Държавата спасява селскостопанската авиация с италиански самолети
Италиански компании предложиха на транспортното министерство да внесат самолети втора употреба за селскостопанската авиация, за да може тя да отговори на европейските изисквания за типов сертификат. Това съобщи министър Петър Мутафчиев, но отказа да посочи имената на фирмите с обяснението, че разговорите са все още в начална фаза. Той обясни, че компаниите притежават типов сертификат. Според неофициална информация сред компаниите, които предлагат малки самолети, е "Аления". Компанията внедрява новата система за ръководство на въздушното движение, чийто старт се забави с повече от две години.
В последния мониторингов доклад на Европейската комисия бяха отправени критики, свързани с липсата на типови сертификати за товарните самолети Ан-12 и селскостопанската авиация. Типовият сертификат се издава на производители от Европейската агенция по авиационна безопасност (ЕАСА) и е основа за получаването от превозвачите на сертификат за летателна годност, който се издава от въздухоплавателните администрации. Ако до края на март тези самолети не получат типовия сертификат, трябва да спрат да летят. Мярката ще засегне около 70 летателни средства. Търсим начин за държавно кредитиране при наемането на италианските самолети, но трябва да се предложи такъв модел, който не представлява държавна помощ, обясни Мутафчиев. Той смята, че италианските компании могат да предложат самолетите на лизинг с опция за закупуване.
На 26 ноември се очаква проверка на ЕАСА на Главна дирекция "Въздухоплавателна администрация", свързана с преодоляване на критиките от доклад, съобщи още Мутафчиев. България вече поиска от ЕК да удължи с три месеца срока за получаване на типовите сертификати.
-------------
"Ръководство на въздушното движение" ще се преструктурира
и очаква да получи сертификат от ГВА. Програмата е свързана с оптимизиране работата на персонала. Политиците и служителите трябва да престанат да гледат на РВД като на "златната кокошка", смята Мутафчиев. До края на годината трябва приключи внедряването на новата система за управлението на полетите.