Зелената стратегия завладява маркетинга

Всеки иска да бъде модерен, а зеленото е изключително на мода напоследък - екологична храна, разделно събиране на отпадъци, зелен офис... Но зелена реклама? Маркетолозите все повече казват - продавай зелено. Най-големите рекламни агенции прогнозират, че съвсем скоро вълна от екомаркетинг ще залее бранша.
Зелените навици навлизат все повече не само в ежедневието на обикновените хора. Компаниите също са принудени да се съобразяват с екологични норми и да показват грижата си за околната среда. В тази връзка агенциите дори посочват, че използването на зелените послания вече се превръща в "корпоративна хигиена", която ти помага да останеш конкурентоспособен и да задържиш клиентите си.
Шефовете на най-големите британски рекламни агенции AMV BBDO, JWT, "Огилви" (Ogilvy) и "Саачи енд Саачи" (Saatchi & Saatchi) споделят пред "Файненшъл таймс", че очакват силен ръст на зелените реклами, или тези, които носят послание за опазване на околната среда, през следващата една година. Рекламистите, които слагат зелени послания към продуктите и услугите, обаче трябва да бъдат доста внимателни, тъй като са подлагани на силна критика в интернет пространството и особено в блоговете. Експерти съветват да се избягват неубедителни послания от типа инициативи "аз също".
Пример за използване на зеленото течение в рекламата е производителят на закачалки "ЕкоХенгърс" (EcoHangers), които са от изцяло рециклирани материали. Неговите продукти се използват от 35 хиляди компании за химическо чистене. Закачалките буквално задушават планетата, казва изпълнителният директор на компанията майка "Хенгър нетуърк" (Hanger Network) Боб Кантор пред "Брандуик". Дори и след 100 години металните закачалки не се разграждат.
Компанията използва закачалките за реклама, като по този начин достига желаните потребители в точно определен момент. И ако това зелено послание може би изглежда високомерно за някои, доста известни компании вече използват този "зелен" начин за реклама - производителят на дрехи "Филип ван Хойзер", козметичните компании "Нивеа", "Ревлон", "Л'Ореал", веригата за бързо хранене "Дънкин Донътс" и други.
Зелената тенденция няма как да бъде избегната. Компаниите, които не живеят според зеления протокол, ще бъдат финансово засегнати, тъй като потребителите ще ги накажат, смята Лий Дали, шеф на "Саачи енд Саачи" във Великобритания. Въпреки че в бранша все още има доста скептицизъм по отношение на ползите от зелените послания, безспорно е, че те се налагат като част от конкурентоспособността. В момента, в който една компания отправи зелено послание, нейният директен конкурент веднага се натоварва с очакването дали ще отговори подобаващо, ако вече не го е сторил. А потребителите са подозрителни, когато се мълчи.
Според едно от последните пазарни проучвания значимостта на екологията в рекламите е нараснала от 10 на 33% за последните десет години. За същия период броят на хората, взели решение за своя избор на база зелено поведение, се е увеличил от 2% на 33%. Използването на зелената мода може да даде желаното увеличение на пазарния дял, но съветите на експертите е това да става внимателно и да се работи с компании, които са специализирани в тази област. Тогава дори и малките усилия ще дадат резултат - пример за това е хибридният автомобил на "Тойота", чиито продажби към май 2007 г. са скочили до 24 хиляди от прогнозните 12 хиляди бройки.
Обобщението - ако кажеш, че си зелен, вече няма да те сметнат за екстремист, а просто, че се носиш по течението, казва изпълнителният директор на "Дискавъри комюникейшънс" Дейвид Заслав.