Евроинспектори:Пристанищата отговарят на изискванията за сигурност
Българските пристанища и кораби отговарят на европейските изисквания за сигурност на корабоплаването. Това е установила проверка на експерти по транспорта от Европейската комисия, съобщи в Бургас заместник-министърът на транспорта Даниела Никифорова.
Предварителните забележки от проверката на пристанищата, която е първа, откакто България е член на ЕС, са чисто технически, които лесно могат да бъдат отстранени, допълни изпълнителният директор на агенция "Пристанищна администрация" капитан Пейчо Манолов. И според изпълнителния директор на ИА "Морска администрация" Николай Апостолов забележките относно сигурността на корабите са минимални и чисто технически.
Тримата представители на държавната власт взеха участие в кръгла маса на тема "Проблеми и перспективи за развитието на водния транспорт".
Форумът се организира от Министерството на транспорта, Научно-техническия съюз по транспорта, пристанище Бургас, ИА "Пристанищна администрация" и ИА "Морска администрация".
В кръглата маса участваха още представители на транспортното ведомство, заинтересувани фирми и организации, които ползват морския и речния транспорт при вътрешните и международните превози. Те обсъдиха нормите и изискванията към водния транспорт след присъединяването на страната ни към Европейския съюз, държавната политика в развитието на морския и речния транспорт, условията за успешна и ускорена реализация на инфраструктурните обекти.
Според експерти в българските портове трябва да се отдели пристанищната инфраструктура от операторската дейност. Ако това не се случи, конкуренцията няма да е коректна.
Това отделяне е предвидено в законодателната уредба, но не е реализирано на практика. Това са били и част от забележките на еврокомисарите.
"Не е завършена реформата с държавните оператори. В закона е записано, че те съществуват, докато завърши концесионирането", каза кап. Манолов.
"Нормативно сме готови почти 90% и ако промените не се случват, то е, защото надделяват други интереси, но и това във времето ще се случи", добави кап. Манолов.
Той смята още, че българските фирми още не са готови да участват наравно с чуждите в проекти по пристанищата и засега най-често са подизпълнители, макар и скъпо платени, а постоянните промени в Закона за пристанищата не водят до промени към добро.