Брюксел мисли отсрочка за руските самолети
Европейската агенция за безопасност в авиацията (ЕАСА) обсъжда отлагане на сроковете за сертифициране на руските самолети Ан-12, съобщи директорът на Главна дирекция "Въздухоплавателна администрация" в транспортното министерство Георги Стоянов. Агенцията приема предложенията на страните до 25 декември, след което ще се произнесе Европейската комисия. В момента тече проверка за годността на самолетите и евроинспекторите ще проверяват и български превозвачи. До 12 декември се очаква да се получи доклада от проверката. При прегледа на летателната годност отпреди две месеца агенцията няма сериозни забележки, посочи Стоянов. В последния мониторингов доклад на Европейската комисия основните критики в областта транспорт са свързани с авиационната безопасност и летателна годност, както и с наличието на сертификати за самолетите. До момента без сертификати са транспортните самолети Ан-12 и тези на селскостопанската авиация. Водихме нееднократни разговори с други транспортни министри във връзка за бъдещето на 830 самолета в Европа, които са без типов сертификат. Това е един общ процес и министерството не е бездействало и сега работи на по-бързи обороти, посочи транспортният министър Петър Мутафчиев. Ако еврокомисията реши да даде отлагане, българската страна отново ще ги подкрепи, допълни той.
Българската въздухоплавателна администрация е поискала отсрочка за сертифициране на базите за поддръжка на селскостопанската авиация до 28 септември 2008 г., както и за товарните самолети до март 2008 г. за сертификатите за карго самолетите. Тя очаква решението на Европейската комисия. Надяваме се, че с тези мерки авиацията няма да спре в началото на 2007 г., увери шефът на ГВА. Авиокомпаниите вече създадоха свой консорциум и са готови да инвестират 2 млн. лв. за преодоляване на проблема. Ако решението на Европейската комисия не е положително, превозвачите ще трябва да регистрират самолетите в трети страни, като например Молдова и Украйна, каза председателят на Българската асоциация на авиокомпаниите Светослав Станулов. Той се надява на положително решение от Брюксел.
Самолетите ще кацат и в мъгла на летище София, след като то е втора категория, съобщи шефът на ГД "Въздухоплавателна администрация" Георги Стоянов. Това означава, че самолетите ще могат да кацат при видимост 400 метра и по уреди. Този вид кацане обаче зависи от решението на екипажа и от неговата квалификация, обясни той. Шест месеца ще продължи проверката на новата система на летището, ще бъде извършено второ облитане със самолет и след това комисия ще даде разрешение за по-високата категория.