При електронната търговия се елиминират нерагламентираните плащания и възможностите за корупция, твърди Юлиян Буров*
Юлиян Буров е професор в СУ “Свети Климент Охридски”, катедра физика на твърдото тяло и микроелектроника, бивш народен представител в 38-то Народно Събрание на България и член на Комисията по образованието и науката към него. Заедно с преподаватели от Софийския университет, Техническия университет и Американския университет в Благоевград, проф. Буров е сред създателите на сайта “е-Демокрация”. Това е сайт за online обучение, публикуване на материали и обмен на идеи за развитието в началото на 21-век на новите обществени отношения и технологии. В основата на “е-Демокрация” стои идеята, че “синдромът на “високото недоволство” от управлението, включително и в страните с висок икономически стандарт, демократични ценности и морал кара обществото в тях чрез високите технологии да трансформира хилядолетната представителна демокрация в нова, много по - близка до пряката демокрация”. Според създателите на сайта това именно e е-Демокрацията, при която се променя парадигмата за управление на държавата. При представителната демокрация гражданите периодично чрез избори предоставят своите права по управлението на държавата на избраните от тях за определен мандат от време политици. При е-Демокрацията чрез електронните допитвания (електронни референдуми) гражданите участвуват пряко със своя глас и споделят непрекъснато отговорността по управлението с избраните от тях политици.
--
В: Кои са хората, с които създадохте сайта е-Демокрация?
Юлиян Буров: Имаме разрешение от ръководствата на трите университета: Софийския, Техническия и Американския университет в Благоевград и уговорки с експерти за работа по темата. За Софийския университет започнахме с колеги от катедрите на Математическия и Физическия факултети, които са изявени изследователи в областта на Информационните, Комуникационните и Управленските технологии (ИКУТ). Те са и едни от най-активните участници в Рамковите програми за научни изследвания на ЕС.
В: Какво Ви накара да създадете сайта “е-Демокрация” и да събирате информация, свързана с приложението на новите технологии в политиката, администрацията и бизнеса?
Ю.Б.: Като професор по физика и изследовател проявявам по принцип интерес към високите технологии, тъй като това е и моя професионална област. Като депутат от СДС в 38-то Народно Събрание се интересувах и от ролята на високите технологии в политиката, администрацията и бизнеса. Като политик кумирът ми беше и си остава Ронълд Рейгън, заради използването на аргументите на високите технологии на звездните войни, за да извърши по мирен път фундаментални политически промени в света. Оказа се, че светът може да търпи такива фундаментални обществени промени, извършени с политически средства при условие, че се използват за това съвременните постижения на науката и технологиите.
В областта на бизнеса азбучна истина е, че развитието на икономиката зависи преди всичко от технологиите, създаващи най-висок принаден продукт т.е. отново от високите технологии. Така например статистиката в САЩ показва, че за няколко десетилетия, макар обемът на промишленото производство на САЩ, измерено в тегло (тонове) да е останало едно и също продажбите му регистрират увеличение, изразено в долари повече от 380%. Това увеличение е за сметка на вложеното ново знание в продуктите, т.е. от високите технологии.
Известно е също от каква изключителна важност за развитието на една държава и на едно общество днес е доброто административно обслужване. Качественото повишаване на административния капацитет отново е пряко свързано с използването на високите ИКУТ. С тях за късо време значително намалява или дори изцяло отстранява корупцията, която за България продължава да е болезнена тема. С ИКУТ се премахват ненужните посредници между бизнеса, гражданите и закона и се осигурява неговото точно изпълнение.
В момента администрацията на цялото европейско пространство на ЕС е на път да се преструктурира изцяло към електронно обслужване и управление. Държавите от ЕС изпълняват програми, които имат срокове до 2005- 2007 година да изградят изцяло т.нар. е-Правителство.
В 38-то НС аз бях един от депутатите, които най-много настояваха за бързото въвеждане на високите ИКУТ в държавното управление – в изпълнителната, законодателната и съдебни власти. Малко преди края на управлението на бившето правителство Министерският съвет взе решение № 556 от 6 юли 2001 година за развитие на е-Правителството у нас, което продължава и сега. Според мен обаче темповете на това развитие у нас не съответствуват на нуждите на нашето общество и на наличните ни човешките ресурси. Разработената универсална наукометрична система за on-line оценка на развитието на е-Правителство, приложена за 198 нации с различно държавно управление извършва годишни класации, които могат да се видят на адреса: http://www.insidepolitics.org/egovt03int.html. За съжаление България според тези класации продължава да е сред последните от страните на ЕС.
В: Конкретно за електронната търговия какви според Вас ще бъдат ползите за бизнеса?
Ю.Б: Ползите от електронната търговия са много. По дефиниция тя е безхартиен обмен на бизнес информация, включваща структуриран обмен на бизнес данни в електронен (цифров) вид по стандарта Electronic Data Interchange (EDI) или чрез Електронна или Факс поща, обмен на Електронни оферти, Електронни плащания, Изпълнение на поръчките и т.н.. Основният аргумент още в зората на развитието на електронната търговия е свързан със замяната на хартиената парадигма с цифровата, с която се намаляват разходите с 30%. Това е огромна сума в световен мащаб, която се спестява с новата технология.
