Виртуално училище запознава българските ученици с европейското културно наследство

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Виртуално училище запознава българските ученици с европейското културно наследство

Ако разглеждате катедралата в Шпеер, Германия, част от световното културно наследство или Саламанка, културната столица на Европа през 2002 година, а след това се спрете пред красиви манастири в България, значи сте попаднали във Виртуалното училище по европейско културно наследство.

Виртуалното училище е международен проект с продължителност 2002-2003 година, финансиран по програма “Култура 2000” на ЕС. Инициатор на проекта е Испанската конфедерация на образователните центрове (CECE)(www.cece.es), а нейни партньори по проекта са фондация “Европартньори 2000” (България) (www.europartners2000.org), Техническият колеж от гр. Лудвигсхафен (http://t1.bbslu.de) и Нортон Колеж от Радсток (Англия)(www.nortcoll.ac.uk).

В рамките на проекта културното наследство се схваща в неговия най-широк смисъл – не само паметници на културата, но също така и забележителни личности, допринесли за развитието на европейската хуманистична традиция, достиженията на духовната култура, политическите и икономическите трансформации в Европа. Идеята е да се използват възможностите на новите технологии в сферата на образованието. За целта е създадено уеб базирано училище, използващо нов софтуер, който може да бъде от полза за учителите в процеса на преподаване.

Темите, представени във Виртуалното училище, са групирани в няколко раздела: Ренесанс, Личности, Култура, Трансформация и исторически промени. Във всеки раздел са включени най-малко по четири теми, като всеки от партньорите е разработил по повече от една. Така например в раздел “Личности” са намерили място хора, които по един или друг начин са оставили отпечатък върху своята епоха. Сред тях са имена като Блох, братя Вазови, Константин Фотинов, Леонардо да Винчи и др.

Много интересна информация съдържа и раздел “Трансформация и промени”. В него може да се намерят малко известни материали за англицизмите в немския език и историята на германската поща. Тук може да научите за влиянието на туризма за премахването на бариерите след Втората световна война, за промените в Източна Европа или да разгледате творбите на забележителния испански архитект Антони Гауди. Всички материали, представени в проекта са разработени от експерти на участващите организации.

Според Мирослав Николов, директор на фондация “Европартньори 2000”, материалите са разработени така, че да улеснят работата на учителите по различните предмети и да насърчат създаването и укрепването на междупредметни връзки. Фактически те представляват готови, разработени уроци, като всяка тема е по 2 часа по европейските учебни стандарти (от по 45 минути). Темите са разработени на езиците на партньорите-участници в проекта, а българските материали са както на български, така и на английски. Според Мирослав Николов това прави уроците особено подходящи и за езикови гимназии.

Всеки учител, който има интерес, може свободно да ползва темите от Виртуалното училище в часовете си. Освен това всеки участник в проекта е изработил по 1000 диска с разработените теми, които се раздават безплатно на училищата. Това е съобразено с факта, че не всички училища имат достъп до Интернет, уточнява директорът на фондация “Европартньори 2000”. Темите могат да бъдат включени в предметите по история, гражданско образование, изкуство, философия и дори информационни технологии.

Много важен момент в проекта е, че инициаторите му са оставили възможността за свободно добавяне на нови теми. Така всеки учител, който иска да включи материали във Виртуалното училище, може да го направи. Единственото изискване за това е те да бъдат съобразени с критериите на Виртуалното училище, твърди Мирослав Николов. Така например учителите от Враца и Монтана вече са разработили темата “Православието в България”.

Виртуалното училище предлага и много тестове за ученици, виртуални игри, допълнителни Интернет връзки и препратки и дискусии. Всичко това е насочено към информатизиране на процеса на обучението, твърди директорът на фондация “Европартньори 2000”. Според него такъв тип обучение се приема с голям интерес от учениците и по-младите учители. А това неизменно води и до по-голяма инициативност от страна на учениците в процеса на ученето. Мирослав Николов е убеден, че Виртуалното училище може да бъде полезно дори за техните родители с обогатяване на познанията им по темите.

Инициаторите на Виртуалното училище за европейско културно наследство се надяват да продължат работата си по него. В момента консорциум от същите партньори и новия проектен партньор - италианската организация за развитие на образователни дейности “Пратер” (PRATER - Promozione Attivita Educative e ricreative) от Палермо, Италия, кандидатства за продължение на проекта отново по програма Култура 2000 на ЕК. Така че, ако предложението им бъде одобрено, виртуалната разходка из европейското културно наследство може да се превърне в истинско пътешествие.