Кристина Боянова, природозащитник: Справяме се със стари чаршафи, картони и бюджет до 40 лева

Кристина Боянова, природозащитник: Справяме се със стари чаршафи, картони и бюджет до 40 лева

Кристина Боянова
Кристина Боянова
Каква е хронологията на организиране на един протест?
- Първо избираме времето, мястото, формата и визията, а след това уведомяваме хората - за да може и те самите да се подготвят, защото акциите ни са такива, че хем всички да участват в тях, хем да влизат в общата визия по своя си начин. Изобщо трябва да има свобода, лично творчество… и дисциплина.
Кой измисля посланията? Един човек или група?
- Винаги е група, май най-малко (двама) сме били само веднъж, за пижаменото шествие.
Има ли някакво креативно ядро, хора, които да са се оформили като "копирайтъри" и автори на хубавите идеи?
- Да, може да се каже, въпреки че то е доста аморфно. В него участват почти всички. Затова ядро е добра дума - има основни хора, а други идват и си отиват.
Централизиран ли е процесът, или всеки се включва с идеи, както пожелае?
- Всеки си подготвя свои неща - плакати, облекла, маски и пр. Хората са свободни да се изкажат по какъвто начин намерят за добре. Нали това е характерът на движението - гражданско. Има и наша група, която се събира да прави плакати и да обмисля посланията. Но и поддръжниците ни, общо взето, си знаят работата и са доста дисциплинирани.
Има ли забранени неща? Примерно обидите?
- Да, точно обидите и негативните послания са забранени, или по-скоро нежелани, но пък и хората имат много основание да са гневни и не (винаги) можем да ги спираме, или може би не трябва. В този смисъл има и "централизирана" свобода, но повече е свобода. Това са граждански акции и никой никому не следва да моделира формата на протест.
Бихте ли изредили материалите, нужни за базовата "видимост" на един протест? И колко струва?
- Подръчни! Стари чаршафи, картони… Който каквото намери и довлече. За цени пък още по-малко може да се говори. Или събираме някакви общи пари (рядко), или някой купува материалите, и то малкото, които преценим, че трябва да се купят, а не намерят. Трудно ми е да дам числа, но може би за един протест похарчваме около 5-40 лв., ако няма плакати за разлепване. Тогава понякога се включват екоорганизациите с по едно рамо.
Мислите ли за това дали вашето послание е разбираемо за всички? Примерно как внушавате идеята на ходенето назад по "Графа" или непрестанното пресичане на пешеходните пътеки?
- Да, разбира се. Нали това е целта - да стигнем до хората. Но колко успяваме наистина не знам. Любопитно би ми било някой отвън да ми каже. Другата ни цел обаче са политиците. Те категорично са с по-трудната комуникация от хората.
Кое хрумване харесвате най-много?
- Трудно ми е да кажа. А певец дали може да си посочи любимата песен… може би пижамите.
Има ли друго, което отчитате като несполучливо? Защо?
- Понякога успехът на кампаниите е спорен, но това едва ли има каквато и да било връзка с творческата част. Отразяемост, разбираемост и заинтересуваност от хората. А причината: липса на ресурс - човешки и материален. Защото ние не сме професионалисти в това, всеки от нас работи нещо, има своя живот (който вече е почти изцяло занемарен) и правим всичко това в свободното си време, без да сме организация.
Каква част е искрено убеждение и грамотно отношение към каузата и каква част е забавление?
- Всичко има и от двете, купонът са може би почти само протестите. Но ако не си направим сами всичко това купон, ще бъде трудно да издържим. Например една среща с упорити политици отнема много психична енергия, защото това са съвсем различен тип хора, които са ни приели не за да се вслушат в нас, а защото сме упорити и е трудно да ни избегнат. Материята така или иначе е тежка и тягостна и ако се оставим да я приемаме така, няма да можем да работим. А това, че видимата част на всичко изглежда като купон - протестите например, никак не значи, че не сме вложили ужасно много време, усилия, безсънни нощи и пр. А те не са всичко. Има и много други начини, по които работим - обръщаме се към институции и организации, контактуваме, работим с хора, търсим информация, форми за поднасяне на нашата - ужасно разнородни дейности.
А относно грамотността - разбира се, че много се интересуваме и четем, но все пак сме граждани с други професии и не можем да мерим познанията си с експертите. Но с тяхна помощ се стараем да доведем необходимите знания до всички хора.
Чувствате ли, че от протестите ви има ефект?
- Питам се, откак се занимавам с това, но пък отговорът може би ще дойде, като се извадим от всичко случило се и си представим как биха протекли нещата дотук без нас. Може би все пак никой нямаше да знае за "Натура" например и Иракли тази година щеше да е приело първите си туристи.