Децата сами в мрежата
Половината от децата в Европа използват интернет. Около 45% от родителите в ЕС са определили правила (ограничения) за ползване на компютър и мрежа. Същият процент бащи и майки не желаят да се информират за заплахите и опасностите, с които техните деца могат да се сблъскат, докато сърфират из нета. Родителите като цяло очакват училищата да обучат техните деца как да използват глобалната мрежа. Децата от своя страна предпочитат сами или с приятели да решават онлайн въпроси и проблеми и търсят помощ от родителите си само в краен случай.
Това накратко са изводите от публикуваното преди дни проучване на Евробарометър, посветено на децата и новите медии. Изследването е базирано на интервюта, проведени с хлапета на възраст 9-10 и 12-14 години от всички страни - членки на Европейския съюз, плюс Норвегия и Исландия. Въпросите към тях са как използват информационните технологии и как биха реагирали, ако възникне проблем, докато използват интернет или мобилен телефон.
Едва ли някой ще се изненада от констатацията на Евробарометър, че децата възприемат мрежата и мобилните телефони като естествена част от техния всекидневен живот. Според комисаря по информационните технологии и медии е обнадеждаващо, че младите в Европа приемат с такова доверие цифровите технологии. "Способността да се използват активно новите медии е ключов елемент от развитието на общество на знанието", казва Вивиан Рединг. В същото време тя подчертава, че Европа се нуждае от проактивно обучение в областта на новите медии и технологии. Обучение на децата, но и на родителите и учителите.
Резултатите от проучването показват, че няма особена разлика между различните страни в Европа, когато говорим за това как децата използват технологиите. Естествено, децата във Великобритания, Холандия и Дания (страните, в които най-висок процент деца, 64 на сто, имат достъп), но и връстниците им в Словакия и Португалия (съответно 30 и 31%) и тези в Кипър и Гърция (с най-нисък процент достъп - 20 и 15%) използват технологиите най-вече за игри, сърфиране и чат общуване. Въпреки забраните и ограниченията, налагани от родителите, повечето интервюирани деца влизат в интернет по няколко пъти на ден.
Според проучването на Евробарометър повечето деца като цяло са информирани за потенциалните опасности, с които могат да се сблъскат в мрежата - от вируси и кражба на самоличност до достъп до сайтове с неподходящо съдържание и осъществяване на контакти с непознати. Въпреки това децата на Европа предпочитат сами или с помощта на техни връстници да се справят с възникнали проблеми и само в краен случай да търсят родителите си. Една от причините е липсата на интерес от страна на родителите към информационните технологии като цяло и към мерките за безопасност в частност. Цели 45% от интервюираните заявяват, че не желаят да научат повече за компютрите, интернет и тяхното използване и разчитат на училището да свърши работата по обучението на децата им по "безопасен интернет". В същото време родителите разчитат предимно на забраната и ограничението като форма на защита на децата от опасностите, които дебнат в мрежата.
Не мисля обаче, че днес има дете, което да не мечтае за минутка пред компютъра. Родителските забрани едва ли постигат желания ефект, по-скоро задължително постигат обратния. Липсата или недостатъчно добрата комуникация дете - родител - учител е един от основните проблеми. Фактът, че като цяло децата знаят повече за компютрите и интернет, донякъде обяснява нежеланието на родители (и учители) да говорят с децата си за новите технологии.
Напоследък като че ли разговорът за отношенията на нашите деца с технологиите и поведението им в интернет бавно започна. България вече три години участва в инициативите на Международния ден за безопасен интернет. В последните години страната ни усилено се опитва да навакса закъснението си, като оборудва училищата с компютри, свърза ги в мрежа, обучава учители и създава електронно съдържание. В същото време все още е трудно да обобщим, че българското училище използва информационните технологии в процеса на обучението.
Според проучване, направено от екипа на детския сайт "Аз - детето" (www.az-deteto.com), публикувано преди около два месеца, от 38-те процента български деца, които всеки ден влизат в интернет, 81% ползват мрежата вкъщи и само 13.9% от училище. Резултатът сам по себе си е показателен за това, че предизвикателствата пред реалното използване на компютрите и интернет в процеса на обучението не са едно и две въпреки ясните ползи и осъзнатата задължителност на употребата на ИКТ в училище.
В началото на годината на организирана от Британския съвет работна среща по проекта "Информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в средното образование" министърът на образованието Даниел Вълчев посочи необходимостта учителите да осъзнаят новата си роля на медиатори между информационния поток и придобиването на знания и умения. Учителите са тези, които трябва да знаят повече за съдържанието, а обучението на учителите как да използват информационните технологии в учебния процес е ключов елемент.
Само учители, добре подготвени и запознати в детайли с ИКТ, могат да ги прилагат адекватно в обучението и да създават културата на използване на ИКТ. Работата с компютрите и интернет е лесната страна. Трудната е децата да бъдат научени креативно да използват информационните технологии. Неправителствените организации имат съществена роля в този процес. Фондация "Миню Балкански" (http://balkanski.openfmi.bg/) и Националният институт за образование в с.Оряховица, Старозагорско, от години организира ИТ курсове за обучение на учители. Основните петдневни курсове "Приложни програми и интернет", "Обучение по ИТ" за начална степен (1-4 клас) и за прогимназиална (5-7 клас), "Бази данни и реализация в Access", както и "Визуално програмиране с Visual Basic 6.0 и с Visual Studio Net", са предназначени за преподаватели по информатика и ИТ. Фондация "Миню Балкански" провежда и курсове, насочени към преподаватели по хуманитарни и природоматематически предмети, които да използват ИКТ в процеса на обучение - "Интегриране на ИКТ в учебната работа", "Приложна компютърна графика". Разработени са и курсове за директори на училища като "Използване на ИКТ за управление на училище".
Резултатите от изследването на Евробарометър имат не един и два прочита. Категоричните изводи са, че компютърът и интернет заемат и ще заемат важна част от живота на децата. Родителите и учителите са длъжни да им помогнат да се справят с информацията и предизвикателствата на информационното общество.