Екоизискване може да оскъпи "лакомите" коли

Предложение на еврокомисаря по екологията Ставрос Димас може да затрудни сериозно живота на производителите и да бръкне в джоба на любителите на лакомите за гориво коли - от спортните модели и джиповете 4х4 до масови марки, които не са прочути като създаващи проблеми със замърсяването.
Гръцкият комисар обяви в петък, че на 24 януари ще предложи на комисията да приеме, че след 2012 г. всички коли, произвеждани и внасяни на територията на ЕС, задължително трябва да имат максимален обем на емисии на въглероден двуокис (СО2) от 120 грама на километър. Към момента средният обем на емисиите е 162 грама, като повечето от спортните коли или офроуд джиповете далеч надвишават тази норма.
Според цитираните от Димас данни "най-прилежните" марки автомобили към момента са "Тойота Приус" и петро-електромобилът G-Wiz. С новите правила няма да има никакви проблеми популярният Citroen C3, тъй като и в момента разходът му е точно 120 грама въглероден двуокис на километър. Неприятна изненада обаче очаква една от най-масовите коли - Ford Focus 1.6, който изпуска 184 грама. Модели като BMW X5, Range Rover, Porsche Cayene надхвърлят нормата тройно - съответно с 324, 374 и 387 грама на километър. В развитите европейски пазари едва три на сто от всички продавани коли биха били в нормата.
През 1998 г. Европейската комисия и производителите на автомобили сключиха
доброволно споразумение
до 2008 г. всички произвеждани коли да изхвърлят във въздуха до 140 грама на километър (тогава средният обем беше 185 грама). Изследванията на Брюксел сочат обаче, че тази цел няма да бъде постигната следващата година и затова комисарят по екологията предлага автопроизводителите да бъдат принудени да се съобразяват, а не да се разчита на доброволните им намерения.
Предложението на Димас е част от обявената миналата седмица стратегия за енергийна ефективност и борба с климатичните промени. То предвижда пет години преходен период, за да може компаниите да преустроят производството си към новите стандарти. Други възможности са включването на емисиите от колите в търговията с вредни газове или предоставянето на известни данъчни облекчения в първите години.
Освен това има възможност за осредняване на емисиите - ако един производител държи да продължи да пуска автомобили с висок разход на гориво и съответно вредни емисии, ще може да го направи, стига да произвежда и достатъчно коли от по-икономичен клас. Пример за това е "Тойота", чиито марки попадат както и сред най-неекологичните, така и сред "най-зелените" категории. Хибридната "Тойота Приус" (Toyota Prius) например и към момента произвежда под заложената норма - едва 104 грама въглероден двуокис на километър, но високопроходимият "Ленд Крузър" (Toyota Land Cruiser) изхвърля над 350 грама. На ново един "Приус" струва във Великобритания около 16 хил. паунда, което е далеч под истинската му стойност, но за сметка на това цената се разпределя върху луксозните класове на фирмата, посочва британският в. "Дейли телеграф". Димас също посочи, че новите правила ще се отразят само на купувачите висок клас автомобили с висок разход на гориво, докато хората, които си купуват нормални коли, в крайна сметка ще спечелят, тъй като колите им ще харчат по-малко бензин.
Според комисията новите правила няма да повишат твърде много цените на средния клас автомобили - оценките им са, че стойността ще се оскъпи с 577 евро. Британски производители, цитирани от Би Би Си, обаче предупредиха, че стойността на един автомобил ще се покачи с 2500 евро. Според тях предложението на Димас ще удари сериозно и вносителите на коли, тъй като новите разпоредби по-трудно биха могли да се пренесат в чужбина и особено в САЩ. "Накрая повечето производители ще започнат да правят
велосипеди вместо коли
ще има велосипеди "Ламборджини", "Порше", БМВ и "Ферари", пошегува се Джеръми Кларксън - един от коментаторите на най-посещавания британски сайт за автомобилизъм "Топ Гиър" (Top Gear), цитиран от в. "Дейли телеграф".
Предложението на Димас ще се разглежда от колегите му в комисията следващата сряда и ако бъде прието, би могло да бъде изведено като задължителна директива към средата на годината. Все още не е ясна позицията на председателя на комисията Жозе Мануел Барозу, а еврокомисарят по индустриалната политика, германецът Гюнтер Ферхойген, вече се обяви против нея и заяви, че би искал да има интегриран подход.
Част от него би могъл да бъде задължаване на шофьорите да карат колите си по енергийно ефективен начин - с по-ниска скорост или като поддържат гумите винаги максимално напомпани. Използването на все повече биогорива също е част от плана на Ферхойген за справяне с проблема, без да се удря директно автомобилната индустрия.