Натура 2000 - стъпка след дупка

Напоследък европейската екологична мрежа Натура 2000 все по-често се спряга в общественото пространство, за съжаление най-често в комбинация с магнетичните думи "Европейската комисия" и "възможни санкции". Опазването на Натура 2000 е разгледано и в последния доклад на ЕК като една от областите без съществен напредък спрямо предишния доклад от май тази година. "Не са предприети конкретни действия по отношение информирането и въвличането на обществеността, съгласно изискванията на хоризонталното законодателство (процедурите по ОВОС (оценка за въздействието върху околната среда) и обществения достъп до информация)", констатира още докладът на ЕК.
Информационната мъгла около Натура 2000 в България обаче е идеална среда за появата на спекулации с общественото мнение. Наскоро например в Бургас представители на Клуба на еколога към сдружение ГЕРБ обвиниха Министерството на околната среда и водите /МОСВ/, че държи в информационно затъмнение бъдещите територии, които ще попаднат в Натура 2000, и много от собствениците на земи ще бъдат поставени пред свършен факт, когато техните имоти получат статут "защитена зона". От ГЕРБ смятат, че териториите, които ще попаднат в Натура 2000, трябва да бъдат много добре прецезирани и подложени на широко обществено обсъждане, за да могат хората да се запознаят и да направят своите възражения.
В действителност обаче определянето на местата по Натура 2000 не става на база обществено обсъждане, а чрез строги научни критерии. В този смисъл собственик на земя не може да каже "Не съм съгласен имотът ми да влезе в Натура място!", обясни Снежана Смиловска от МОСВ. За да оспори статута на НАТУРА място, той трябва да се позове на научни доказателства, които категорично да доказват, че мястото наистина не е важно за опазване.
Какво е всъщност НАТУРА 2000?
Европейската екологична мрежа Натура 2000 е най-голямата европейска инициатива за съхраняване на природното наследство и стимулиране на устойчивото развитие в райони със запазена природа. Изграждането на тази мрежа от защитени природни зони се определя от европейското законодателство и има задължителен характер. В основата на мрежата са европейските директиви за опазване на природните местообитания и дивата флора и фауна и директивата за опазване на дивите птици. Като страна кандидат, България е задължена да определи местата по Натура 2000 и това трябва да стане най-късно до момента на присъединяването към Европейския съюз. Режимът на Натура 2000 не налага прекратяване на човешките дейности, а напротив - стреми се да стимулира устойчива и природосъобразна стопанска дейност, която да допринесе за развитието на по-изостаналите райони и да отвори нови възможности пред тях.
Редът за определяне на Натура 2000
Определянето на Натура местата в България започва още през 2002 г., когато с проект финансиран от програма DANCEE на Датското Министерство на околната среда са идентифицирани потенциални защитени зони върху 34% от територията на страната. В периода 2005-2006 г. се провеждат два основни проекта, финансирани от МОСВ. Единият "Изграждане на мрежата от защитени зони Натура 2000 в България", изпълняван от федерация "Зелени Балкани", а другият "Изграждане на представителна и функционално единна национална мрежа в частта и за защитени зони за птиците, като част от Натура 2000", изпълняван от БДЗП. В същия период се осъществяват още няколко допълващи проекта по Натура места, изпълнявани от БФБ, WWF, GEF, ИУЦЕ и Асоциация на парковете в България.
В резултат на работата по проектите са предложени 114 потенциални места за птиците, които представляват 23,6% от територията на страната. За местообитанията за предложени 500 места, или 36,7% от територията на страната. По двете линии 70% от местата се покриват.
Според закона на база заключенията от работата на научните колективи, работили по Натура местата, МОСВ изготвя списък, който се представя за разглеждане на заседание на Националния съвет по биологично разнообрзие и това трябва да стане: за птиците до 1 септември 2006, а за местообитанията до края на септември 2006. В срок от един месец след това списъкът трябва да премине в ръцете на Министерски съвет, който има още един месец, за да обнородва решението си в Държавен вестник. Целият този процес трябва да е приключил до края на декември 2006 г. Тогава списъкът вече трябва да е пристигнал в Европейската комисия, която да даде своето одобрение. След като го получи МОСВ изготвя проект на заповед за обявяване на всяка защитена територия, която институцията е задължена да направи достояние на обществеността.
