Вносният алкохол поевтинява заради ЕС

Вносният алкохол поевтинява заради ЕС

Вносният алкохол поевтинява заради ЕС
По-ниските цени на вносния твърд алкохол, които вече започнаха да се появяват в мрежата, този път не са само предколедна кампания, а траен факт, свързан с предстоящото реално членство на страната в Европейския съюз. Причината е, че ще отпаднат митата върху тези стоки, а предсрочното им поевтиняване преди 1 януари е маркетингова политика на компаниите вносители.
От "Диаджео България", основният дистрибутор на "Джони Уокър", "Бейлис","Смирноф" и др., обясниха, че намалението е подарък за всеки, "решил да отпразнува събитието с европейска напитка". Такива са намеренията и на "Максимум" (вносители на "Джим Бийм" , "Феймъс граус", "Тюламор дю", "Абсолют" и др.), както и на "Алайд Домек" ("Балантайнс", "Столичная", "Бийфийтър" и др.).
Вносните маркови напитки се обмитяваха в зависимост от вида и алкохолното им съдържание.
Намалението е между 10 и 40 на сто
според вида на алкохола и произхода му, казаха от бранша. Досега митата бяха около 10% за уиски и бренди, 15-25% за водката и джина и 36-40% за останалите продукти като ликьори и ромове, уточни Ели Герганова, управител на "Диаджео". Средно всички вносни спиртни напитки стават с около 15 - 20 процента по-евтини, това обаче не означава, че намалението ще е такова навсякъде в търговската мрежа, защото крайните цени зависят и от търговците, които слагат своя надценка.
Очаква се новите цени да се запазят и през цялата 2007 г., при условие че няма да има промяна в акциза, смятат от бранша. Предстои през следващата година търговците на едро също да преразгледат своята ценова политика и да я хармонизират с европейската, тъй като при отварянето на пазара и засилването на конкуренцията българските купувачи ще могат да избират доставчика си. Това означава, че ако посредниците искат да устоят на конкуренцията, те няма да могат да слагат по-високи надценки от средните за пазара. Българските потребители по традиция са много мобилни и от догодина ще могат да избират от най-евтиния доставчик, коментира Герганова.
В дългосрочен план обаче прогнозата е цените на вносните напитки постепенно да започнат да се покачват заедно с увеличението на акциза след 2008 г., обясни мениджърът на "Алайд домек" Албена Трифонова.
Сега акцизът е на препоръчителния за ЕС минимум
или 550 евро на хектолитър чист алкохол. Според вносители в редица европейски страни тарифата е много над този минимум и в момента в Европа тече активна дискусия по този въпрос. Тъй като този вид косвен данък не е бил актуализиран в последните години, според много специалисти следва да се повиши. Управителката на "Диаджео" посочи, че вече има предложения акцизът да нарасне с 30% още от 2008 г., но решение още не е взето.
Евентуалното повишаване на акциза обаче се отразява процентно много по-сериозно на българските алкохоли отколкото на вносните, които са по-скъпи, каза Герганова. По думите й при предишното му нарастване някои от българските производители е трябвало да съкратят производството си с до 25%, а за сметка на това се е увеличило производството на домашна ракия.
Търговският директор на "Максиум" Жорж Германов също очаква в следващите години цените на марковия алкохол постепенно да се изравнят със средните в Европа, тъй като ще нараснат и разходите за производството му.
Българските производители са спокойни
Водещите компании за местни спиртни напитки твърдят, че могат да се противопоставят на конкуренцията и противно на колегите си от млечния и месопреработвателния бранш не предричат фалити. Въпреки падането на митата марковите питиета не са равностоен партньор на българските ракии, тъй като дори най-евтините са над 10 лв., смятат повечето производители.
"Конкуренцията е сигурен двигател за развитието на бизнеса, затова и навлизането на чуждите марки ракии, коняци и водки не ни плаши", коментира изпълнителният директор на "Винпром Пещера" Светослав Илиев.
Статистиката от началото на годината показа лек спад в продажбите на български твърд алкохол, но това се дължи главно на увеличението на акцизите, което влезе в сила от 2006 г. Предприемачите се опасяват повече от нелегалната конкуренция на сивия сектор, който държи все още голям дял от пазара. Ако пазарът на ракия поема 30 млн. литра годишно, то в нелегалния сектор количествата са два пъти и половина повече и за тях не се плащат акцизи, посочи шефът на лозаро-винарската камара Никола Николов. Мениджърите се надяват контролът след 2007 г. да се засили и да изхвърли от пазара голяма част от незаконните спиртоварни, които са най-голямата заплаха за бранша, а нелегалното производство постепенно да изчезне.
Търговските вериги вече подгряха конкуренцията
Големите търговски вериги като "Метро" и "Била" отдавна прилагат различни промоционални стратегии спрямо българските и чуждестранните стоки и по този начин подготвиха българските предприемачи за засилването на конкуренция с влизането в Евросъюза. Продуктовата гама се разнообразява не само с различни плодови ракии, водка, ликьори, но и с вина от ниския ценови клас. Промоционалните цени на чилийските и аржентинските вина от 5 и 7 лв. за бутилка вече стряскат местните винопроизводители, чиито маркови напитки се предлагат дори над 10 лв. Италианските южни вина в опаковки от 3 и 5 литра също се приемат добре от българските купувачи. "Европейският пазар отдавна отвори широко врати за световната конкуренция и българските производители трябва да свикнат с навлизането на чуждите марки, коментира собственикът на "Домейн Бойар" Маргарит Тодоров. Според него в момента качествените български вина са силно надценени и след влизането в Евросъюза производителите ще трябва да се подготвят за глобалната конкуренция, която в момента нанася сериозен удар на традиционните винопроизводители в Италия и Франция.
Българските винарски изби и предприятия отговарят на европейските изисквания, заяви Наталия Казакова, изпълнителен директор на "Винпром Русе". Според нея добрият маркетинг и качеството на продукцията могат да гарантират на компаниите успешно задържане на вътрешния и европейския пазар.