Евростандарти изискват нови инвестиции от превозвачите

Българските транспортни компании, които искат да ползват многократни СЕМТ разрешителни, ще трябва да направят допълнителни инвестиции в закупуването на автомобили от стандарта Евро-4 и Евро-5 през следващата година. Това съобщи зам. транспортният министър Георги Петърнейчев. Какво ще е съотношението между двата стандарта автомобили ще се реши през октомври на заседание на Европейската конференция на министрите на транспорта (ЕКМТ).
Тогава ще стане ясно дали в разпределението ще участват автомобили Евро-5. Многократните разрешителни позволяват на българските компании да извършват превози в 27-те страни извън ЕС, които са членове на ЕКМТ, без да заплащат пътни такси в продължение на една година. По данни на автомобилна администрация в момента има неизползвани 100 разрешителни. Интересът към СЕМТ-овете силно намаля, след като България стана член на ЕС. Вероятно разрешителните за най-масовите камиони Евро-3, чието производство е след 2000 г., ще намалеят за сметка на Евро-4 и Евро-5, които са най-новите производства, обясни Петърнейчев. Още през миналата година в България от разпределението на разрешителните отпадаха автомобили Евро-2. В момента има около 1000 автомобила Евро-5, като 20-30% от тях са на СОМАТ, допълни той. Регистрираните автомобили Евро-3 са 3000.
Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" няма данни за направените инвестиции от транспортните компании. По данни на Съюза на обединенията в автомобилния транспорт (COAT) компаниите, които членуват в него, са вложили в покупката на нови автомобили около 25 млн. евро. Неотдавна Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) обяви, че нейните членове, които са най-големите компании в бранша, са вложили двойно повече. Въпросът е кои компании и с какъв парк използват СЕМТ-овете. Според мен многократните разрешителни Евро-3 трябва да останат, защото са много масови, коментира зам.-председателят на СОАТ Красимир Лалов. Според члена на УС на БАСАТ Димитър Николов значението на СЕМТ-овете намалява, защото българските компании превозват товари основно за ЕС.
Спирането на еднодневните винетки за преминаване през Румъния оскъпява превозите и въпроса за връщането им беше поставен на среща между транспортния министър и колегата му Людовиг Орбан на завършилата 91 сесия на ЕКМТ. Превозвачите пресметнаха, че губят по 19 евро на един транзитен превоз. На срещата министър Мутафчиев е поставил остро въпроса за отпадането на еднодневните винетки. Той е съобщил за намерението на българските превозвачи да протестират пред Европейската комисия и е получил уверения, че румънският му колега ще проведе разговори с представители на парламента. Еднодневната винетка беше премахната от април тази година със закон. Тя струва 6 евро. Ще затворим Дунав мост, ако проблемът не се реши, заявиха от БАСАТ.