Безмитната търговия спира, магазините остават
Безмитните магазини и бензиностанции ще имат само един месец гратисен период, но след него ще продължат да търгуват в предоставените им от държавата обекти, като предлагат стоките си и горивата след облагане с всички дължими акцизи и данъци. Това прие в четвъртък парламентарната бюджетна комисия, която разгледа на второ четене проекта за изменение на закона за безмитната търговия.
След като под европейски натиск правителството реши през февруари безмитните бензиностанции да бъдат закрити веднага, а магазините - до три месеца след приемането на закона, се появи предложение от социалисти за по-голяма отсрочка, през април се роди ново предложение от работна група гратисният срок и за двата вида обекти да бъде четири месеца. Търканията по тази тема в управляващата коалиция продължиха, а в четвъртък се стигна до неочакваното решение.
Председателят на бюджетната комисия Румен Овчаров (в първата си публична поява след операцията на контузения си крак) предложи срокът да бъде скъсен на 1 месец както за фришоповете, така и за бензиностанциите. Дори заместник-министърът на финансите Кирил Желев и опозиционните депутати, които бяха за затваряне на магазините в тримесечен срок и незабавно прекратяване дейността на бензиностанциите след влизане на закона в сила, не скриха изненадата си.
Веднага след това беше гласувано и предложението на Стоян Проданов (БСП) фирмите, които държат магазините и безмитните бензиностанции, да продължат да оперират в обектите си, след като започнат да продават облагаеми стоки. Против това предложение гласуваха Мартин Димитров от СДС и независимата Мария Капон. Веселин Методиев от ДСБ, който също не подкрепи предложението, пък изрази почуда как представители на партиите от мнозинството са подкрепили предложение, различно от договореното от съвета на тристранната коалиция. Депутат, пожелал анонимност, поясни, че курсът е сменен след срещи на управляващите с американския посланик Джон Байърли и представители на Европейската комисия. На тях е бил оказан натиск безмитната търговия по сухопътните граници да се прекрати незабавно. Заради необходимостта от приключване на митнически формалности все пак се е стигнало до компромиса от 1 месец за всички обекти.
На заседанието беше изслушан представителят на асоциацията на безмитните оператори Радослав Генов. Той каза, че в правителството вече са депозирани предложения от три големи международни вериги от типа "Травел ритейл" (виж карето) да започнат оперирането на обектите, след като в тях започне предлагане на обложени стоки. Според него идеята е 11-те компании, които сега притежават безсрочни лицензи за безмитна търговия, да продължат да стопанисват обектите, които са държавна собственост по силата на закона. Те на свой ред ще подпишат договори за управление с някоя от веригите, които ще поемат пълното обслужване в обектите, а българските фирми само ще осъществяват снабдяването.
"Ако тези магазини продължат да съществуват, ще се запази практиката под масата да се продават необложени стоки", беше коментарът на Мария Капон. Според зам. финансовия министър Кирил Желев, след като горивата в безмитните бензиностанции се обложат, зареждането от обекти на границата ще стане неизгодно. Той обаче също остана изненадан от решението те да продължат дейността си като обикновени обекти, вместо да бъдат закрити. Неофициално депутати изразиха опасения, че така контрабандните канали ще се запазят и положителният ефект от мярката ще е минимален.
Пред "Дневник" Радослав Генов коментира, че се надява при гласуването на законопроекта в пленарна зала срокът за затварянето на фришоповете все пак да бъде удължен на 3 месеца или до края на годината. Той поясни, че безмитните оператори ще съдят държавата, ако вследствие от приемането на закона претърпят някакви загуби, но не се нае да прогнозира на каква стойност ще бъде искът. "Всички стоки, които са в магазините, към датата на прекратяване на лицензите следва да се унищожат, тъй като са в разфасовки, които не могат да се продават във вътрешността на страната. Ние обаче сме ги платили и ще си търсим правата, ако претърпим загуби", каза той.
Стоян Проданов, който предложи магазините да продължат дейността си, заяви, че при евентуално затваряне хората просто ще започнат да пазаруват от другата страна на границата, където безмитната търговия продължава да съществува. "В момента няма нито един съставен акт на фирмите оператори, няма и доказателства, че там се нарушава законът", бе неговият коментар.
"Травел ритейл" "Травел ритейл" е бизнес модел, при който се обслужват хора, напускащи границите на една държава. Той включва досегашната безмитна търговия (duty free), както и новата форма, която компаниите заявиха, че ще възприемат - т.нар. стойност при пътуването (travel value). При нея, както и при търговията на едро се залага на големия обем продавани стоки, при което е възможно цените да са по-ниски от тези при магазини на дребно във вътрешността на страната. "Големите производители на храни имат самостоятелни отдели за производство и разпространение на продукти, само в обекти по границите и в безмитните магазини", каза Асен Асенов, изпълнителен директор на "Кореком Принцес". Тяхно изрично условие да продават стоките си при по-ниски цени е магазините да са на границата. Радослав Генов пък посочи, че кандидатите за управление на настоящите безмитни магазини са германската "Хайнеман", "Нюанс груп" (Швейцария) и "Ер Рианта", която е 100% собственост на Република Ирландия. |
Дюти фри оператори: - на магазини - "Трансимпекс", свързвана с Васил Божков, "Кореком Принцес" на Суди Озкан, "Софком", "Сииком", "Амфора", "Аидатур" - на бензиностанции - Фуат Гювен, "Емелда" |