Освен това има и други важни ползи. Някои от тях са свързани с въвеждането на структурирания електронен обмен на данни в администрацията, търговията, транспортът и банките по гореспоменатия вече съгласуван стандарт (EDI-FACT – Electronic Data Interchange for Administration, Commerce and Transport). Той пряко и комплексно обслужва реализацията на вноса, износа, пристигането и транзитното преминаване на стоки и услуги през границите, респективно митниците като осигурява среда без корупция, рекет и бюрокрация. Това се постига като оферирането, договарянето, плащането на стоките, магазията, транспорта и обслужването, митническите такси и сборове за държавните граници по маршрута на стоката и други се извършва предварително и изцяло по глобалната мрежа Internet. Натоварената стока в началния пункт се пломбира от митническите власти с електронен сертификат, валиден за всички митници по маршрута на стоката, който допуска и внезапни проверки. Митническата документация за вида и количеството на стоката, превоза и плащанията е достъпна в електронен вид по мрежата за оторизираните власти и клиенти по маршрута на стоката. За тях сателитна система чрез GPS регистрира непрекъснато маршрута на превозвачите на стоката. Така всички по вноса или износа, превоза, транзитното преминаване и крайният получател са участници в прозрачни процедури и държавата, контролирайки процеса събира всичките си дължими по закон вземания. Никъде не се налага да се извършва плащане на ръка от търговската операция, включително и при превоза на товарите. Извършва се едно плащане от клиента, в което освен договорената цена на стоката са включени и таксите по превоза и другите вземания по маршрута на стоката до крайния получател. Така се елиминират нерагламентираните плащания и възможностите за корупция. Последната не само оскъпява стоката, но и развращава обществото.
В: Как се регулира сигурността на електронната търговия в международен план?
Ю.Б: Търговията по принцип няма цвят и политическа окраска. Поради международният и предмет на дейност е препоръчително процедурите и софтуера, които тя използува да имат унифициран характер. Така доверието и сигурността нарастват. Дирекция към ООН, развива и подържа стандартите и другите изисквания, свързани с електронната търговия. На нейният електронен адрес: http://www.unece.org/trade/untdid/welcome.htm могат да се намерят важни подробности. Тя подържа базов стандарт, който продължава да се развива и осъвременява.
Характерното е, че изпращането на данните е организирано така, че по мрежата пътува малък обем от цифрова информация. Данните се подреждат автоматично при насрещния търговец и той получава един пълен документ с всички подробности като име на оферента, вид на стоката, килограми и т.н. При отговора се процедира по същият начин. При това положение не е нужно дори двамата търговци да са в директна комуникация в реално време по между си. Сигурността на този мрежов диалог е изключително висока, поради криптогравските възможности на цифровите технологии. За това е достатъчно да се използува електронния подпис. Разбира се съвременните мултимедийни технологии дават възможност и за директна в реално време връзка, когато работата по търговските преговори го наложи.
Друг плюс е, че при този вид търговия няма нужда от изграждане и подържане на висока плътност от магазини с големи складови бази. След сключване на договора стоката се доставя за няколко дни.
В: Какви са Вашите наблюдения за възможностите в скоро време в България електронната търговия да стане реалност?
Ю.Б: В България засега най-големият търговски контрагент е държавата. Ако самата тя започне да въвежда електронната търговия в сделките си, най-малкото няма да сме свидетели на скандалите, които възникват: защо не е проведен както трябва даден търг, защо не е доставена качествената стока и т.н. Това е защото отново личният интерес деформира обществения интерес. Това обаче е най-малкото зло.
Примерите, които дадох показват как високите технологии създават ново качество в най-старата човешка дейност – търговията. Новото качество в електронната търговия е координацията и мониторинга на всички участници в нея: държава, производители, търговци, банки, превозвачи и клиенти с оглед максимално намаление на неприсъщи разходи. Ако ние не приложим тези технологии ще лишим нашите превозвачи от железопътния, водния, шосейния и въздушния транспорти от търговски товари. Нашата страна ще бъда заобикаляна от чуждите превозвачи поради липсата на логистична подкрепа на нейна територия от гореспоменатите високи технологии. За държавата и банките това ще бъде загуба на пари от митнически, пътни и други видове такси и вземания. За подържане на пътната инфраструктура ще се наложи кроссубсидиране, което ще натовари други области и туризмът ще бъде силно засегнат. Това означава, че големите дадености на България - географски кръстопът и красива природа няма да бъдат използувани икономически.
За да не стане това само ПОЛИТИЧЕСКА ВОЛЯ е необходима за въвеждане на високите ИКУТ в търговския и свързаните с него сектори.
Иначе нашите медии ще продължават да описват пикантни истории около митници, организирана престъпност, неефективност, липса на доверие в държавни институциите и т.н.
В: Доколкото съм запозната много европейски програми финансират именно проекти за развитие на електронната търговия?
Ю.Б: Това е така. Но представете си, че конкурсът за такъв един проект е спечелен с участието на български колектив по научните рамкови програми на ЕС. Той ще бъде разработен, одобрен от дирекцията към ООН и внедрен след това в администрацията на ЕС. За България обаче ако няма ПОЛИТИЧЕСКА ВОЛЯ за реализацията му, ще остане само славата, че имаме добри специалисти във високите ИКУТ. Това обаче и сега се знае без съществено да влияе на икономиката ни, защото политическата воля продължава да се изразходва непроизводително в периферни проблеми . Комплексното въздействие върху търговията и свързаните с нея сектори чрез въвеждане на електронната търговия и използуването на европейски фондове за това може да стане с бърз ефект само със съответното законодателство, засягащо пряко развитието на електронната търговия у нас.
----
*Очаквайте всеки понеделник на модула "Европейски перспективи" материали, свързани с темата "Електронната търговия".