Евростандарти изискват нови инвестиции от превозвачите

На живо
Заседанието на Народното събрание

Евростандарти изискват нови инвестиции от превозвачите

Евростандарти изискват нови инвестиции от превозвачите
Българските транспортни компании, които искат да ползват многократни СЕМТ разрешителни, ще трябва да направят допълнителни инвестиции в закупуването на автомобили от стандарта Евро-4 и Евро-5 през следващата година. Това съобщи зам. транспортният министър Георги Петърнейчев. Какво ще е съотношението между двата стандарта автомобили ще се реши през октомври на заседание на Европейската конференция на министрите на транспорта (ЕКМТ).
Тогава ще стане ясно дали в разпределението ще участват автомобили Евро-5. Многократните разрешителни позволяват на българските компании да извършват превози в 27-те страни извън ЕС, които са членове на ЕКМТ, без да заплащат пътни такси в продължение на една година. По данни на автомобилна администрация в момента има неизползвани 100 разрешителни. Интересът към СЕМТ-овете силно намаля, след като България стана член на ЕС. Вероятно разрешителните за най-масовите камиони Евро-3, чието производство е след 2000 г., ще намалеят за сметка на Евро-4 и Евро-5, които са най-новите производства, обясни Петърнейчев. Още през миналата година в България от разпределението на разрешителните отпадаха автомобили Евро-2. В момента има около 1000 автомобила Евро-5, като 20-30% от тях са на СОМАТ, допълни той. Регистрираните автомобили Евро-3 са 3000.
Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" няма данни за направените инвестиции от транспортните компании. По данни на Съюза на обединенията в автомобилния транспорт (COAT) компаниите, които членуват в него, са вложили в покупката на нови автомобили около 25 млн. евро. Неотдавна Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) обяви, че нейните членове, които са най-големите компании в бранша, са вложили двойно повече. Въпросът е кои компании и с какъв парк използват СЕМТ-овете. Според мен многократните разрешителни Евро-3 трябва да останат, защото са много масови, коментира зам.-председателят на СОАТ Красимир Лалов. Според члена на УС на БАСАТ Димитър Николов значението на СЕМТ-овете намалява, защото българските компании превозват товари основно за ЕС.
Спирането на еднодневните винетки за преминаване през Румъния оскъпява превозите и въпроса за връщането им беше поставен на среща между транспортния министър и колегата му Людовиг Орбан на завършилата 91 сесия на ЕКМТ. Превозвачите пресметнаха, че губят по 19 евро на един транзитен превоз. На срещата министър Мутафчиев е поставил остро въпроса за отпадането на еднодневните винетки. Той е съобщил за намерението на българските превозвачи да протестират пред Европейската комисия и е получил уверения, че румънският му колега ще проведе разговори с представители на парламента. Еднодневната винетка беше премахната от април тази година със закон. Тя струва 6 евро. Ще затворим Дунав мост, ако проблемът не се реши, заявиха от БАСАТ.