Довършването на големите инфраструктурни проекти е приоритет на българската транспортна политика
Довършването на големите инфраструктурни проекти са приоритетни в транспортната политика на страната ни, каза вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Николай Василев на Икономическия форум за Югоизточна Европа в НДК. Той е посветен на публично-частните партньорства в сектора.
Министър Василев подчерта, че това са новото летище София с размер на инвестиции 202 милиона евро и пусков срок август 2005 година, "Дунав мост" 2 с инвестиции 230 милиона евро и краен срок на завършване 2008 година, както и електрификацията на ж.п. линията Пловдив-Свиленград с 340 милиона евро инвестиции и пусков срок 2007 година.
В списъка на приоритетните проекти бяха изброени още модернизацията на пристанище Бургас, за което необходимите инвестиции са 142 милиона евро, а срокът за предаване на обекта е юли 2005 година, пристанище Лом с бюджетен ресурс от 30 милиона евро, както и т.нар. зимовник за корабите на река Дунав.
Предстоят още концесионирането на летищата - София, Варна и Бургас, на 23 пристанища и терминали , както и приватизацията на три важни обекти в сектора - Български морски флот, параходство "Българско речно плаване" и авиокомпания "България Ер", каза министър Василев.
Ключовите думи, които описват транспортния сектор в България са модернизация, инвестиции, либерализация, концесиониране и приватизация, а новите приоритети са екологичност, безопасност и сигурност, подчерта Василев.
Според транспортния министър облекчената данъчна политика, евтината и квалифицирана работна ръка, ниските цени на недвижимите имоти правят България "лесна и благоприятна страна за правене на бизнес".
Що се отнася до общите инфраструктурни проекти за страните от региона, каквито са транспортните коридори, мнението на транспортните министри от региона е за обща инвестиционна политика.
Гръцкият министър на транспорта и съобщенията Михалис Ляпис предложи за тази цел всяка една от страните в региона да отделя по 1,5-2 процента от брутния си вътрешен продукт. В момента ние реално сме близо до тези нива и бихме могли да съберем сумата, коментира министър Василев. Той каза, че това се равнява на около 800 милиона лева годишна сума, в която ще бъде привлечен и частният сектор. Василев подчерта още, че България е единствената страна в региона, която може да събере сумата.
Василев отговори, че за последните 10 години размерът на чуждестранните инвестиции в транспортния сектор възлиза на няколко десетки милиона долара, което е крайно недостатъчно.