Брюксел се усъмни във въздухоплавателната администрация

Брюксел се усъмни във въздухоплавателната администрация

Европейската агенция за авиационна безопасност (ЕАСА) се опасява, че Главна дирекция "Въздухоплавателна администрация" бързо ще лицензира авиокомпаниите, без те да се изпълнили европейските стандарти. Това съобщи транспортният министър Петър Мутафчиев. За да могат да летят в ЕС, превозвачите трябва да притежават евролиценз и европейски сертификат на производителя, както и свидетелства на персонала според европейските изисквания. До седмица се очаква лиценз да получи "Хемус ер", а до края на годината "Уиз ер" и "България ер чартър". "България ер" също е подала документи за сертифициране. На лицензиране подлежат осем авиокомпании. "Има възможност Европейската комисия да вземе решение за въвеждането на преходни мерки за превозите, извършвани от българските авиокомпании", каза Мутафчиев. Той обясни, че България иска отлагане с три месеца на изискванията за сертификатите. Решението се очаква до 20 декември. Ако не получат удължаване, може да се очаква, че превозвачите ще могат да летят от България до страна от ЕС, но няма да могат да извършват полети между две страни членки на общността.
Агенцията е изразила съмнения, че до края на годината администрацията няма да може да издаде свидетелства на техниците и инженерите, които поддържат самолетите, а превозвачите няма да успеят да създадат звена, които да контролират летателната годност. Според последната наредба на ЕС тя остава вечна, след като веднъж е дадена на авиокомпаниите. Досега тя се даваше за една година. За да могат да се поддържат самолетите и да се проверява тяхната годност, е необходимо минимум 80-100 служители да получат евросвидетелства от общо 300 работещи. До момента са обработени 50 документа.
В последният си доклад от проверката на ЕАСА, която беше направена от 27 ноември до 1 декември, са посочени 13 забележки, сред които недостатъчният капацитет на администрацията, готовността на операторите за предоставяне на услугата и летателната годност. В последния мониторингов доклад най-големите забележки в транспорта бяха свързани с авиацията и сертификатите за руските товарни самолети Ан-12, за които България иска отлагане от ЕК. Мутафчиев обясни, че той е оптимист. Той припомни, че правителството вече е взело решение за увеличаване на служителите на въздухоплавателната администрация. Проблемът обаче е, че трудно се намират инспектори главно заради заплатите, тъй като авиокомпаниите предлагат далеч по-високи, обясни той.