В едномесечен срок заинтересованите лица могат да представят писмени възражения и предложения, но само по отношение на забраните и ограниченията в определените НАТУРА места. След като изтече и този срок, се издава окончателната заповед за съответната защитена зона.
Къде се вмества информационната кампания?
Според представители на МОСВ все още е твърде рано да се провежда активна кампания за запознаване с Натура 2000 и причината за това е именно в редът за определяне на местата.
Снежана Смиловска от министерството обясни, че не може да започне запознаване с ограничителния режим в различните територии, предложени за включване в мрежата, преди списъкът да бъде обнародван в Държавен вестник. Представители на "Зелени Балкани" и Българска фондация биоразнообразие обаче заявиха, че кампания за популяризиране на Натура 2000 отдавна е трябвало да започне. Петко Цветков от БФБ заяви, че не става дума да се говори за конкретни мерки и ограничения, а за принципно разсясняване на значението на защитените територии. Симеон Марин от Зелени Балкани също потвърди, че в никакъв случай не е рано да се започне с информиране на обществеността. Според него докато за местообитанията все още има някои неясноти, то местата за птиците са вече ясни и могат да бъдат поне предварително обявени. "Не е необходимо да се чака крайното обнародване, важно е на хората да се каже еди коя си територия може да бъде включена в НАТУРА място. Така те ще бъдат постепенно подготвяни, а не поставени пред свършен факт", обясни още той.
Кампанията е трябвало да започне, твърди и законът за биологичното разнообразие: "До официалното внасяне в МОСВ на документацията за одобрените места, МОСВ и МЗГ обезпечават провеждането на национални и регионални обществени кампании за разсясняване предназначението и целите на защитените зони".
Представители на различни екоорганизации споделиха, че е имало идеи Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС) да избере подизпълнител от неправителствените организации и да му отпусне средства да проведе национална информационна кампания за Натура 2000.
В крайна сметка от ПУДДОС са казали, че могат и сами да свършат тази работа и нещата са замрели, защото там няма хора, които са навътре в материята, за да я обясняват и на други, коментираха природазащитниците.
Досега кампания за запонзаване конкретно с Натура 2000 са започнали единствено от Българското дружество за защита на птиците (БДЗП). Натура 2000 за пръв път получава публичност през 2001 г. в рамките на информационна кампания на БДЗП с подкрепата на Европейската комисия под мотото "Натура 2000 за доброто на птиците и хората". Кампанията е включвала семинари за институции и общини, представяния пред граждани в районите на потенциални места, дискусии и др.
Ирина Матеева от БДЗП сподели, че досега над 300 отделни фирми с различни по характер инвестиционни намерения са се консултирали с дружеството във връзка с бъдещата мрежа, за да се избегнат бъдещите конфликти с природата. "За съжаление обаче тази тема трудно намираше до днес пространство в медиите. Някак звучеше далечна и абстрактна и интересът да и бъде дадена повече публичност чрез медиите почти липсваше", обясни още тя.
От Дунавско-Карпатската програма на WWF, която работи в страната, също предвиждат информационна кампания, която се осъществява по проект с WWF Германия. Най-вероятно през март-април 2007 ще се проведат 4 семинара в областите по поречието на Дунав, съобщи Константин Иванов от организацията. Той обясни, че има забавяне, тъй като семинарите са били предвидени още за тази есен. Те ще представят издание, което обяснява какво е Натура 2000, защо са определени точно тези места по Дунав за Натура 2000 и какво означава това за местните хора. Семинарите ще бъдат отворени за представители на местните власти, бизнеса, неправителствени организации.
Проблемът за повечето неправителствени организации обаче е, че не разполагат със средства да проведат мащабна информационна кампания.
Информационанен дефицит? Не само у нас...
