"Слънчеви лъчи България" ще произвежда биодизел

"Слънчеви лъчи България" ще произвежда биодизел

"Слънчеви лъчи България", което собственикът му "Химимпорт" планира да изкара на борсата, ще вложи над 15 млн. лв. собствени средства в изграждането на инсталация за производство на биодизелово гориво. Това съобщи изпълнителният директор на компанията Георги Костов. Според него рафинерията в Провадия трябва да заработи до началото на юни следващата година, а след постигане на пълно натоварване на мощностите произвежданото количество биологично гориво може да достигне 100 000 т годишно. Костов уточни, че инсталацията ще бъде доставена от компанията "Де Смет Балестра". Тя ще бъде обслужвана само от 9 души. За производството на биологичното гориво ще бъде използвано нерафинирано слънчогледово и рапично масло.
"Основната част от произведения в "Слънчеви лъчи България" биодизел ще бъде предназначен за компании в страни от Германия, скандинавските страни, Австрия и Великобритания, уточни Георги Костов. Интерес към пласмента на известни количества има и на вътрешния пазар.
В момента няколко български компании произвеждат между 10 000 и 30 000 т от екогоривото. В същото време Директива №30 на ЕС от 2003 г. задължава България рязко да увеличи използването на горива, произведени по технологии, щадящи околната среда, за сметка на петролните деривати.
Повишаването на цената на петрола, съчетано с поскъпването на долара, доведе до рекордно високи цени на течните горива у нас. При изключително благоприятните условия в България за отглеждане на рапица, слънчоглед и други маслодайни култури вече е икономически изгодно за автомобилно гориво да се ползват производни на растителните или животинските мазнини, твърдят от създаденото през юли т.г. Сдружение на производителите на биодизел. В него влизат дружествата "Норд груп" и "Гамакол", както и четири физически лица. Според представители на сдружението масовото използване на биодизел за транспортните средства по всяка вероятност ще се развива подобно на навлизането на други алтернативни автомобилни горива като пропан-бутана например. Както в Западна Европа и Северна Америка, така и у нас се очаква по-масово да се използват горивни смеси от биодизел и петролни деривати или биомазнини и петрогорива.