Големите компании искат разрешителни за превозите извън ЕС

Големите компании искат разрешителни за превозите извън ЕС

Транспортното министерство да въведе разрешителни за транзитните превози на транспортни компании извън Европейския съюз. Това предлага Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) в писмо до министерството. Членовете на организацията са транспортни компании, които представляват около 60% от пазарния дял в международните превози. Във вторник в транспортното министерство беше проведена среща с браншовите организации за превозите им с Турция. Разрешителните според БАСАТ ще се изискват при транзитни превози за и от трети страни. Квотите на разрешителните се определят на всеки шест месеца и за първото полугодие на тази година те са 6000. България денонсира споразумението за автобилните превози от 1977 г. и предстои среща с турската страна в края на февруари, на която да бъдат обсъдени проблемите на двустранните отношения. БАСАТ е съгласна превозите до южната ни съседка да бъдат напълно освободени, но за тези от трети страни смятаме, че трябва да се приложи разрешителен режим.
Членовете на организацията се мотивират, че на турските превозвачи се падат около 10-15% от общия дял на превозите. От Съюза на организациите в автомобилния транспорт (СОАТ) са на мнение, че е необходимо превозите напълно да бъдат либерализирани. Eдва ли въвеждането на разрешителния режим би могло да се осъществи така лесно, смятат експерти. Позицията на транспортното министерство във вторник не беше открито изразена, защото предстоели трудни преговори. Твърденията на министерството за предаване на интересите на българските превозвачи с въвеждането на разрешителен режим са неоснователни, смятат от БАСАТ.
В писмото до транспортното министерство се посочва, че българските компании са принуждавани да плащат допълнителна такса за гориво над 500 литра, когато влизат в южната съседка. Според превозвачите таксата се плаща в нарушение на двустранните договорености между двете страни да не се налагат ограничения. Тировете обикновено имат резервоари от 1050 литра. Този въпрос вероятно ще бъде разискван с турската страна, казаха от ведомството на Петър Мутафчиев.
Чуждите превозвачи да заплащат допълнителна такса за преминаване през България, каквито преди повече от година въведе Унгария, настояват още от БАСАТ. Тя ще се определя от вида на превоза и общата маса на превозното средство. Ако преминаването през страната е по-дълго от 48 часа в едната или друга посока, ще се заплащат допълнително за нов 48-часов срок.