Концесията за магистрала "Тракия" взе поправителния на Евростат

Европейската статистическа служба Евростат одобри преработения договор за концесията на магистрала "Тракия", съобщи премиерът Сергей Станишев. В петък той откри нов 23-километров участък от аутобана между Чирпан и Стара Загора.
На 1 октомври получихме уверението, че промененият договор за изграждането на магистрала "Тракия" отговаря на всички европейски изисквания, каза премиерът. Той изрази задоволството си от положителния отговор на Евростат, който дава право на концесионера да започне доизграждане на магистралата. По-ранното становище на европейската служба, което е важно за държавния бюджет, беше, че в договора има недопустима държавна помощ за концесионера.
Според европейската статистическа агенция рисковете в договора вече са правилно разпределени спрямо европейските стандарти. Чрез подписания през април анекс строителният риск и рискът за наличност бяха поети изцяло от концесионера - "Магистрала Тракия". Рискът за търсене на услугата, т.е. ако броят на преминаващите автомобили падне под договорените 13 хил. дневно, ще се поделя между държавата и концесионера. При драстично намаление на трафика по платената отсечка държавата ще компенсира недостига на концесионерите, докато те погасят заема за строителството, а не до изтичане на концесионния договор.
Предстои правителството да излезе с решение по концесията, като след това тече тримесечен срок за влизане в сила на анекса. През това време концесионерът трябва да осигури финансирането на строителството, каза министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов. "Ще продължим реализирането на проекта с нов ентусиазъм след положителното становище на Евростат, коментира Едуардо Коинбра, представител на португалските компании МСФ, "Лена" и "Сомаг" в дружеството концесионер. В началото на май агенция "Томсън файненшъл" обяви, че португалската Банко Ешпирито санто (Banco Espirito Santo SA) и швейцарската Ю Би Ес (UBS AG) ще финансират строителството. Дали този ангажимент остава е неясно, след като през миналата седмица от Ю Би Ес обявиха, че са засегнати от ипотечната криза, и отчетоха загуба за тримесечието.
Българо-португалският консорциум трябва да изгради отсечката от 116 км от Стара Загора до Карнобат, северната дъга на околовръстното шосе на София и пътя до граничния пункт Калотина. Цената на един километър нов път остава непроменена от договорената през 2005 г. и е 2.7 млн. евро, по думите на министър Гагаузов.
В края на август депутати от Европейския парламент поискаха обяснение от председателя на ЕК Жозе Мануел Барозу за нерегламентирани дарения от "Сомаг" за Социалдемократическата партия в Португалия, докато той е бил неин лидер. Официалното становище на комисията беше, че разкритията в португалската преса засягат вътрешнополитически въпроси.
Ден след откриването на участъка Чирпан - Стара Загора там станаха седем катастрофи с двама ранени. Причина се оказаха недомислици в проектирането в края на участъка, който пресича първокласния път Стара Загора - Димитровград. Там магистралата свършва внезапно, а указващите знаци са разположени непосредствено преди края на отсечката и шофьорите нямат време да намалят скоростта.