Автобусни превозвачи се оплакват от дъмпинг

На живо
Заседанието на Народното събрание

Автобусни превозвачи се оплакват от дъмпинг

Български микробуси продължават да возят пътници по международни автобусни линии без необходимите разрешителни и евролицензи, а чужди и нови превозвачи продават билети на по-ниски цени по тези дестинации. Това обявиха транспортни компании на годишната среща по връчване на наградите за превоз на годината на сп. "Автобуси и микробуси".
След като България стана член на ЕС, българските превозвачи могат да извършват превози между две страни от общността, но не и между отделни градове. От началото на тази година отпадна изискването за разрешение от двете автомобилни администрации за откриване на автобусна линия, както и не се изисква транспортната компания да има местен партньор. Особено силна е конкуренцията по линиите от София до Брюксел, Лондон, Париж и Варшава, по която вече пътува и полско-литовско-българска компания. Новите и чуждите превозвачи започват да осъществяват дейността си при по-ниски цени и плащат по-големи комисиони на агенциите за продажба на билетите. Не сме против конкуренцията, но по-ниските им цени са факт, каза президентът на "Дари травъл" Даринка Кръстева, чиято компания работи на испанския пазар от 1991 г. Трудно мога да стъпя на пазара в Испания и да даваме информация за пътниците на всеки три месеца е безсмислено, смята Лъчезар Йосифов от "Туринг". Той се оплака, че новите компании на пазара и онези с утвърдени позиции са неравнопоставени. По думите му например Унгария налага различни ограничения за чуждестранните превозвачи, за да защити местните транспортни компании. Според Иво Константинов от "Юнион Ивкони" чуждите превозвачи вече са факт по линиите от България до различни градове в Германия.
Представителите на бранша отново поискаха да бъдат предприети мерки срещу осъществяването на нелегални превози с микробуси до различни страни от ЕС. Този въпрос се поставя от няколко години,обсъждан е от транспортното министерство, но съществена промяна или ограничаване на този вид превози не може да направена. При проверки на КАТ и Държавната автомобилна инспекция обикновено шофьорите твърдят, че водят роднини в чужбина и не притежават лицензи за превози в общността.
Автобусният парк, който обслужва малките населени места, е остарял, а превозвачите губят по 20 хил. лв. от колебанието в цените на горивата, обяви управителят на "Комета бус" Детелин Христов. Той обясни, че компаниите не могат да вдигнат цените на билетите, защото пътниците в тези населени места не могат да плащат. По думите му, ако обслужването на малките линии спечели голяма транспортна компания, тя ще може да договори с общината по-добри условия за обслужване и резервни части. По закон превозите и по междуградските линии се възлагат след конкурси проведени от общините. Вдигнахме цената на билета с 10 ст. в Пловдив заради поскъпването на билетите и заплатите на шофьорите, коментира шефът на "Хеброс бус" Веселин Дошков. За 2007 г. сме инвестирали 5 млн. лв. в автогара "Родопи" в Пловдив и покупката на 10 нови автобуса за международни превози и очакваме още 10 за общинската транспортна схема, обясни той.

Автобусен тв канал ще гледат пътниците
"Скай Рал" ще гледат пътниците във вътрешните междуградски и международни линии, който ще съдържа различни тв програми, които ще се разпространяват на дивидита и ще бъде между 14 и 36 часа. На превозвачите ще се предоставя програмата безплатно, а ние ще печелим от рекламата, коментира шефът на "Скай Рал" Николай Николов. Той обясни, че вече в над 1300 автобуса вече се гледа новият тв канал.