най-голямо подобрение има в търговското и бизнес законодателство (3.5%), но на самия връх на класацията е достъпът до финансиране от типа на кредити и капиталови пазари.

Форбс не е сам в своята оценка. Британското списание "Икономист" през януари писа, че Словакия има най-доброто в света законодателство за колатерал. Оценки като тези допринесоха за това многонационални компании като IBM, Kimberly-Clark, Volkswagen Dura, Johnson Controls, Delphi и Molex да започнат производство в Словакия.

Има, разбира се, и мнения, които не се покриват с това на Форбс. В анкети на PAS бизнесмени и инвеститори се оплакват, че Словакия е прекалено бюрократична и корумпирана. Атаки има и срещу законодателството, за което в изследването си PAS писа, че е традиционна бариера пред подобряването на бизнес средата. Проблем остава и функционирането на съдебната система, където често са необходими години, за да приключи едно дело. Словаците в момента са най-честите тъжители пред Европейския съд за правата на човека в Страсбург и правителството редовно губи делата за неоправдано дълга съдебна процедура.

Въпреки че "Икономист" похвали законодателството за колатерала, държавата е голям длъжник. "Някои твърдят, че Словакия е бижуто на Централна Европа, но държавата дължи повече от 6 милиарда крони (над 150 млн. долара) на фармацевтичните компании заради здравни застраховки", посочва Петер Михайлик, директор на Словашката камара на фармацевтите. Корупцията, както признава и Форбс, е проблем, а някои инвеститори смятат, че правителството не им оказва достатъчна подкрепа. Американската компания Molex се оплака, че правителството е обещало дълга данъчна ваканция при идването й през 1999 г., но е пропуснало да спомене, че тя ще приключи с влизането на страната в ЕС през 2004 г. В някои случаи инвеститорите вече предпочетоха да затворят врати и да отидат другаде. Германската компания RWE Trading например сметна условията в Словакия за прекалено трудни. Това обаче е проблем, който съществува и в другите централно- и източноевропейски страни.

Въпреки че членството в ЕС ще сложи край на някои данъчни привилегии за чуждите инвеститори, това не трябва да ги обезкуражава. Политическата стабилност е по-важна и Словакия постепенно ще напредне в много области. Членството в ЕС ще премахне и основния недостатък на страната - липсата на инфраструктура. Правителството планира от следващата година да използва европейските фондове за развитие, за да поднови пътната мрежа.

- - -

*Материалът е публикуван в чешкия интернет сайт Transitions Online, специализиран в разпространението на информация и анализи за Централна и Източна Европа