Износът на текстил продължава да расте

Износът на български текстил и облекла бележи ръст от 6.8% за първото полугодие на тази година спрямо същия период на 2005 г., показват данните на Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил (БАПИОТ).
Увеличението идва въпреки продължаващата в цяла Европа инвазия на китайски стоки, която беше една от основните причини за застоя в сектора в България през миналата година. Българските предприятия са се преборили с по-евтините стоки, внасяни основно от Китай, благодарение на специализацията си, като много от тях се насочват към конкретни пазарни ниши и производство на по-качествени облекла, обясняват от БАПИОТ. Делът на вноса на текстил от Китай остава в рамките на 3 процента през първата половина на 2006 г. Въпреки това значително нараства вносът на китайски облекла и достига 6.7% от общия импорт на облекла. За сравнение - за 2005 г. делът е бил 4%.
Традиционно секторът текстил и облекло е експортно ориентиран, като износът за първото полугодие достига 1.72 млрд. лв. Това е 15.5% от общия износ на България и 27.6% от износа ни за ЕС. Износът на текстил бележи ръст от 14% до 289 млн. лв. Той се дължи основно на увеличения експорт на трикотажни платове (+68.4%), импрегнирани, промазани, покрити и ламинирани тъкани (+50.7%) и вълна и вълнени тъкани (+39.4%). В същото време намалява износът на памук, специални тъкани, дантели, гоблени и др. Износът на облекло е нараснал с 5.5 на сто в сравнения със същия период на 2005 г. Традиционно основната част от износа в сектора - 86%, е за страните от Европейския съюз, като стойността на изнасяните продукти за полугодието нараства значително - с около 10%.
За първото полугодие страната е внесла текстил и облекла общо за 1.412 млрд. лв. и така секторът запазва положителния си търговски баланс, който възлиза на 308 млн. лв. Това е ръст от 21% в сравнение със същия период на 2005 г. Вносът на текстил е нараснал с 6%, а вносът на облекло няма промяна. Традиционно най-голямото перо във вноса (73.2%) са текстилните суровини, платове и спомагателни материали, които се внасят най-вече за дообработка на ишлеме. Както обикновено, основната част (71%) от импорта е от страните в ЕС, откъдето са по-голямата част от възложителите за работа на ишлеме.
Основните пазари за българските текстилни продукти:
Страна |
Износ (в млн. лв.) |
Изменение (в %) |
Италия |
372.3 |
+22% |
Гърция |
326.3 | -6% |
Германия | 304.8 |
+13% |
Франция |
164 | +3% |
Испания |
100.8 | +27% |
Великобритания |
62.3 | -2% |
Източник: БАПИОТ