Софтуерът стигна европейските нива

След като от началото на годината "Майкрософт" и "Адоби" обявиха, че продуктите им за България вече имат нови цени, през юли и "Аутодеск" (Autodesk) съобщи за повишение. Причина за това стана присъединяването на страната към общия европейски пазар. Затова и мениджърите на местните оторизирани дистрибутори предпочитат да говорят не за увеличение, а за хармонизация на българските цени с европейските.
Официалният дистрибутор на "Аутодеск" за България Би Ем Джи съобщи, че от 15 юли производителят повишава цените на продуктите си с 25 на сто. Той прикани потребителите да направят покупка на по-старите цени преди тази дата. "Нашето послание към потребителите, които планират да купят софтуер в рамките на тази година, е да направят това в периода до 15 юли", каза изпълнителният директор на Би Ем Джи Боян Бойчев. Според него скритото послание към клиентите на "Аутодеск" е да разглеждат софтуера като актив. Бойчев съобщи, че новата оферта е довела до увеличение на продажбите за периода. Чрез мрежата си от дилъри дистрибуторът ще предложи продуктите на "Аутодеск" на преференциални цени, като освен софтуер те ще получат абонамент и право в рамките на договора да получат всички нови версии.
"Адоби", също представлявана от Би Ем Джи, пусна предизвестие за корекция на цените нагоре още през януари и от средата на февруари хармонизира цените си за България с европейските. "Увеличението на цените на продуктите на големите световни производители се движи между 25 и 30%. При "Майкрософт" то се дължи главно на разликата между цените в долари и евро. Не може обаче да се търси линейна зависимост, т.е. цените дори на един производител не се качват с един и същ процент", обясни Бойчев. Други две компании, чийто официален дистрибутор е Би Ем Джи - Corel и Symantec, вече предлагат хармонизирани цени за България. При Corel това е от две години, а Symantec винаги е работила с паневропейски цени.
Въпреки че продуктите на компании като "Аутодеск" и "Адоби" се ползват най-вече за бизнес и не са масов софтуер, процентът на нелегалната им употреба според Бойчев надвишава общия процент на пиратството в България от 69%.
От "Майкрософт България" предупредиха още миналата година, че се задава увеличение на цените на продуктите им с 30 на сто. В интервю за "Дневник" мениджърът на българския офис Теодор Милев обясни, че България продължава да има преференциални цени за локализираните версии на продуктите. С влизането на страната в ЕС цените на английската версия пък се изравняват с европейските. Към ценово изравняване ще върви и българската версия, но според Милев това ще стане стъпаловидно. В момента асемблаторските фирми, от които обичайно пазаруват крайните клиенти, продават с около 10% по-евтино инсталирания на компютрите им софтуер на "Майкрософт", показа проверка на "Дневник". Причина за това е лятната промоция, която започна на 15 май и ще продължи до края на август. Тя важи само за асемблаторите, които работят с т.нар. ОЕМ (Original Equipment Manufacturer) софтуер, който продават заедно с компютрите. Цените на ОЕМ продуктите (Windows XP, Windows Vista, Office 2007) са в долари, което при слабия курс на американската валута напоследък допълнително ги поевтинява. Всички останали търговци и крайни потребители пазаруват по новите цени в евро, които от тази година са с 30% по-високи. Търговците очакват от септември и ОЕМ цените да бъдат в евро, а нивата им да се доближат до тези за крайните клиенти.
Цени на дребно
Windows Vista Business (EN) 422.52 euro
Windows Vista Business (BG) 266.20 euro
Office Professional (EN) 650 euro
Office Professional (BG) 410 euro