България несъмнено не е първата държава от бившите социалистически страни, която среща проблеми с управлението и опазването на биоразнообразието на територията си. Примерите на други страни обаче още повече доказват, че административните проблеми и информационният дефицит, са областите, в които трябва да се насочи максимално много воля за действие.
В Словакия например агроекологичната програма в рамките на програма САПАРД започва да действа само месеци преди присъединяването на страната към ЕС заради административни проблеми. Това разказа Добромир Галванек от ДАФНЕ, Словакия, на семинар в София, организиран от Дунавско-Карпатската програма на WWF. Една от слабите страни на системата, установена в момента в Словакия е, че например малките фермери, които не са регистрирани нямат достъп до финансиране по агроекологичната програма, обясни Галванек. Друг проблем според него е, че при кандидатстване за финансиране земеделците в земи, попадащи в Натура места нямат приоритет пред останалите.
И в Словакия правителствената информационна кампания е започнала със закъснение, като според Добромир Галванек, тя не е била успешна. Основната грижа по разясняването на Натура мрежата са поели неправителствените организации, които според представителя на ДАФНЕ са се радвали на много по-лесно сътрудничество с малките фермери, отколкото с едрите земевладелци. Галванек отбеляза, че фермерите все още нямат достъчна информация, но всички сертифицирани земделски производители в Словакия са задължени да посещават по 20 часа обучение на година.
Административните проблеми все още са част от управлението на Натура местата в Унгария. Това съобщи на семинара Габор Фигецки от WWF Унгария. Местата по Натура 2000 все още не са синхронизирани с агроекологичния план, липсва и обучение за фермерите. Представителят на WWF Унгария предупреди, че един от възможните проблеми, който трябва да се предотврати и който в момента е основен за страната му е , че съвместната отговорност по Натура местата между земеделското и екологичното министерство, не работи. Затова той призова неправителствените организации в България да ускорят процеса и да действат като медиатори между двете министерства. "Трябва да накараме министерствата да ни приемат, в държавите от бившия социалистически болк нямаме такава традиция", заключи той.
Възможности за финансиране на НАТУРА 2000
Въпросът за финансирането на Натура 2000 без съмнение е един от основните, който ще вълнува засегнатите страни. Миналата седмица по международен проект, който за България се осъществява от Дунавско-Карпатската програма на WWF, беше представено ръководство за финансирането на мрежата. На семинара стана ясно, че Европейската комисия е избрала варианта за интегриране на Натура 2000 в различните европейски фондове, което означава, че различните дейности, свързани с управлението на мрежата ще бъдат финансирани и от различни финансови инструменти.
Идеята е, че посредством модела на интеграцията управлението на Натура 2000 ще стане част от по-широките политики на ЕС за управление на земите. По този начин земеделските дейности в Натура 2000 места ще могат да бъдат финансирани по земделския и структурните фондове на общността. Според EK местата по Натура 2000 не могат да бъдат управлявани добре ако се разглеждат изолирано от останлите политки.
Конкретните възможности за финансиране на Натура 2000 обаче се определят от националните и регионалните програми на страните членки. Фактически, за да се обезпечи финансирането на Натура 2000 дейностите по мрежата трябва да бъдат заложени в подготвяните оперативни програми, ако страните смятат да използват даден европейски фонд за съфинансиране.
Така например схемата на компенсиране на собствениците на земи е заложена вече в Националния план за развитие на селските райони, съобщиха от Българското дружество за защита на птиците. Тази схема предвижда директно получаване на компенсациите от собствениците или ползвателите, без посредничество или сложни процедури.
Съгласуване със собствениците на земи, компенсации за загубени права и пропуснати ползи, компенсации за правото на строеж и закупуване на земи, обучение и информационни кампании, всички тези дейности, могат да получат финансиране като управленски дейности по Натура 2000, информира ръководството "Финансиране на Натура 2000" . От тук нататък важна е единствено волята и компетентността на управляващите, за да изпълни Натура 2000 ролята си на интеграция, а не на раздор между икономическото развитие и запазването на биоразнообразието.