Предпазна клауза и за авиокомпаниите

Предпазна клауза и за авиокомпаниите

Предпазна клауза и за авиокомпаниите
Броени дни преди България да стане член на Европейския съюз, на страната беше наложена поредната предпазна клауза. Този път - за авиокомпаниите. Българските фирми ще бъдат частично изключени от общия пазар, защото не отговарят на изискванията за сигурност и авиационна годност на самолетите, съобщи официално Европейската комисия в сряда. Оттам посочват, че мярката ще гарантира най-високото ниво на сигурност на гражданите от ЕС и ще осигури правилното функциониране на европейския авиационен транспорт.
"Изключително важно за нас е да сме сигурни, че всеки регулатор на авиацията изпълнява функциите си и следи за безопасността, както и че всяка компания на територията на ЕС може да изпълни и най-строгите ни изисквания за безопасност. В момента не сме доволни от начина, по който България покрива тези стандарти", посочи вицепрезидентът на комисията Жан Баро. "Говорих с българския транспортен министър, той подчерта, че се предприемат мерки за подобряване на ситуацията. Нашите експерти ще продължат да следят как България изпълнява европейските стандарти и предпазната клауза ще бъде премахната по моя препоръка само след пълно прилагане на стандартите", допълни той.
Решението на практика означава, че превозвачите ще бъдат третирани като външни за съюза и няма да могат да оперират по маршрути в ЕС, чиято начална точка е извън България. Българска авиокомпания няма да може да лети между Лондон и Париж например, обясни транспортният министър Петър Мутафчиев. Тя обаче ще може, както и досега, да извършва полети от България до страни от общността и обратно, докато не получи европейски сертификат за авиационна годност и евролиценз. Те ще бъдат издавани от българската въздухоплавателна администрация едва след като тя издържи проверката от Европейската агенция за авиационна безопасност (ЕАСА). Последният тест на агенцията е констатирал значителни пропуски в управлението на безопасността, сертифицирането на летателната годност на самолетите и надеждността на ремонтите в България. Въздухоплавателната администрация не разполага с необходимия брой служители с нужната квалификация на европейско ниво, смятат още от ЕАСА.
Според една от лансираните в бранша версии еврокомисията е въвела предпазната клауза, след като парламентът забави поправките в Закона за гражданското въздухоплаване, приет на първо четене. Промените предвиждат авиационните инспектори да декларират, че не работят в авиокомпании, каквато е сегашната практика. Те дават и възможност на администрацията да отписва от регистъра самолети, които повече от шест месеца нямат сертификати за летателна годност, вместо да се чака искане от собственика за това. Според председателя на парламентарната комисия по транспорт и телекомуникации Йордан Мирчев днес изтича срокът, в който се правят предложения за второ четене на закона. Депутатите Апостол Димитров и Костадин Кобаков от името на министерството вече са внесли такива, които са свързани с критиките на европейската агенция. Мирчев не се ангажира с конкретни срокове за приемането на закона, но посочи, че внасянето му се е забавило.
Оставянето на България извън авиационния пазар означава и че българските сертификати за надеждност на самолета за полети и за правилно извършени ремонти няма да се признават директно в други страни - членки на ЕС.
Шефът на въздухоплавателната администрация Георги Стоянов успокои, че авиокомпаниите ще продължат да работят,както досега и пътниците по никакъв начин не са застрашени от въвеждането на предпазната клауза. Той обясни, че процедурите за получаване на европейските лицензи за оператор от авиокомпаниите са дълги и изискват голям брой документи. Според него този проблем не съществува за гражданската авиация, но с тях не разполагат руските товарни самолети Ан-12 и тези от селскостопанската авиация.
Според транспортния министър Петър Мутафчиев към момента само три от общо 15-те български авиокомпании имат нужната документация за издаване на евросертификати за полети във вътрешността на Европейския съюз. Българската страна продължава да защитава своите позиции и ще се опита да направи всичко възможно тази мярка да отпадне, заяви още Мутафчиев. Той обаче не са ангажира с конкретни срокове кога това може да стане. По думите му предстои разширяване на капацитета на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" с наемане на още експерти, за което има и правителствено решение. Намеренията на министерството са и заплатите в дирекцията да бъдат увеличени с път и половина повече от средните за сектора, за да се стимулира експертната работа.
Решението на Брюксел не изненада авиационния бранш. Изпълнителният директор на "Хемус ер" и прокурист на "България ер" Димитър Павлов успокои пътниците, че няма да имат проблеми. По думите му и през следващата година ще продължат внезапните проверки на европейските авиационни власти на българските превозвачи. Той също увери, че авиокомпании полагат усилията, за да изпълнят изискванията на ЕАСА.
Проблемите в авиацията не са отскоро, се посочва още в съобщението на Европейската комисия. EASA откри сериозни пропуски и при предишните си инспекции през 2005 и 2006 г. Мониторинговият доклад на комисията от септември за готовността на България за членство в ЕС съдържаше предупреждение, че може да се наложат предпазни клаузи, ако не се постигне достатъчен прогрес в месеците преди влизането в ЕС.