Кои са най-стойностните марки на Европа

Кои са най-стойностните марки на Европа

Кои са най-стойностните марки на Европа
Всяка компания се стреми да притежава силна марка, с която може да продава повече и дори на по-високи цени. Когато един бизнес е започнал да гради силна марка, неговите клиенти се чувстват уверени в това какво може той да им предложи. Силната марка дава спокойствие и сигурност. Тя пести време на клиента, защото доверието му помага да направи избора си по-лесно и по-бързо, но най-важното за него е да бъде стойностно.
Отговор на въпроса коя европейска марка е най-стойностна дава проучване на Института за европейските марки във Виена, класираща 50-те най-ценни марки на Стария континент. В първото по рода си изследване, оценяващо марките в Европа, "Нокиа" заема лидерската позиция, следвана от групата за луксозни стоки LVMH и "Юниливър".
В България за най-стойностна марка е определена Националната електрическа компания (НЕК). Тя е оценена на 74 млн. евро, което я нарежда на 650-о място в общоевропейската листа. На базата на проучването експертите от виенския институт открояват три основни извода - европейският бранд мениджмънт е опитен, марките в Източна Европа са с огромен потенциал за развитие и че марките създават просперитет.
За целта на проучването са изследвани над 3000 компании в 24 страни и 16 индустрии. Проучването е направено с помощта на австрийската компютърна компания "Новоматик" (Novomatic) и финансовата група "Райфайзен". За първи път са включени и непублични компании, което е от изключително значение за европейската икономика.
"Юробранд 2007" се определя по следния начин: за всяка изследвана марка виенският институт определя база, на следващ етап се изчислява индекс, който зависи от няколко фактора - развитие на бизнес активите, конкурентна среда, позиция на пазара, възприемане и поведение на таргетираните групи, инвестиции и бъдещ потенциал. Така се изчислява стойността на всяка марка в зависимост от спецификите на сектора. Макроикономическите данни са взети от Световната банка към юли 2007 г., а компанийните са към края на 2006 г.
Финансите, потребителските стоки, телекомуникациите и продажбите на дребно са четирите индустрии с най-голям дял в общата стойност на марките - 54%. Тези браншове предоставят и стоките от първа необходимост.
Марките във Великобритания и Германия доминират в изследването. Стойността на десетте най-ценни марки от Острова възлиза на 137 млрд. евро, следвани от Германия - 136.38 млрд. евро.
Десетте най-стойностни български марки пък се разпределят между секторите на комуналните услуги, потребителските стоки, логистиката, туризма, индустрията, фармацията и търговията на дребно. Общата стойност на десетте най-стойностни марки се изчислява на 0.279 млрд. евро, което за сравнение е 0.48 на сто от БВП на страната. По-брой на марките, оценени като най-стойностни, на първо място се нарежда търговията на дребно, следвана от индустрията, потребителските стоки, ютилити сектора, туризма, ИТ индустрията и технологиите, логистиката и фармацията.
Класацията посочва различното съотношение между стойността на марката и приходите на компаниите в различните индустрии в България в зависимост от това дали са насочени към крайния потребител или към корпоративните клиенти. Така например при компаниите от ютилити индустрията, колкото и стойностни да са им марките, те влияят едва на 4 на сто от приходите. Мнозинството от ютилити компаниите, каквато е НЕК, са насочени към корпоративните клиенти. В същото време при компаниите от ИТ индустрията потребителските стоки и фармацията например, които рекламират предимно пред крайните клиенти, влиянието на рекламата върху приходите е между 25 и 35 на сто.
По отношение на това доколко една марка допринася за икономическата стабилност на една страна засега България попада на дъното на класацията заедно с Румъния и Русия. Отношението между стойност на марката и брутен вътрешен продукт (БВП) за България е 0.48%, за Румъния - 0.05%, а за Русия - 1.13%. Начело по този критерий застават Финландия и Швейцария - съответно с 31.14% и 26.13%.
Марките създават стабилност - бъдещето на Европа зависи от силните марки, посочва Герхард Хребичек, изпълнителен директор на института във Виена, изследващ европейските марки. За опита на европейските компании Хребичек посочва факта, че над две трети от тези с най-стойностните марки управляват цели бранд портфолиа. По-малко от една трета от топ 50 се представлява от една-единствена марка. Над две трети от марките са на компании с бранд портфолиа. Това доказва нуждата на европейците от управление на марките, за да могат регионалните брандове да се нагаждат по-успешно към различните култури, очаквания и нужди.
Руската телекомуникационна "Бийлайн" (Beeline) и словенската "Горение" пък са най-яркият пример за потенциала, с който разполагат източноевропейските марки. Една силна марка създава икономически растеж, работни места и идентичност за икономиките, посочва Хребичек. Особено за хазарта и сектора за забавление феноменът "марка" предоставя ключова насока, разкрива емоцията на потребителите и създава привързаност към марката, отбелязват от "Новоматик". Дневник
Карето в кухата колона
Най-стойностната марка в България съгласно проучването е Националната електрическа компания (НЕК). Нейната стойност е оценена на 74 млн. евро, което я нарежда на 650-о място в общоевропейската листа. Що се отнася до секторите, по брой на марките, оценени като най-стойностни, на първо място се нарежда търговията на дребно, следвана от индустрията, потребителските стоки, ютилити сектора, туризма, ИТ индустрията и технологиите, логистиката и фармацията.