Гърция обяви война за сиренето
Гърция започва война срещу всички останали производители на бяло саламурено сирене като обяви 2008 за "Година на фета". Целта е да спечели по-голям международен пазарен дял за гръцките производители на продукта, известен като сирене фета, съобщи Ройтерс.
Независимо, че спечели в Европейския съд през 2005г. изключителни права да нарича с това име бялото сирене, страната има изненадващо малък дял на този пазар, доминиран от Дания и Германия.
"Основната цел е промоция на продукта ни зад граница и агресивно увеличаване на пазарния ни дял" обяснява високопоставен служител в гръцкото министерство на земеделието след първото правителствено заседание по този въпрос по-рано през седмицата.
Гърците твърдят, че фета се произвежда по техните земи от 6000 години чрез смесване на овче и козе мляко и продължава и днес да е популярна храна.
В страната се консумират около 100 хиляди тона годишно - за салати, баници, готвене или в натура - и сиренето е популярно сред милионите туристи като вид характерна атракция на националната кухня, посочва Ройтерс.
Но в чужбина се изнасят едва 40-50 хиляди тона при положение, че световното потребление на бели сирена е около 650-700 хиляди тона, твърдят от министерството.
"Като обявяваме 2008 за година на фета сиренето, ние се надяваме бизнесът, с помощта на държавата, да извоюва по-голям пазарен дял. Това е чудесна новина", казва Янис Мулияс, директор по продажбите в "Додони", един от големите гръцки производители.
Най-големите пазари за фета са САЩ и Австралия, където живеят милиони етнически гърци, следвани от Европейския съюз. Мулияс посочва, че сега "Додони" започва да се цели в китайските потребители.
Министърът на земеделието Алекснадрос Контрос обсъди плана с премиера Костас Караманлис, който преди две години активно прокарваше интересите на страната на пазарите на зехтин.
Създадена е комисия, която до един месец да изготви план за най-добрите начини за промоция на бялото гръцко сирене зад граница, включително и стратегия как да се използва кампанията за олимпиадата в Пекин догодина.
При обявяването на "Годината на фета" министър Контос съобщи, че има планове да се разширят правата на организацията на гръцките млекопроизводители и над контрола на и рекламата на гръцките месни продукти. Стимулирането на животновъдството ще става чрез опростени инвестиционни планове и включването на вложенията в такива ферми в специален закон за национално развитие.
ПРОБЛЕМЪТ ФЕТА
Голяма част от "гръцкото" сирене обаче идва от внос, включително от България. Гръцки ферми работят с вносно краве или сухо мляко, докато на етикетите пише, че то е произведено само от прясно овче и козе мляко, съобщава Агенция "Франс прес".
Страната има проблем и след горските пожари това лято, в които загинаха и хиляди домашни животни. Правителството изрично предупреди фермерите през септември да са особено внимателни при възстановяването на изгорелите стада, за да не падне качеството на прочутия продукт, съобщи агенция АНА. Земеделското министерство нареди на селяните от най-пострадалите райони в Пелопонес да използват само местни овце и кози.
На 2 ноември Гърция призова страните от ЕС да й помогнат да гарантира ексклузивните си права върху фета. "Предвид огромното икономическо и социално значение на фета за Гърция, необходим е контрол във вашите държави, за да се гарантира, че бизнесът не нарушава единните регулации", се казва в писмо на земеделското министерство до посланиците на 26-те страни членки.
В решението си от 2005г. Европейският съд отхвърли иска на Германия и Дания (подкрепени от Франция и Великобритания) срещу изключителните права на гръцките производители върху името фета. Съдиите обаче запазиха установеният преди това петгодишен преходен период за европейския пазар, който изтече на 14 октомври.
След тази дата само сирене, произведено в Гърция с автентични съставки и процес, може да се нарича фета. Британските производители обаче продължават да настояват на своето, защото според тях това сирене се произвежда по рецепта, а не в характерен регион. Производител от Йоркшир, който беше инвестирал 30 хиляди паунда за нов фета бранд на продуктите си, изгуби през март обжалването на решението на Европейския съд. Голямата компания "Арла" бе принудена да вложи повече от 2 млн. паунда за ново име на своите фета продукти.