Българската защита на европейския потребител
Една от най-чувствителните в обществен план теми е избрала като своеобразен финал за своята първа година като еврокомисар Меглена Кунева. Днес ще бъде сключен коледен пакт между производители, Комисията за защита на потребителите и различни потребителски организации. Поводът - наближаващите коледни и новогодишни празници и желанието на комисар Кунева да допринесе за по-голямата сигурност на децата, защитавайки качеството на предлаганите на пазара детски играчки. С тази инициатива първият български еврокомисар за пореден път се опитва да сложи фокуса върху своето портфолио, което допреди нейното назначаване беше в ресора на комисаря по здравеопазването Маркос Киприану. И действително - откакто пое поста си на еврокомисар за защита на потребителите, Кунева съумя да изтегли темата на едно от водещите места по медиен интерес със серия от различни прояви, целящи повишаването на нивото на защитата на европейските потребители.
Коледната й акция сега се явява като логичен завършек на продължилата няколко месеца сага с опасните детски играчки на световния гигант "Мател", които бяха иззети от пазара. Скандалът стана симптоматичен за нарастващия през последните години проблем с некачествените китайски стоки, които все повече заливат европейския пазар. Негативната тенденция е като че ли най-очевидна именно при детските играчки. Всяка втора детска играчка, продавана на европейския пазар, е произведена в Китай. А според статистиката на Еврокомисията 48% от предлаганите играчки са или опасни, или при производството им са използвани вещества, които са вредни за здравето.
След серия от обвинения, нападки и предупреждения Еврокомисията осъзна, че за нея също е по-изгодно икономически да продължи дипломатично сътрудничеството си с китайските власти, вместо да предприема строги мерки, които могат да навредят на съвместните им икономически отношения и оценяваните на милиарди евро взаимни изгоди. Именно поради тази причина в рамките на търговския проект "ЕС - Китай" ще се проведе проучване на съществуващите на място механизми за контрол на безопасността на производството, а някои от европейските производители вече обявиха, че доброволно ще инвестират в осъществяването на курсове и семинари в Китай за своите подчинени там, които целят да ги запознаят с европейските норми и стандарти за качество при производството. Така от критикуван Китай все повече започва да бъде дружески потупван по рамото за това колко повече работа върши в последните месеци и колко е склонен да си сътрудничи с европейските власти.
Годината започна с публикуването на Зелената книга за промени в европейското законодателство за правата на потребителите, като неин акцент са плановете за опростяване на трансграничните правила при онлайн пазаруването. Далеч по-широко медийно покритие обаче получи инициираното от Кунева разследване на подвеждащата реклама и некоректните практики на интернет страниците за продажба на самолетни билети. Резултатите показаха нередности в повече от половината уебсайтове, като нарушенията бяха свързани най-вече с посочените цени, договорните условия и липсата на достатъчно яснота на предлаганите условия. България също беше включена в проучването. Имената на нарушителите засега не бяха споменати, тъй като те получиха четиримесечен срок за отговор и реакция. Тези от тях, които не предприемат мерки обаче, са заплашени от съдебни мерки и освен това ще бъдат публично назовани, което се смята за един от най-сериозните удари, които Еврокомисията реално може да нанесе на бизнеса им.
Като цяло през първата година от мандата си Кунева се опитваше да лавира между целесъобразността и добрия си медиен образ. Неоспоримо за успех в работата й може да се отбележи фактът, че тя успя за една година да накара все повече медии, политици и компании не само да говорят, но и да се съобразяват с политиката на ЕС за защита на потребителите. Само времето обаче ще покаже доколко тази амалгама от добри инициативи, добра реклама и добро медийно покритие ще доведе до реални, осезаеми и също толкова добри резултати за обикновения европеец в неговото ежедневие.
Системата за опасни продукти RAPEX дава възможност за уведомяване на гражданите на всички държави членки, когато в дадена страна от ЕС е открита опасна стока на пазара. Когато конкретният национален орган за защита на потребителите бъде уведомен от някой гражданин за стока, която представлява сериозен риск и се продава в повече от една страна, тогава той информира Европейската комисия и останалите членки чрез RAPEX. Европейската система за бърз обмен на информация за опасни стоки, пуснати на пазара, не покрива обаче хранителни продукти, медицински изделия и фармацевтични продукти, които са обект на друг вид контрол от страна на комисията. Електронната база данни за опасни продукти се обновява ежедневно и така чрез RAPEX всеки един гражданин на ЕС може да се информира за опасните стоки, които са на пазара. Това става на сайта http://ec.europa.eu/consumers>. Там има информация за проблема, който е възникнал, снимков материал как изглежда продуктът, къде е бил открит първо и т.н. Най-често подаваните сигнали за опасни или вредни за здравето стоки са за електроуреди, козметика, детски играчки и др.