ЕАДС изгуби търговската марка "Галилео"

ЕАДС изгуби търговската марка "Галилео"

Европейският авиокосмически концерн ЕАДС (EADS) загуби правото да използва търговската марка "Галилео" (Galileo) за своята система за сателитна навигация, съобщи в. "Ханделсблат". Върховният съд на Бавария в Мюнхен се е произнесъл в полза на жалбата, отправена от американската компания за туристически услуги "Галилео интернешънъл" (Galileo International), със седалище в Барбадос. Компанията е конкурент на европейската система за резервация на самолетни билети "Амадеус" (Amadeus). С решението си баварският съд потвърди и присъдата на първи областен съд в Мюнхен от преди една година. Правото на наименование на американското дружество има предимство като по-старо, се казва в присъдата.

Засега ЕАДС смята да изчака писмените мотиви на съда, преди да реши какво ще предприеме по-нататък. Юрисконсултът на "Астриум" (Astrium), космическото звено от концерна, Елмар Винс-Зееман обясни пред "Ханделсблат", че забраната за употреба на името "Галилео" първоначално ще важи само за "Астриум". Дружеството изгражда тестовите сателити за струващата милиарди евро система, с която европейците ще се опитат да конкурират американската Джи Пи Ес (GPS), контролирана от Пентагона. Според Винс-Зееман, присъдата не се отнася за самия консорциум "Галилео индустрис" (Galileo Industries). Консорциумът води собствени дела за правото да използва марката "Галилео", като по информации на "Ханделсблат" е спечелил на първа инстанция делото в Брюксел. Втори съдебен процес пък е в ход в Люксембург, посочва още германският икономически вестник.

През декември транспортните министри от ЕС одобриха оперативния план за изграждането и пускането на "Галилео". По тези разчети се планира първите сателити да бъдат изстреляни в края на годината, а първите търговски услуги да стартират през 2008 г. След продължителни спорове ЕС и САЩ постигнаха през февруари споразумение за бъдещата експлоатация на европейския аналог на Джи Пи Ес. По силата на договорката части от "Галилео" в много случаи ще бъдат съвместими с GPS, като по този начин ще осигури избор и максимална сигурност на ползвателите на морска, сухопътна и въздушна навигация.

Преди това Вашингтон, който поставяше националната си сигурност в центъра на разговорите, настояваше, че Европа няма нужда от собствена система, при положение че GPS отдавна е открита за свободно ползване. Европейците обаче изтъкваха нуждата от собствен високо прецизен аналог, който да затвърди и амбициите им в сферата на сигурността.