Пристанищата могат да загубят от присъединяването ни към ЕС
След 2007 г. българските морски пристанища ще загубят част от товарите, които сега преминават през тях, каза във Варна генералният директор на НК "Пристанища" кап. Пейчо Манолов. Според него след влизането на страната ни в Европейския съюз ще нарасне ролята на гръцките портове и те ще привлекат част от товарите, които сега преминават през Варна и Бургас. Тенденцията е стоките и товарите от района на София и цяла Югозападна България да преминават през Солун, докато тези от района на Пловдив и Тракийската низина ще се ориентират към другите две гръцки пристанища на Бяло море - Ксанти и Александруполис, уточни Манолов.
Успоредно с отлива на товари от морските портове се очаква нарастване на товаропотока през Румъния и България. Това обаче ще става в посока север-юг, през Дунав, както и чрез фериботните превози. Ще нарасне и броят на контейнерите, които минават през страната ни, прогнозира още Манолов. Според него шансът за нашите пристанища е в насърчаването и развитието на товарните превози по линията ТРАСЕКА.
Всички компании в ЕС се интересуват как да стъпят в средноазиатските държави и именно това е нашето предимство, подчерта той. На практика това означава България да се превърне в логистичен център за страните от Средна Азия и Кавказ.
Шанс за страната ни е и развитието на т.нар. морски магистрали, т.е. корабоплаването на къси разстояния (Short Sea Shipping), обявиха от Центъра за насърчаване на корабоплаването на къси разстояния (Short Sea Promotion Centre). Това стана по време на международен семинар във Варна, организиран от секция "Техническа помощ и информационен обмен на Генерална дирекция "Разширяване" при Европейската комисия.
Израждането на морските магистрали е заложено в основните документи на ЕС в областта на транспорта. Предвиденият годишен бюджет за тази сфера е 700 млн. евро.
Такива магистрали ще има в четири района - Балтийско море, Западна, Югозападна и Югоизточна Европа, в които попада България. Планира се по морските магистрали да се осъществява вътрешноевропейският трафик, като целта е разтоварване на товарните автомобилни превози и намаляване на вредните емисии в атмосферата. До 2007 г. страната ни трябва да уточни параметрите на проекта за морски магистрали и да кандидатства за финансиране.
Ако Варна стане крайна транспортна точка в подобна схема за района на Черно море, това ще спомогне за компенсирането на отлива на товари след 2007 г., смятат представителите на морския бизнес.
Морските магистрали са първият европроект за морския бизнес у нас. За подобни програми ЕС отпуска между 50 и 100 хил. евро. В случай че екоефектът от конкретен проект в корабоплаването на къси разстояния бъде доказан, българската държава също може да финансира подобни проекти. Опцията е заложена в Закона за държавните помощи и Правилника за неговото приложение.