Тъмни облаци над ЕАДС

Тъмни облаци над ЕАДС

За Европейската аерокосмическа и отбранителна компания (ЕАДС, ЕADS) този октомври е повече от мрачен - тъмните облаци се редят един след друг. Кризата със забавянето на мегасамолета "Ербъс А380" се точи вече месеци и след като размести пластовете по най-висшите ръководни нива, е на път да пренареди и хоризонталната структура на иначе гордо наричания "флагман на европейската икономика". В последните дни все по-упорито се говори за мащабни съкращения на служители, а държавната намеса от страна на Германия изглежда само въпрос на време.
Берлин седмици наред отричаше, че планира да купи част от дела на "Даймлер-Крайслер" (Daimler-Chrysler) в ЕАДС. Но в понеделник говорителят на германския кабинет Улрих Вилхелм изплю камъчето, че в момента се водят интензивни разговори между правителството и бизнеса. Целта е събирането на група инвеститори с държавно и частно участие, която да запази германско-френския баланс в концерна. По-рано и финансовият министър Пеер Щайнбрюк призна пред в. "Зюддойче цайтунг", че е възможно подобно решение. Повод за включването на Берлин даде намерението на "Даймлер-Крайслер" да продаде 7.5% от своя дял в ЕАДС, за да реши поне отчасти острите си финансови проблеми. Автомобилният гигант заедно с френската държава и медийната група "Лагардер" (Lagardere) държат по 22.5 на сто от акциите на ЕАДС и германското правителство се опасява, че продажбата може да намали тежестта на федералната република в холдинга.
Но дори и да подсигури акционерната си база, Германия ще понесе сериозни щети от сигурното закриване на работни места. От него най-силно ще бъде засегнат заводът на "Ербъс" в Хамбург, основно звено в строежа на А380. Френските акционери са се разбрали по драстичния план "Енерги 8", който предвижда до 2010 г. да се съкратят 10% от общо 110 000 служители на ЕАДС по света, разкри списание "Фокус". Хамбургската база щяла да запази ролята си в изграждането на А380, но в идните 4 години да се раздели с няколко хиляди работници. Според източници от правителствените среди в Париж по плана вече бил постигнат компромис между "Лагардер" и икономическия министър Тиери Бретон. "Фокус" твърди още, че съпрезидентът на ЕАДС Луи Галоа е упълномощил консултантската фирма "Лойдс кънсълтинг" (Lloydґs Consulting) да проучи възможностите за икономии най-вече чрез изтегляне на мощности в чужбина (outsourcing).
Първата стъпка вече бе оповестена през уикенда - в двете главни квартири в Мюнхен и Париж (общо 660 души) се затваря всяко десето място. Освен това ще се замразят и заплатите на няколкостотин мениджъри. "Всички звена отчитат загуби, което ни пречи да преодолеем кризата", заяви пред сп. "Виртшафтсвохе" германският съпрезидент Томас Ендерс. Френският му колега Галоа беше още по-краен пред местната преса в Тулуза: "На карта е поставено оцеляването на "Ербъс".
Страхове се чуха и откъм Испания, най-малкият партньор в ЕАДС. Страната участва в програмите на "Ербъс" най-вече със заводи за компоненти, но плановете за саниране на подизпълнителските дейности почти не оставят шансове за оцеляване, пише в. "Ханделсблат". Най-голямата надежда на Мадрид се крие в планирания финален монтаж на военно-транспортния самолет А400М в Севиля.
За сметка на Европа от стагнацията в ЕАДС несъмнено ще спечели надигащата се суперсила Китай. Според германската преса в най-скоро време се очаква решение за построяване на завод на "Ербъс" в Китай. "Проучваме възможността за строеж на китайски завод за финален монтаж на А320", заявил говорител на авиостроителя, цитиран от "Ханделсблат". Договорът може да се подпише дори още тази седмица, по време на посещението на френския президент Жак Ширак в Китай, започващо днес. Предисторията - китайският монтаж е индиректното условие за покупката на 150 бройки от А320 от държавните авиокомпании на Пекин. Засега европейците уверяват, че фабриката няма да изтегля поръчка от двата основни монтажни завода в Тулуза и Хамбург.
Друго поле за маневра предоставя Русия, която преди месец обяви, че също влиза в ЕАДС. Руската външнотърговска банка "Внешторгбанк" купи 5.02 процента от акциите на европейската компания, но браншовици спекулират, че делът междувременно е стигнал 7 на сто. По време на посещението си в Германия в началото на октомври президентът Владимир Путин отбеляза, че Москва е заинтересувана от сътрудничество с ЕАДС, но пък не планира никакво "вражеско придобиване".