Нови правила за етикетите на козметиката

На живо
Заседанието на Народното събрание

Нови правила за етикетите на козметиката

В Европейския съюз дойде време за разчистване на застоялата козметика, тъй като от петък влязоха в сила нови изисквания за етикетирането на този вид продукти.

Според последните промени в директива 76/768 върху опаковките на всички козметични продукти, които се предлагат на територията на ЕС, трябва да бъде отбелязана трайността им след отваряне. Разпоредбите са важни най-вече за кремовете и гримовете, които запечатани издържат над 30 месеца, но след отварянето им може да започнат бързо да се разлагат и да увредят здравето на потребителя. Новите изисквания ще засегнат

малка част от българската индустрия

тъй като основните пазари на произвежданата у нас козметика все още са балканските, руските и азиатските. Най-големите износители за страните от ЕС са "Арома" и "Рубела", но в общият им износ европейският дял се движи между 1% и 2%.

Въпреки това в рамките на година и половина българската козметична индустрия трябва да започне да прилага без изключение европейските правила. Информацията за трайността на продукта след отваряне трябва да бъде представена от

изображение на отворено бурканче за крем

следвано от дата. Символът ще бъде стандартизиран и еднакъв във всички държави - членки на ЕС, за да се избегне объркването на потребителя, в случай че опаковката е чуждоезична. Ако трайността на продукта се посочва в месеци, до изписаното след символа число ще се добавя буквата М. Изискването за посочване на трайността на козметичните продукти след отваряне няма да важи за стоките, които са пуснати в продажба преди 11 март 2005 г., отбеляза в съобщението си Европейската комисия.

За излезлите на пазара дори ден след тази дата продукти обаче новият вид опаковка ще бъде задължителен. Изключение правят само козметичните продукти, чиито опаковки не се разпечатват, тези, които не се развалят с времето, и тези за еднократна употреба. Към първата група се числят например спрейовете, които се ползват в запечатан контейнер.

За улеснение на производителите при тълкуване на новите правила за опаковане на козметиката ЕК подготвя и наръчник за прилагането им. От проекта на наръчника става ясно, че в него ще се тълкуват понятия като

"отваряне" и "разваляне" на козметиката

Под "отваряне" на козметичен продукт според ЕК трябва да се разбира моментът, когато потребителят разпечатва опаковката, за да използва продукта за пръв път, а под "разваляне" - промяна в качествата на продукта под въздействието на микроорганизми или физико-химични реакции, която може да доведе до вреда за здравето на потребителя или намаляване ефикасността на продукта. Досега производителите на козметика в ЕС бяха задължени да посочват на опаковките само минималния срок на годност на своите продукти, и то в случай че трайността им е по-малка от 30 месеца. Новите изисквания за етикетиране са част от приетите през февруари 2003 г. промени в основната директива за козметичните продукти в ЕС (промените могат да бъдат намерени като директива 2003/15 в базата данни на съюза). Част от тях е и изискването за обозначаване на етикета съдържанието на 26 алергенни субстанции в състава на парфюмените и ароматни композиции. Причината за това изискване е, че при някои хора тези съставки предизвикват алергии, а целта е потребителят да бъде предупреден и предпазен.